Válečný křižník Colbert byl uveden do provozu v roce 1956 a jeho hlavní doménou byla protiletadlová ochrana. Pojmenován byl po oblíbeném francouzském ministrovi financí Jeanu-Baptistovi Colbertovi.

Křižník byl francouzské armádě dodán poměrně pozdě a o desetiletí později už byl zastaralý. Armáda ho proto v 70. letech nechala zmodernizovat, ale i tak se za téměř 40 let v provozu loď ani jednou nedostala do bojové situace a nevypálila ani jednou na nepřítele. Posledním nasazením Colberta byla válka v Perském zálivu v roce 1991.

Mezi lety 1993 a 2007 byla loď zakotvená v přístavu Bordeaux, kde sloužila jako muzeum. Ačkoliv byla velmi navštěvovaná, nenašel se dostatek financí na její údržbu. Jen kompletní přebarvení lodi by totiž vyšlo na v přepočtu 13,5 milionu korun. V květnu 2007 proto byla odtažena do Landévennec, kde od té doby čeká na sešrotování.

Chátrající loď nyní přitahuje dobrodruhy zajímající se o opuštěná místa a objekty (urban exploring). Na loď například vniknul i nizozemský fotograf Bob Thissen. „Je na hřbitově lodí, na posledním místě, kde lodě zakotví předtím, než jsou sešrotovány. Většina částí lodě je úplně potmě a na palubě silně zapáchá diesel. Je to také pořádně klaustrofobické, jsou tam úzké chodby a malé pokoje. Nemůžu si představit žít na takové lodi několik let, není tam vůbec soukromí,“ popsal svůj zážitek.

„Většinu lodí demilitarizují předtím, než je odvezou na hřbitov. Colbert ale sloužil jako muzeum a hodně toho na něm zůstalo, třeba atrapy raket. Nejzajímavější byl vnějšek lodi, radarová místnost, raketové odpalovací systémy, strojovna a koridory,“ uvedl. „Tyhle lodě jsou pravidelně kontrolovány námořní policií, mariňáky a speciálními týmy. Museli jsme se před nimi několikrát schovat, než se nám podařilo na loď vniknout,“ dodal. Na jeho snímky se můžete podívat v galerii pod článkem!

Fotogalerie
30 fotografií