Ťokův náměstek dostal odměny 765 tisíc. I za podpis sporné smlouvy s Kapschem
Ministerstvo dopravy loni s odměnami rozhodně nešetřilo. Jen náměstek Jakub Kopřiva, který měl na starost prodloužení smlouvy s Kapschem na výběr mýta, a kterou nakonec i sám podepsal, inkasoval na odměnách údajně tři čtvrtě milionu korun. Spolu s ročním platem tak od státu získal skoro dva miliony před zdaněním. Co na to ministerstvo? Pokud mají ve státní správě pracovat odborníci, je třeba je umět zaplatit, říká. Informuje o tom server iDnes.cz.
Smlouva s firmou Kapsch o prodloužení mýta byl loni nejspornější a nejkomplikovanější kontrakt, který ministerstvo dopravy uzavřelo. Ačkoli se jednání celou dobu účastnil ministr dopravy Dan Ťok (ANO), finální dodatek ke smlouvě, který zajistil výběr mýta na další tři roky, ale nepodepsal on, nýbrž jeho náměstek Jakub Kopřiva. Ťok to tehdy vysvětloval tak, že ho o to Kopřiva jednoduše požádal.
Kopřiva se tak vystavil riziku trestního stíhání. Tím hrozí opozice i konkurenční firmy, jelikož několikamiliardový tendr stát uzavřel bez výběrového řízení. Podpis ale nese i pozitivní věci, například mu zřejmě výrazně vylepšil plat. „Za zajištění výběru mýta na zpoplatněných pozemních komunikacích v ČR, a to počínaje lednem 2017,“ stojí ve zdůvodnění Kopřivových odměn, píše iDnes.cz.
Vysoké pracovní nasazení
Server získal dokument, ve kterém je prý uvedeno, že Kopřiva získal odměny v celkové výši 765 tisíc korun. Měsíčně si tak přilepšil o 63 tisíc korun. Kopřiva částku odmítl komentovat. Lidovky.cz pro srovnání uvádějí, že v roce 2015 inkasoval odměny 185 tisíc, takže si přilepšil výrazně.
Ministerstvo vysoké odměny odůvodňuje jeho vysokým pracovním nasazením, které bylo loni potřebnější, protože odbor pozemních komunikací je prý poddimenzovaný, nebo přípravou „zadávacího řízení na projektového manažera pro výkonové zpoplatnění pozemních komunikací po roce 2019“.
Kopřiva byl přitom několikrát v minulosti z ministerstva odstraněn a opakovaně přijat. Pracoval za ministrů Zdeňka Žáka nebo Antonína Prachaře, kteří ho ovšem vždy nakonec donutili odejít. Ťok jej přijal zpět.
Ministerstvo ušetřilo peníze
Ministerstvo dopravy má jasno – pokud si chce udržet schopné lidi, je třeba je pořádně zaplatit. Alespoň tak odůvodňuje vysoké odměny. Státní platy se soukromému sektoru nevyrovnají, a tak je třeba je obohatit bonusy. „Spolu s růstem ekonomiky a s tím spojeným stavem na pracovním trhu je extrémně složité udržet ve státní správě odborníky zejména, avšak nejenom, v právních a technických profesích,“ uvedl pro iDnes.cz Tomáš Čoček, státní tajemník resortu, jenž má odměňování úředníků podle služebního zákona na starosti.
Ministerstvo dopravy je podle Čočka personálně poddimenzované, takže se ušetřily peníze na desítkách neobsazených pozic. „Pokud máme možnost dát zaměstnancům na odměnách navíc peníze, které jsme předtím ušetřili, rádi to uděláme, abychom si je udrželi. Po stránce základního platu, i v souvislosti s konkurencí ostatních zaměstnavatelů, jsou na některých pracovních pozicích zaměstnanci po finanční stránce motivováni bohužel nedostatečně,“ vysvětluje Čoček.
Odměny pro celé vedení
Že ministerstvo opravdu odměňovalo své zaměstnance plošně, dokazuje fakt, že v porovnání s rokem 2015 byly odměny pro řadu vedoucích zaměstnanců i o 100 procent vyšší. Přes půl milionu získal například náměstek dopravní sekce Ladislav Němec.
Náměstkyně pro vnější vztahy Lenka Voplatková získala bonusy ve výši 460 tisíc korun. Kamil Rudolecký, náměstek infrastruktury a civilního letectví, získal 190 tisíc korun. Celkem ministr dopravy Dan Ťok rozdal více než osm milionů korun.
To se jim to rozdava z naseho