Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Zákaz e-mailů po pracovní době Marksová vítá. „Nesmysl,“ tvrdí Adamová

Autor: val - 
16. ledna 2017
05:13

Francie se rozhodla zakročit proti tomu, aby si přetížení zaměstnanci museli vyřizovat pracovní korespondenci i mimo pracovní dobu. Tamní společnosti s více než 50 zaměstnanci se musí od nového roku dohodnout s těmito pracovníky na době, během které nemusí odpovídat na e-maily. Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD) by takový návrh podpořila, politici z jiných stran jsou skeptičtí.

Pracovní týden ve Francii má od roku 2000 jen 35 hodin, a tak řada zaměstnanců nestíhá. Řeší to pak tím, že si část práce nosí domů – například ve svém volnu vyřizují e-maily. To ale letos ve velkých podnicích skončilo, vláda jim zatrhla chtít po svých zaměstnancích odpovídat na e-maily i po pracovní době. 

Co na to čeští politici? Nestálo by za to přemýšlet v dnešní době o něčem podobném? Ministryni práce Michaele Marksové se nápad zamlouvá. „Já s tím souhlasím. V tuto chvíli zatím v zákoníku práce upravujeme pravidla pro práci z domova, aby mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem byla jasná dohoda, kdy přesně se pracuje a kdy nikoli. I to ale vyvolalo negativní reakce, řada lidí zřejmě o jasná pravidla nestojí. V tuto chvíli nic jiného v této oblasti nepřipravujeme,“ uvedla pro Blesk.cz.

Narážela na kritizovanou regulaci práce z domova, takzvanou home office, která má platit od dubna. Podle kritiků povedou přísnější bezpečnostní pravidla až k zániku tohoto benefitu. Marksová se ale brání, že se jedná o zavádějící informace, přičemž podle ní není pravda, že by k někomu domů chodili inspektoři na kontroly.

Adamová: Marksová se ráda inspiruje nesmysly

Právě na to ve své kritice naráží místopředsedkyně TOP 09 specializující se na sociální témata Markéta Adamová. „Snaha řídit všechno zákonem je u nás vlastní současné vládě a zejména paní ministryni Marksové, která se podobnými nesmysly ráda inspiruje. Třeba jako ohledně práce z domova, kterou by nejraději tak regulovala, že hrozí její zánik. V konečném důsledku tím tedy těm, které chce údajně chránit, uškodí. A s tímto opatřením ohledně e-mailů si myslím, že by to bylo velmi podobné,“ uvedla pro Blesk.cz.

Nesouhlasí ani další opoziční specialistka na sociální oblast, Lenka Kohoutová z ODS. „Čím více nařízení, tím více nesmyslů. Ne všichni vyřizují pracovní e-maily po pracovní době. Pro takový zákaz bych nebyla,“ uvedla.

Stejný názor ale mají i kolegové Marksové z koalice. „Toto opatření nepodporuji. My naopak podporujeme zkrácené úvazky, možnost práce z domu,“ řekl Blesk.cz předseda poslanců KDU-ČSL Jiří Mihola.

Novinku nevítá ani poslankyně Radka Maxová z ANO, která považuje práci po pracovní době v některých případech za samozřejmou. „Vzhledem k pracovním povinnostem mým i mých asistentů si nedovedu představit, že bychom neměli pracovat po uplynutí standardní pracovní doby. Pokud se člověk věnuje nějakému povolání, nikoliv zaměstnání od–do, tak prostě musí počítat a počítá s tím, že určitý čas věnuje práci i po pracovní době. Ani si nedovedu představit, jak by to dělali všichni podnikatelé, OSVČ, soukromé firmy, kulturní organizace a další a další, kdyby to prošlo. Takže ne, takový zákon bych určitě nepodpořila,“ odmítla.

Ebba ( 16. ledna 2017 13:50 )

jéžíšííí, to už mi budou taky dirigovat, jestli si můžu, nebo nemůžu, vyřizovat emaily po pracovní době? Co je komu po tom? To je jen a jen moje věc!!! Začíná se tady zakazovat a dirigovat životy lidí...

ivoadler ( 16. ledna 2017 11:32 )

Plat je pevně stanovený, pracovní doba nikoliv. Alespoň u nějakých profesí. Pracovník u montážní linky si práci domů nosit nebude. Pracovní doba ve správném kapitalismu musí být flexibilní. Jen tak obstojíme v konkurenci.

anna1234 ( 16. ledna 2017 11:17 )

.. no jo, ale mnohdy se čeká na důležitou informaci, která může přijít mimo pracovní dobu. A pokud se na mail nebude reagovat, tak neutře jenom zaměstnavatel, ale i zaměstnanci, protože se může přijít např. o zakázku, která živí i ty zaměstnance.

Hunt ( 16. ledna 2017 10:34 )

pindula:Hele ty gumo,tobě ty Leninovy sáně přefikly makovici,že máš přehled,jak "jsou" blbé?

janapi ( 16. ledna 2017 10:15 )

Nevím co se chce řešit....v zaměstnání s pevnou pracovní dobou-kdy nejsou žádné přesčasy hrazeny- používat podnikový mail (adresu) a po pracovní době jednoduše zamezit tyto podnikové adresy použít. Zákazník sice může poslat tam mail...ale pracovník bude mít možnost si jej přečíst až v normální pracovní době a tím pádem i zaměstnavatel utře! Jenže-kdo si dovolí říci zaměstnavateli-pracovní doba mi začíná až zítra....?

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa