Zákaz e-mailů po pracovní době Marksová vítá. „Nesmysl,“ tvrdí Adamová
Francie se rozhodla zakročit proti tomu, aby si přetížení zaměstnanci museli vyřizovat pracovní korespondenci i mimo pracovní dobu. Tamní společnosti s více než 50 zaměstnanci se musí od nového roku dohodnout s těmito pracovníky na době, během které nemusí odpovídat na e-maily. Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD) by takový návrh podpořila, politici z jiných stran jsou skeptičtí.
Pracovní týden ve Francii má od roku 2000 jen 35 hodin, a tak řada zaměstnanců nestíhá. Řeší to pak tím, že si část práce nosí domů – například ve svém volnu vyřizují e-maily. To ale letos ve velkých podnicích skončilo, vláda jim zatrhla chtít po svých zaměstnancích odpovídat na e-maily i po pracovní době.
Co na to čeští politici? Nestálo by za to přemýšlet v dnešní době o něčem podobném? Ministryni práce Michaele Marksové se nápad zamlouvá. „Já s tím souhlasím. V tuto chvíli zatím v zákoníku práce upravujeme pravidla pro práci z domova, aby mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem byla jasná dohoda, kdy přesně se pracuje a kdy nikoli. I to ale vyvolalo negativní reakce, řada lidí zřejmě o jasná pravidla nestojí. V tuto chvíli nic jiného v této oblasti nepřipravujeme,“ uvedla pro Blesk.cz.
Narážela na kritizovanou regulaci práce z domova, takzvanou home office, která má platit od dubna. Podle kritiků povedou přísnější bezpečnostní pravidla až k zániku tohoto benefitu. Marksová se ale brání, že se jedná o zavádějící informace, přičemž podle ní není pravda, že by k někomu domů chodili inspektoři na kontroly.
Adamová: Marksová se ráda inspiruje nesmysly
Právě na to ve své kritice naráží místopředsedkyně TOP 09 specializující se na sociální témata Markéta Adamová. „Snaha řídit všechno zákonem je u nás vlastní současné vládě a zejména paní ministryni Marksové, která se podobnými nesmysly ráda inspiruje. Třeba jako ohledně práce z domova, kterou by nejraději tak regulovala, že hrozí její zánik. V konečném důsledku tím tedy těm, které chce údajně chránit, uškodí. A s tímto opatřením ohledně e-mailů si myslím, že by to bylo velmi podobné,“ uvedla pro Blesk.cz.
Nesouhlasí ani další opoziční specialistka na sociální oblast, Lenka Kohoutová z ODS. „Čím více nařízení, tím více nesmyslů. Ne všichni vyřizují pracovní e-maily po pracovní době. Pro takový zákaz bych nebyla,“ uvedla.
Stejný názor ale mají i kolegové Marksové z koalice. „Toto opatření nepodporuji. My naopak podporujeme zkrácené úvazky, možnost práce z domu,“ řekl Blesk.cz předseda poslanců KDU-ČSL Jiří Mihola.
Novinku nevítá ani poslankyně Radka Maxová z ANO, která považuje práci po pracovní době v některých případech za samozřejmou. „Vzhledem k pracovním povinnostem mým i mých asistentů si nedovedu představit, že bychom neměli pracovat po uplynutí standardní pracovní doby. Pokud se člověk věnuje nějakému povolání, nikoliv zaměstnání od–do, tak prostě musí počítat a počítá s tím, že určitý čas věnuje práci i po pracovní době. Ani si nedovedu představit, jak by to dělali všichni podnikatelé, OSVČ, soukromé firmy, kulturní organizace a další a další, kdyby to prošlo. Takže ne, takový zákon bych určitě nepodpořila,“ odmítla.
jéžíšííí, to už mi budou taky dirigovat, jestli si můžu, nebo nemůžu, vyřizovat emaily po pracovní době? Co je komu po tom? To je jen a jen moje věc!!! Začíná se tady zakazovat a dirigovat životy lidí...