Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Loni zemřelo na silnicích historicky nejméně lidí. Strašákem jsou dál přejezdy

Autor: sou - 
4. ledna 2017
22:35

Historicky nejméně lidí zemřelo loni při dopravních nehodách podle předběžných policejních statistik. Mnohem odpovědnější byli cyklisté, motocyklisté i chodci. Naopak nejzranitelnější skupinou zůstávají senioři. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by letos mělo dojít ke snížení počtu obětí dopravních nehod o téměř 25 procent. Je to ale spíš zbožné přání, přiznává dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.  

Podle předběžných policejních statistik zemřelo v roce 2016 při dopravních nehodách 556 lidí, což je o 104 lidé méně než v roce 2015. Zároveň se jedná i o nejlepší výsledek od roku 1961, kdy policie statistky nehodovosti zavedla. Měsíční minima se loni přepisovala v lednu, květnu, červnu, červenci, září a v listopadu. K meziročnímu nárůstu obětí nehod došlo jen ve dvou měsících, v březnu a v říjnu.

„Zatím z nich lze vyčíst, že se odpovědněji chovají nejzranitelnější účastníci provozu, tedy cyklisté, chodci, ale pozitivní je například i pokles následků nehod s alkoholem,“ uvedl vedoucí oddělení BESIP Martin Farář.

Podle dopravního experta Romana Budského je pokles obětí dopravních nehod z řad cyklistů i díky osvětovým akcím, které se pořádají napříč celou republikou. „Do akcí se zapojují desítky měst a obcí na své náklady. Většinou se toho ujmou městští strážníci, takže oni cyklisty zastaví, informují je o tom, že mají mít přilbu, vysvětlí jim, jak je to s osvětlením kola, jaká jsou specifika silničního provozu a mnoho jiného,“ vysvětluje Budský.

Pomohly cyklostezky i kurzy pro motorkáře

Dalším faktorem je i to, že se více buduje infrastruktura určená právě pro cyklisty. „Cyklisté jsou tak čím dál méně nuceni jezdit mezi automobily,“ upřesňuje Budský. Z řad motorkářů pak do konce loňského listopadu mluvíme o úbytku 25 obětí dopravních nehod oproti roku 2015.

„Opět tady mluvíme o zdokonalovacích kurzech pro motocyklisty, takže ti motorkáři, kteří už mají nějakou praxi, si mohou vyzkoušet, jak se chovat bezpečně na silnicích. A kromě toho se o tomto tématu hovoří i vůči řidičům osobních automobilů, protože dlouhodobě platí, že 45 procent mrtvých motocyklistů mají na svědomí právě řidiči osobních aut,“ vysvětluje Budský.

Naopak stále rizikovější skupinou jsou podle předběžných policejních statistik senioři. „To je celoevropský problém a skutečně evropská komise doporučuje, aby se seniorům věnovala zvýšená pozornost. Jednak jsou relativně ohroženější a křehčí, což znamená, že to, co přežije mladý člověk řekněme s modřinami, tak pro seniora může představovat nebezpečné zlomeniny následované komplikacemi při léčení,“ popisuje Budský.

Tragédie na přejezdech pokračují

Neradostná je bilance obětí dopravních nehod na železničních přejezdech. „V roce 2015 na přejezdech zemřelo 35, v loňském roce 45 lidí, což znamená 40procentní nárůst a vlastně i nejvyšší číslo od roku 2010,“ uvedl Budský. O šest procent se zvýšil i počet střetů na železničních přejezdech. Navíc z průzkumu toho, jak se lidé chovají na přejezdech, se zjistilo, že až 60 procent lidí porušuje platné předpisy a vstupuje vědomě do kolejiště ve chvílích, kdy tam nemají co dělat.

„Chodec se tam vždycky dostane. A pokud se na nich udělají čidla, která odešlou zprávu strojvedoucímu o tom, že na přejezdu uvázl automobil, tak když tam uvázne těsně před vlakem, což byl případ i Studénky, tak strojvůdce stejně nemá šanci to zastavit,“ upozornil Budský.

Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by v tomto roce mělo zemřít v důsledku dopravních nehod nejvýše 427 lidí, což představuje pokles o téměř 25 procent oproti loňskému roku. Přitom už bilance pro loňský rok byla o více než devadesát ztracených lidských životů vyšší. „Je to spíš zbožné přání, pokud tedy nedojde k nějakému vyššímu opatření v oblasti bezpečnosti silničního provozu, tak jsem přesvědčen, že ho nesplníme,“ uzavřel Budský s tím, že by se mělo hlavně začít něco dělat s přípravou mladých řidičů, která je stále na úrovni šedesátých let.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi