Pokud se řekne „Black Friday“, tedy černý pátek, mnoho lidí si vybaví tisíce lidí čekajících před obchody na otevření nebo bitvy o poslední kus zlevněné televize mezi regály. Alespoň tedy v západním světě. Redaktor Blesk.cz vyrazil do ulic Prahy, aby zjistil, jak poslední listopadový pátek probíhá v Praze. Výjevy jako z konce světa ale opravdu nečekejte.

Mnohé z obchodních domů přichystaly na černý pátek speciální akce, v Palladiu se můžete vyfotit, v Novém Smíchově zase potkáte postavy do stylu Adamsovy rodiny, Praze ale jako by se tento »svátek« vyhýbal. Největší fronty lidí byly u obchodů se šperky nebo kosmetikou. Až na jednu výjimku by vám na spočítání čekajících stačily prsty na rukou.

 

Americká náhražka

Důvodů je hned několik. V průměru každý druhý kamenný obchod si černý pátek protáhl přes celý víkend a zdaleka nenabízí takové slevy jako v USA. Jen výjimečně narazíte na vyšší slevy než 30 % na celý sortiment. Obchodníci mnohem více užívají obligátní „až“ například 80 %. Takovou slevu ale může mít pouze zanedbatelná část zboží.

V USA nebo ve Velké Británii je tomu jinak. Tisíce lidí ve frontách čekají i přes noc a po otevření dveří nastává opravdové šílenství, kdy se mezi regály nahrnou lidé jako zbavení smyslů. Jedním z důvodů jsou opravdové „velké“ slevy na vše a také záliba Američanů nebo Britů v nakupování.

Jedny z největších internetových obchodů s elektronikou si navíc černý pátek protáhly na celý týden a lidé si tak mohou z pohodlí domova nakoupit, co potřebují i s dostatkem času na rozmyšlenou. A nejen e-shopy s elektronikou, ale i ostatními službami. Podle serveru bbc.com meziročně vzrůstají tržby e-shopů na černý pátek o 60 %, což jen dokazuje pohodlnost lidí.

 

Kosmetika nebo fitness

V Praze byly fronty pouze u ryze dámských obchodů nebo šperků v počtu několika lidí, maximálně dvou desítek. Ovšem měsíc před Vánocemi můžete podobný počet čekajících před těmito obchody vidět téměř kdykoli. Na tom má tento »svátek« pouze malou zásluhu. Jinak jsou na tom ale fitness studia.

Některá z nich nečekala na už klasickou novoroční mánii a zkusila lidi zaujmout i nyní. A povedlo se to i těm menším studiím. „Nás to napadlo asi dva dny zpět, že uděláme akci pro stávající i nové členy. Roční členství jsme snížili na černý pátek o 40 % a nyní už nemáme téměř volná místa. Pouze za dopoledne přišlo tolik lidí, jako obvykle za dva týdny,“ říká pro Blesk.cz manažerka Nolimits Markéta Richterová.

Jako černý pátek, tedy Black Friday, se v USA a Kanadě nazývá každoroční událost, kdy většina velkých obchodních řetězců zahajuje období výprodejů za výrazně snížené ceny. Černý pátek je vždy na konci listopadu, den po dnu díkůvzdání a považuje se za začátek předvánoční nákupní horečky.

Fotogalerie
26 fotografií