Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Při hledání práce vám můžou slídit i na Facebooku. Co tam určitě nepatří?

Pozor, co sdílíte na sociálních sítích. Může vás to stát vysněnou práci.
Pozor, co sdílíte na sociálních sítích. Může vás to stát vysněnou práci.  (Autor: Profimedia)
Autor: ula - 
25. října 2016
06:20

Sociální sítě jsou stále důležitější i při hledání zaměstnání. Pro firmy je sice určující kariérní síť LinkedIn, ale neváhají se podívat i na Facebook. A právě ten může být někdy důvodem, proč u pohovoru nakonec pohoříte. Podle právníků to ale není nijak diskriminační, zvláště pokud tyto informace sdílíte veřejně.

Podle mezinárodního průzkumu personální agentury Adecco dnes probíhá 55 procent náborového procesu online a právě sociální sítě v něm hrají čím dál tím důležitější roli.

Nejvíce personalisté prohledávají sociální síť LinkedIn, která je k tomu určená. Nicméně Facebook používají zaměstnavatelé k doplnění své představy o uchazečích a o jejich osobnostních rysech. Publikování nevhodných informací pak může být důvodem, proč potenciální kandidát ve výběrovém řízení neuspěje.

Rasistické poznámky? Máte smůlu

Průzkum ukázal, že zhruba třetina personalistů už odmítla minimálně jednoho uchazeče o práci kvůli informacím nebo obsahu, který o něm našla na sociálních sítích.

„Nejčastějším důvodem pro odmítnutí uchazeče je rozpor mezi informacemi, které o něm byly zjištěny na sociálních sítích, a údaji, které o sobě kandidát uvedl v životopise. Dále může jeho šance negativně ovlivnit publikování nepatřičných fotografií nebo obsahu, který poukazuje na nevhodné osobnostní rysy,“ uvádí Ondřej Wysoglad, ředitel Adecco ČR. Typickým příkladem může být publikování nebo sdílení rasistických či jinak diskriminačních názorů nebo obsahu, který otevřeně prezentuje či vyzývá k násilí.

Dávejte si pozor, co sdílíte veřejně

Problematické informace o uchazečích se objevují zejména na sociální síti Facebook, kterou její uživatelé používají zejména k osobním účelům, aniž by si uvědomovali možné důsledky pro pracovní uplatnění.

„Je na rozhodnutí každého uchazeče, co a v jakém rozsahu o sobě zpřístupní na veřejných sociálních sítích. A je jen pochopitelné, že takové informace budou některé potenciální zaměstnavatele zajímat, když už jsou veřejně sdílené a dostupné. Pouhé zjišťování veřejně dostupných informací o uchazeči rozhodně nelze považovat za nezákonné či diskriminační,“ upozorňuje Petr Glogar, odborník na pracovní právo z PwC Legal.

Podle průzkumu Adecco 28 % personalistů přiznává (v regionu střední a východní Evropy dokonce 34 %), že odmítli minimálně jednoho uchazeče kvůli informacím a obsahu, které o něm našli na sociálních sítích. Nejčastějšími důvody odmítnutí byly:

  • 54 % rozpor v informacích zjištěných online a uvedených v životopise
  • 49 % zjištěné osobnostní rysy
  • 46 % publikování nevhodných fotografií

Co mít na LinkedIn?

Nejdůležitější roli při hledání práce i pracovníků dnes v ČR i ve světě hraje sociální síť LinkedIn. Na síti je v současnosti registrováno asi 650 tisíc uživatelů z ČR. Ke své prezentaci ji využívají jak zaměstnanci, kterým slouží zejména jako určitá forma internetového životopisu, tak zaměstnavatelé, kteří zde představují své společnosti a vyhledávají potenciální zaměstnance.

Důležitý je samozřejmě první dojem, to znamená důstojná profesionální fotografie, výstižný popisek a souhrn, který jasně vyjádří, co kandidát dělá, jakých dosáhl úspěchů a jaké jsou jeho ambice. Dále doporučuji vyplnit veškeré informace o dosaženém vzdělání a pracovních zkušenostech, a to včetně dobrovolnických, a pracovat na pozitivních referencích i rozšiřování uživatelské sítě. Čím více relevantních informací a propojení, přes které vás personalista může najít, tím větší šance na nabídku nové, lepší pracovní pozice,“ radí Wysoglad.

Základní pravidla pro prezentaci uchazečů o práci na sociálních sítích

  1. Uvádějte o sobě pravdivé informace. Odpovídající informace prezentujte i ve svém životopise.
  2. Nastavte si správně soukromí svých profilů. Při publikování obsahu myslete na to, komu je určen a kdo ho uvidí.
  3. Nepublikujte obsah, který by potenciálním zaměstnavatelem mohl být vyhodnocen jako závadný. A to i přesto, že vám v danou chvíli může přidat vtipný, zábavný či jinak zajímavý.
  4. Na sociální síti LinkedIn naopak publikujte a pravidelně aktualizujte maximum informací o svých znalostech, dovednostech a pracovních úspěších. Samozřejmě pouze pravdivé informace. 

dzery ( 25. října 2016 10:08 )

To se máte čím chlubit.

mourovata.kocka ( 25. října 2016 08:08 )

FB s mým pravým jménem neexistuje, takže si pod krycím jménem mohu dovolit ten luxus vyjádřit své skutečné názory a nějaký personální šmírák by měl smůlu.

Zobrazit celou diskusi