Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Výběr školy v Česku: Víc než kvalita zajímá rodiče vzdálenost od domu

Až o polovinu lepší podmínky pro studium mají děti ze vzdělanějších rodin.
Až o polovinu lepší podmínky pro studium mají děti ze vzdělanějších rodin.  (Autor: Blesk )
Autor: mib - 
16. října 2016
18:09

Děti vzdělanějších rodičů chodí až dvakrát častěji na lepší školy na rozdíl od těch, které pocházejí ze špatného rodinného zázemí. V pětině případů dokonce i když rodiče mají možnost, školu nevybírají. Studie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy uvedla ale pozitivní fakt, kvůli „nátlaku“ okolí školy posuzují i rodiče, kterým to nepřipadá důležité. Navenek totiž zkrátka nechtějí být „krkavčí“. Podle ministerstva školství by se měla zvýšit informovanost, ale také spjatost rodičů se školou.

Se změnou školského zákona v roce 2004 přišel konec formálního rozdělování typů škol a zrodila se možnost na otevření celé škály těch výběrových. V ČR od té doby vznikl nespočet zaměření v primárním školství s výukou zaměřenou na jazyky, matematiku nebo například na umělecké předměty. Potvrzuje to i studie Pedagogické fakulty Karlovy univerzity. Z výsledků vyplynulo, že rodiče pro své děti školu vybírají i přesto, že jim to nepřijde důležité.

„Ano, takoví rodiče samozřejmě také jsou. Podpora výběru se uplatňuje v rodičovských skupinách, které o výběru školy rozsáhle hovoří, a pro rodiče je obtížné si přiznat, že mu na výběru školy pro jeho dítě nezáleží, respektive že jeho hlavním kritériem je vzdálenost od místa bydliště,“ řekla pro Blesk.cz jedna z autorek studie Jana Straková.

Tlak okolí rodiče nutí se o výběr alespoň snažit, aby nakonec neskončili s nálepkou „krkavčí“. Na druhou stranu jen jedna pětina těch, kteří možnost výběru pro své děti mají, to neudělají. Čtyři pětiny naopak ano. Zvýhodněny jsou v tom ale děti hlavně vzdělanějších rodičů a s lepším zázemím, a to až dvojnásobně.

„Děti, jejichž rodiče mají nižší než maturitní vzdělání, mají poloviční šanci, že pro ně budou rodiče školu vybírat,“ uvádí se v závěru studie. „Na možnost výběru doplácejí děti z rodin s nižším kulturním a sociálním kapitálem, a to i tehdy, když se svým rodičům zdají nadané,“ zjistil výzkum.

Neúspěch rodičů není neúspěch dětí

„Není to příliš pozitivní zpráva, ale dá se říci, že toto zjištění má svou logiku, protože většina těchto rodičů nemá rozhled o profesích vyžadujících vyšší vzdělání. Motivaci spatřujeme ve vzdělávání rodičů a jejich osvětě, ale také v informovanosti žáků ve školách,“ navrhuje řešení rezort Kateřiny Valachové. Rodiče by se podle něj měli více zapojit do chodu školy.

Přesto MŠMT podotýká, že špatné rodinné zázemí nemusí být vždy překážkou úspěchu. „Může děti motivovat k tomu, aby samy měly lepší život, a snaží se pro to udělat úplně všechno. Děti z těchto rodin mohou být v budoucnosti daleko úspěšnější než ty, které mají všechno ,naservírované‘,“ sdělilo ministerstvo. Podle něj by se do dialogu měli zapojit i zaměstnavatelé.

Se zapojením rodičů souhlasí také Lucie Hejbalová ze soukromé školy. Podle ní by rodiče měli mít dostatek informací, přesvědčování není na místě. „Je vidět, že některým rodičům záleží na výběru školy v tak velké míře, že dovážejí dítě do školy například z Pardubic nebo z druhého konce Prahy. Obecně se jedná o lidi, kterým není vzdělávání jejich dětí lhostejné. Chtějí pro ně něco jiného, než sami ve škole zažili,“ podotkla pro Blesk.cz Hejbalová.

Ne všude se učí to samé

I podle studie Univerzity Karlovy se od roku 2009 stále víc zvyšuje o výběrové školy zájem, a to bez ohledu na velikost obcí. Dříve platilo, že lidé z obcí do pěti tisíc spoléhali na školy v nejbližším okolí. Teď je vybírání „univerzálnější“.

Obecné tvrzení, že na každé základní škole se dítě naučí více méně to samé, vyvrátila také místopředsedkyně školských odborů Markéta Seidlová. Podle ní záleží na rámcovém vzdělávání, které si školy rozloží až do dvou let. Může se tak stát, že po přestupu na jinou školu už se žák nedozví, co se nestihlo probrat na bývalé škole, protože ta nová už má látku za sebou.



Jiný způsob učení preferují soukromé školy, které se snaží rozvíjet individualitu dětí. Jejich komfort si však nemůže dovolit každý, školné se totiž pohybuje v řádech tisíců za měsíc. „Každé dítě je jiné, má jiné silné stránky a preferuje jiný způsob učení. Umožňujeme tedy dětem hledat to, co jsou jejich silné stránky, a ty rozvíjet. Samozřejmě se ale učí i psát, počítat a podobně. Přitom klademe důraz na vnitřní motivaci k učení. Děti tedy mají předměty, ale pak mají možnost volit si vlastní projekty. Mohou tak brzy přijít na to, co je baví a v čem se chtějí rozvíjet,“ uzavřela Hejbalová.

jetotak ( 16. října 2016 21:27 )

 Nebude to dlouho trvat a rodiče bude zajímat s kým to díky inkluzi jejich dítě sdílí třídu a do jaké míry to jeho dítě omezuje.

Zobrazit celou diskusi