Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Učitelé berou Wikipedii na milost. Nahradí biflování pouček hledání na webu?

Autor: mib - 
8. září 2016
05:00

Mají se děti ve škole učit látku dál nazpaměť, nebo je lepší naučit je vyhledávat na internetu? Poslední vývoj v Česku ukazuje, že digitální gramotnost dostává ve výuce větší prostor. A z toho se rozhodla těžit i společnost Wikimedia, která stojí za internetovou encyklopedií Wikipedia. Ve čtvrtek učitelům i veřejnosti představí metodiku pro práci s Wikipedií v rámci Mezinárodního dne gramotnosti. Jak by pomůcka, která je na vysokých školách na černé listině pro své živelné úpravy, mohla dětem pomoci ve výuce? 

„Setkáváme se s tím, že učitelé s Wikipedií nepracují, nejsou rádi, když z ní žáci čerpají pro referáty. Proto se jim snažíme ukázat, jak to využít jako nástroj kritického myšlení. Chceme upozornit na problematiku digitální gramotnosti,“ řekla pro Blesk.cz manažerka vzdělávacích aktivit Wikimedie Gabriela Boková.

Podle bývalé předsedkyně Akreditační komise Vladimíry Dvořákové ale není Wikipedia příliš vhodná pro posílení digitální gramotnosti a jako nástroj pro kritické myšlení by se mohla užívat jen tehdy, pokud by bylo zdokumentováno, kde jsou její slabá místa.

„Pokud posilovat digitální gramotnost, tak budu tím, že budeme studenty učit, jak kriticky pracovat se zdroji, a to včetně tohoto typu. Ale ne ve smyslu, jak ji používat, ale jak být dostatečně ,ostrý‘. Je nutné si uvědomit, že Wikipedie je velmi omezená bez hlubších odborných kontrol. Celosvětově je to zajímavá síť – z toho důvodu, jakým vzniká, ale rozhodně to není něco, co by se mělo brát jako zdroj informací,“ upozornila Dvořáková pro Blesk.cz.



Snaha zavádět tuto encyklopedii do výuky expertku překvapuje. „Využití informace pro odborné práce na vysoké škole je považováno za jejich základní nekvalitu. Zdroje ve Wikipedii mají různý charakter, chybí v nich jasně odborné konsorcium, a pokud z toho člověk bere nějaké informace, tak by si je měl ověřovat z jiných zdrojů a neměl by se o ně opírat. Na rozdíl třeba od Britannicu, o kterou se opírat lze,“ vysvětlila Dvořáková.

Boková si ale myslí, že materiály studenty naopak donutí přemýšlet nad výhodami i nevýhodami online i tištěných encyklopedií a jejich kritické myšlení to pomůže rozvíjet. „Wikipedie je zdarma, ale může do ní zasahovat každý. Chceme, aby věděli, že o informacích by měli kriticky přemýšlet, a aby věděli, že text nemůžou jen zkopírovat a že je potřeba uvést zdroj informace,“ dodala Boková. Sporné zdrojování je pro mnohé učitele argumentem, proč dlouhodobě například Wikipedii odmítají.

Digitalizaci ano, ale jen uvážlivě

Místopředsedkyně školských odborů Markéta Seidlová ale upozorňuje na to, že se ve 21. století nedá zavádění digitalizace do škol bránit. Podle ní je potřeba „novinky“ zavádět uvážlivě. „Zaručené vždy nemusí být ani informace tištěné na papíře, ale nechávat výuku jen na tom, aby si žáci hledali v různých médiích, to je špatně. Rolí učitele je říct, jak se zdroji pracovat a kde a jak si hledat informace,“ řekla pro Blesk.cz.

Podle Seidlové není dobře, aby se děti učily úplně vše nazpaměť, ale základní věci by měly znát a hledat si až doplňkové informace. „Spoleh pouze na elektronická média může žáky dovést k různým pofiderním zdrojům. Když ale budou vědět, co hledat, a budu si tak prohlubovat znalosti, vzdělání to přispěje,“ dodala.

Učitel matematiky, fyziky a informatiky ze základní školy v Poličce Rostislav Kohut ale tvrdí, že je důležitý dril a paměťové učení. „Mladší kolegové mají jiný názor, protože jsou s technikou sžití. Můj názor je, že pokud si děti potřebují najít doplňkové informace a potřebují si některé informace ověřit, nejsem proti, ale ten základ by měly mít v hlavě a nehledat si úplně všechno,“ upřesnil pro Blesk.cz Kohut.

Digitalizace má podporu z ministerstva

Boková z Wikimedie má za to, že první „vlaštovky“ získají z řad učitelů, kteří mají k Wikipedii vztah. Počítají ale také s tím, že se jim pro jejich metodu nepodaří přesvědčit zdaleka všechny. V průběhu tohoto roku uspořádají akce pro učitele, aby získali zpětnou vazbu.

Metodiku k práci s Wikipedií poprvé prezentovali žákům na základní škole v Mariánských Lázních a zpočátku doufají v rozšíření alespoň do některých dalších škol. Od roku 2014 podobné projekty posvětilo také ministerstvo školství v rámci Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, která počítá s postupným zapojením moderních technologií do výuky.

Ve čtvrtek se na konferenci vůbec poprvé představí metodický plán pro práci žáků posledních tříd základních škol a prvních ročníků středních s internetovou encyklopedií. 

Podívejte se, jak školní rok zahájil prezident Miloš Zeman:

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi