Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Kantoři jsou zoufalí z inkluze: Chovají se jako nesvéprávní, vzkázal náměstek ministryně Valachové

Autor: vr - 
24. srpna 2016
11:55

Od září začne platit inkluze, kdy pro lehce mentálně postižené děti budou otevřenější dveře běžných základek. Učitelé jsou zoufalí. Podle náměstka Stanislava Štecha (62) ale měli lépe poslouchat.

Politický náměstek ministryně Kateřiny Valachové (39, ČSSD) sice už několikrát vyhověl odborné veřejnosti při vyjednávání inkluzivních opatření, také se ale projevil jako netrpělivý diskuzní partner. A podobně to vypadalo i při jeho rozhovoru pro Radiožurnál.

Učitelé a ředitelé, kteří si nevědí rady s inkluzí a nestíhají načítat podzákonné normy, které na ně ministerstvo chrlí až nyní v létě, by se prý neměli chovat jako »nesvéprávní «. Otázky mířené na dřeň smetl ze stolu jako »nemístné« a odmítl, že by ministerstvo nesplnilo svoji roli vůči učitelům, jejichž zmatenost a touha po informacích v posledních dnech – tedy necelé dva týdny před začátkem školního roku – plní sociální sítě.

„To já nevím, jak je jejich krajské úřady seznamovaly s našimi semináři… s těmi metodickými dokumenty,“ řekl Štech. Po krajích jezdila i samotná Valachová. Podle informací Blesku však zpravidla pronesla úvodní slovo a neodpovídala na dotazy. Šéf Asociace krajů ČR, jihomoravský hejtman Michal Hašek (40, ČSSD), poslal Blesku SMS, že je v zahraničí - k inkluzi se tradičně nerad vyjadřuje, možná aby se nemusel obouvat do stranické kolegyně Valachové – s jeho zástupcem v asociaci se nám nepodařilo spojit.

Šéf Asociace speciálních pedagogů ČR Martin Odehnal pro Blesk rozklíčoval některá, dle jeho slov »manipulativní« vyjádření Štecha pro Radiožurnál...

Kolik postižených je ve školách?

Štech v rozhlase: „Kromě dětí s lehkým mentálním postižením (do běžných základek jich avizovalo zájem jít 205) je tady samozřejmě celá řada dětí s dalšími speciálně vzdělávacími potřebami, které již dneska jsou v běžných školách. Z těch asi 85 tisíc je jich v běžných školách 56 tisíc…“

Odehnal pro Blesk: „Jakkoli je ten údaj (dejme tomu) správný, vyznění je jasné: jestliže už 56 tisíc postižených dětí chodí do běžných základek, tak o čem se to tu proboha bavíme – vždyť jde o pouhých 205 žáčků... Jenže: skutečně drtivou většinu z těch 56 tisíc představují žáci, kteří nikdy nenavštěvovali speciální školy. Jedná se o skupinu žáků s tzv. specifickými vývojovými poruchami učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie), avšak s naprosto normálním intelektem, jejichž vzdělávání zvládne »běžný« kantor.“

Pomáhaly vzdělávací semináře?

Štech v rozhlase: „My jsme měli různé formy. Ministerstvo školství nezažilo takovou sérii obrovských počtů vzdělávacích seminářů, informačních seminářů, setkávání v krajích přímo s vedením ministerstva a já rozumím tomu, že to samo o sobě samozřejmě nevyřeší třeba těžkosti a obtíže, které začnou vznikat, když budeme mít třeba takové 2 nebo 3 děti nově na škole, ale odmítám to, že bychom zanedbali ty praktické otázky, které přicházely ze škol.“

Odehnal pro Blesk: „Informační balíčky, vzdělávací semináře v rozsahu max. 40 hodin apod. (to vše navíc probíhá »už« od května) jsou pro profesionální výkon pedagogické práce s dětmi a žáky nejen s LMP asi stejně efektivní, jako by se měl např. porodník za stejný čas naučit zubařině či naopak. Schválně, zda by pan náměstek s opuchlou tváří zamířil na gynekologii..."

Chyběly jen organizační drobnosti?

Štech v rozhlase: (Na dotaz, proč dvě důležité vyhlášky vydalo ministerstvo až v červnu.) „To byly, prosím vás, tak drobné úpravy, že zase nedělejme z učitelů a ředitelů úplně nesvéprávné osoby. Jestliže tady ty druhé vyhlášky upřesňovaly počet žáků, dá se říct organizační drobnosti, a bylo to sdělováno na všech těch setkáních už někdy od října loňského roku, tak já tedy opravdu v tomhle nevidím zásadní problém.“

Odehnal pro Blesk: „Úžasné! Tak počet žáků ve třídách, závazně stanovený vyhláškou, je »dá se říct organizační drobností «! Pana náměstka zjevně nenapadlo, že např. náhlé snížení maximálního počtu žáků vyhláškou může znamenat nutnost otevřít další třídu, pro tu pak během prázdnin horečně hledat učitele apod.? Ach jo...“

Vše o inkluzi čtěte zde

Video se připravuje ...
Další videa