Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Žádný rozvrh ani známky. Experti: „Škol snů“ se brzy dočkají i české děti

Autor: Tomáš Polák - 
17. srpna 2016
06:11

V evangelické škole v Berlíně nejsou známky ani rozvrh. Děti si vybírají abstraktní předměty jako „Výzva“ nebo „Zodpovědnost“. Filozofií je totiž naučit je, aby se motivovaly samy. Po dalších pobočkách školy je velká poptávka. České ministerstvo školství uvádí, že jsou dveře v Česku pro podobné instituce otevřené. Podle odborníků se navíc poptávka po alternativním vzdělávání bude zvyšovat.

Dvanáctiletý student dostane v přepočtu 4 tisíce korun a je vyslán na dobrodružství, které si musí celé naplánovat sám. Někteří zkusí kajaking, jiní jdou pracovat na farmu, další putují na výšlap do východního pobřeží v Anglii. I tak vypadá obsah abstraktního předmětu „Výzva“, který se svém vzdělávacím plánu nabízí berlínská škola Evangelische Schule Berlin Zentrum.

Na výběr mají studenti z desítek podobných předmětů, které mají jedno společné. Neznámkují se a je jen na studentech, kdy a jakým způsobem se z nich nechají vyzkoušet. Škola tak chce naučit žáky, aby se uměli motivovat sami. „Nic je nemotivuje víc, než když se rozhodnou studovat to, co chtějí sami,“ říká ředitelka Margret Rasfeldová.

O netradiční škole informoval britský deník Guardian, podle kterého je svobodné vzdělávání v Německu velmi silné. Podle českých odborníků na vzdělávání by podobně zaměřená škola neuškodila ani v Česku. „Pluralita ve vzdělávání je žádaná. Dnešní rychle měnící se svět přináší pro školu řadu nových výzev a těmi nejdůležitějšími je naučit děti, aby se motivovaly samy a uměly se učit,“ řekla pro Blesk.cz Markéta Majerová, mluvčí společnosti Scio, která například organizuje Národní srovnávací zkoušky.

Škol bude víc

Podle ní i v našem prostředí už teď existují školy, které se snaží zaměřit více na vývoj tzv. měkkých dovedností než na faktografické „biflování“ jednotlivých poznatků „o jejichž využití v reálném životě je možné polemizovat,“ míní Majerová. „Vzhledem k aktuálnímu k trendu posledních let se jejich počet bude zvyšovat, stejně jako poptávka ze strany rodičů,“ dodala. Výuka v podobně zaměřených školách je podle odborníků rozhodně efektivnější v rozvoji dovedností, které žáci ve svém životě využijí, ať je budoucnost zavede kamkoliv.

Systém, jakým funguje berlínská evangelická škola, nerozporuje ani ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. „Domníváme se, že model této školy by mohl fungovat i v českém systému, protože nastavuje mantinely, ve kterých se žáci pohybují,“ řekla pro Blesk.cz Jarmila Balážová z oddělení vnějších vztahů.

Je to na rodičích

Podle ministerstva český vzdělávací systém funguje na principu, kdy školy mají možnost – ba dokonce povinnost – vytvořit vlastní vzdělávací program. Jinými slovy není důležitá cesta, ale cíl. „Stát prostřednictvím rámcového vzdělávacího programu stanovuje závazné výstupy vzdělávání, způsob jejich dosažení u žáků je v kompetenci školy,“ dodala Balážová.

Proč tedy takových škol u nás už dnes neexistuje hned několik? Podle Scia v Česku chybí zejména znalost rodičů ohledně alternativních možností vzdělání. „Dle průzkumu, za jehož realizací stojí např. Eduin, Scio i společnost Montessori a další, se ukázalo, že polovina rodičů nezná alternativy ke klasické škole, případně se neumí ve vzdělávací nabídce zorientovat. A přitom by to měli být právě oni, kdo bude vybírat školu, která vyhovuje jim i jejich dětem,“ uzavírá Balážová.



dzery ( 17. srpna 2016 09:33 )

Člověk se už může jenom smát,nebo pakat??

ad-ga ( 17. srpna 2016 08:09 )

Dneska jsou blbí a zítra budou blbější.

andorea ( 17. srpna 2016 07:14 )

Škola je i od toho, aby se dítě naučilo určitému řádu a pořádku. Je mi celkem jasné, co z těchto "škol snů" vyleze za materiál...

Zobrazit celou diskusi