Skauti mají novou hru na uprchlíky. Přijímání běženců řeší už i malé děti
Přijmeme, nebo nepřijmeme? Základní otázka evropských států ve vztahu k běžencům je i názvem jedné z her, které mají pomoci českým dětem a dospívajícím pochopit uprchlickou krizi. S nápadem vzdělávat o migraci pomocí pantomimy, malování či dramatizace přišel Junák ve spolupráci s organizací NaZemi. Jejich příručku mohou využít nejen skautští vedoucí, ale třeba i učitelé. Některé hry jsou dokonce vhodné pro malé děti už od 8 let.
„Účastníci se vžívají do rolí obyvatel smyšlené komunity, která zažívá a řeší situaci, zda a za jakých podmínek přijmou skupinu cizinců, která je žádá o přijetí. V domovině těchto cizinců totiž vyschl zdroj vody a jsou v ohrožení života. Aktivita využívá hru v rolích a další prvky dramatické výchovy.“ Tak začíná návod k jedné z aktivit s názvem „Přijmeme, či nepřijmeme“.
Hra je podle příručky vhodná pro děti starší deseti let, trvá 175 minut. Během ní dostanou děti přiřazené jednotlivé role, vtělit se mohou třeba i do starosty, který nese největší zodpovědnost. Vyzkouší si tak na vlastní kůži, jak složité je někdy rozhodování o vpouštění cizinců do své domoviny.
Podobných her je v příručce 18. Některé pomáhají dospívajícím třeba rozlišit tzv. hoaxy (lživé informace), které se četně vyskytují na internetu, od pravdy.
Junák: Inspirovali jsme se v cizině
„Příručka vznikla zejména jako reakce na aktuální dění ve společnosti. Studovali jsme již existující příručky a snažili se metodiku připravit tak, aby dodala to, co podle nás zatím chybělo, a tím byla obecnější podpora pro práci s kontroverzními tématy, podpora rozvoje kritického myšlení, schopnost diskuse a reflexe,“ vysvětlila pro Blesk.cz Jitka Taussiková, mluvčí organizace Junák – český skaut.
Téma uprchlictví podle ní začalo v české společnosti vřít zhruba na jaře roku 2015. Již v červnu se tak Junák rozhodl začít ve spolupráci se spolkem NaZemi vytvářet příručku. Práce na ní zabrala zhruba pět měsíců. Na realizaci se podílelo kolem 50 lidí – kromě hlavních autorek a autora z NaZemi i další spolupracovníci, velké množství práce bylo odvedeno dobrovolníky.
„Inspirovali jsme se zejména zahraničními materiály, které obdobná téma zpracovávají. Zaměřili jsme se na rozvoj empatie, seznámení se základními pojmy a daty, myšlení v souvislostech či téma nenásilného řešení konfliktů,“ popsala Taussiková.
Do příručky zařadili aktivity, hry a programy, které byly již vyzkoušené u různých cílových skupin – některé ve skautském prostředí, jiné ve školách. Například hra „Kdo utíká z Konga“ byla realizována v rámci samostatného workshopu již několikrát. Podle Taussikové na ni mladí lidé reagovali velmi otevřeně, rádi diskutovali, dívali se na téma z různých úhlů pohledu.
Hry jsou ale vhodné i pro malé děti kolem věku 8 let. „U dětí ve věku 8 let se snažíme rozvíjet zejména jejich přemýšlení nad vztahy mezi lidmi, jejich schopnost pojmenovat, co je příjemné, co je nepříjemné, čeho se kdo bojí, a hledat způsoby chování, které by jim osobně vyhovovalo a zároveň zohledňovalo potřeby druhých,“ popsala zástupkyně skautů.
Skauti a skautky už uprchlíkům pomáhají
Příručku doplňuje i o celodenní metodický seminář pro pedagogy a pedagožky. Jeden již proběhl v Praze, účastnili se ho jak skautští vedoucí, tak učitelé a učitelky. Další seminář proběhne v sobotu v Brně.
Organizace se do uprchlické krize ovšem zapojují i jinak. „Mnozí, především dospělí, skauti a skautky se dlouhodobě do pomoci příchozím cizincům zapojují, ať už jako dobrovolníci v uprchlických improvizovaných táborech na Balkáně či při pořádání sbírek oblečení. Spolek NaZemi se zaměřuje na vzdělávání v globálních tématech, věnuje se tedy třeba i otázkám způsobů účinné rozvojové spolupráce,“ uzavřela Taussiková.
Celou příručku najdete zde
Skauti z celé České republiky uctili minulý týden u mohyly na Ivančeně pod Lysou horou památku popravených skautů. Podívejte se: