Podle Papeže jsou říční plavby stále populárnější. „Je to trend, kterým evropská turistika půjde nahoru, přičemž o plavby mají zájem hlavně starší movitější turisté,“ dodal Papež. Podle něho hotelové lodě připlouvají do Prahy mimo jiné z Berlína či Hamburku.
Právě z Berlína připlula v úterý do Prahy dosud největší říční hotelová loď Elbe Princesse, která by do konce letošního roku měla připlout do českého hlavního města ještě 13krát. Plavidlo dlouhé 95 metrů a široké 10,5 metru s dvěma palubami bylo zkonstruováno tak, aby mohlo plout mělkými vodami Labe během celého roku. Loď je poháněna zadními kolesy a má ponor jen 0,75 až 1,1 metru. Ubytovat se na ní může až 80 pasažérů ve 40 kabinách.
„Loď byla stavěna tak, aby zvládla dojet do Prahy, i když je málo vody v Labi, i když je sucho. Ale samozřejmě to znamená, že plavba je velice náročná,“ řekl zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.
Rejdařská společnost CroisiEurope nový přírůstek ve flotile pokřtila v půlce dubna v Berlíně. Během plavby mezi oběma metropolemi zavítá do měst jako Postupim, Lutherstadt Wittenberg, Míšeň, Drážďany či Litoměřice.
Příjezd velkých výletních lodí do Česka omezuje především stále častější nízký stav vody v Labi a nedostatečná výška mostů. Problémy se splavností by měla vyřešit výstavba jezu v Děčíně, který má zvednout hloubku v řece v příhraničním úseku s Německem.
Právě tato část řeky je považována za úzké hrdlo tuzemské říční dopravy. Proti plánovanému jezu existuje ale zejména ze strany ekologických aktivistů výrazný odpor a dlouhodobě se nedaří získat pro stavbu kladný posudek dopadu na životní prostředí.
Podívejte se, jak to vypadá v největší výletní hotelové lodi: