Spolu s příchodem jara startuje i sezona bikesharingu neboli sdílení kol. Systém funguje tak, že lidé si na stanovištích po městě půjčují kola, která mohou na jiných místech vrátit.

V Praze tuto službu čeká velký rozvoj. Aktuálně probíhá tendr dopravního podniku na sdílení kol. Než ale dopravci vyberou vítěze, dal magistrát záštitu komunitnímu projektu Rekola, který nabídne od prvního jarního dne v Praze 300 kol.

Firma navíc magistrátu poskytne řadu anonymizovaných dat. „Díky nim můžeme při plánování zohlednit i potřeby cyklistů. Zjistíme třeba, kde ve městě chybí cyklostojany,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Ještě než Rekola postaví kola do ulic, mohou si lidé půjčovat bicykly společnosti Velonet. Ty stojí na náměstí Republiky a jsou zatím zdarma.

Jde o pilotní projekt, který se setkal s úspěchem během loňské akce iniciativy Pro lepší město. „Moderní kola si mohou zájemci zapůjčit denně od 7 do 20 hodin až do 16. března. Korzovat s nimi mohou bezplatně po Praze,“ uvedl jednatel firmy Velonet Marek Pavlas.

Jejich kola mají navíc místo řetězu kardanovou hřídel, takže nehrozí, že cyklisti by si zašpinili oblečení. Během roku 2016 chce Velonet rozjet v Praze projekt sdílení kol naostro, tedy už za poplatek.

Víc kol bude i v Brně

Kola si mohou půjčovat lidé i v dalších městech. Například i v Brně, Pardubicích, Olomouci, Hradci Králové a Českých Budějovicích.

Právě v Brně, stejně jako v Praze, funguje oficiální spolupráce s magistrátem. „V Brně přibude 70 kol s růžovým rámem na půjčení. Jde o součást záměru, aby jízdní kola a také cyklostezky a stojany byly všude tam, kde je veřejnost v Brně skutečně potřebuje,“ uvedl náměstek primátora Richard Mrázek.