S Prahou se soudí městské části Dolní Chabry, Ďáblice, Praha 20 – Horní Počernice, Lysolaje, Nebušice, Satalice, Suchdol a Vinoř, přidaly se středočeské obce Jenštejn, Přezletice, Radonice a Podolanka. U soudu v pondělí vystoupili zástupci některých z nich se svými stanovisky. Soud také upřesnil, které předložené důkazy bude projednávat.

Žaloba tvrdí, že aktualizace zásad územního rozvoje nebyla vydána v souladu se zákonem. Chybí jí prý především posouzení jednotlivých variant, kudy by mohl okruh vést, aby byla vybrána ta nejméně problematická.

„Ministerstvo životního prostředí v roce 2002 doporučilo severní variantu. Jižní označilo jako krajní řešení, pokud by nebylo možné stavět severní,“ řekl v úterý starosta Suchdola Petr Hejl (STAN/Sdružení občanů Suchdola). V severní variantě okruh přechází Vltavu severně od středočeských Roztok u Prahy a na D8 se napojuje u Zdib, jižní vede kolem Suchdola a na D8 se připojuje u Březiněvsi. Podle právníka Prahy Pavla Uhla ale hlavní město nemůže vést okruh mimo své území, proto je v zásadách uvedená jako jediná varianta jižní.

Hluk a emise nikdo neřešil, tvrdí obce

Obce a městské části argumentují také tím, že při schvalování nebyla zvažována kamionová doprava, která bude okruh využívat k objezdu metropole. S tím ale Praha nesouhlasí.

Především středočeským obcím, které leží v těsné blízkosti navrhované trasy, vadí, že pro ně nebyly vypracované studie posuzující úroveň hluku a emisí. Praha s nimi prý o záměru nekomunikovala. Podle právníka zastupujícího hlavní město musí jejich jménem jednat s Prahou Středočeský kraj. Ten ale prý na přípravě trasy okruhu dostatečně nespolupracuje.

Kromě procesu schvalování napadají žalující konkrétní věci, například vzdálenosti plánovaných mimoúrovňových křižovatek. „Námitky jdou do takových podrobností, že které často odpovídají spíš územnímu rozhodnutí,“ řekl právník hlavního města Pavel Uhl.

Schválení zásad územního rozvoje je prvním krokem při přípravě stavby, následuje územní řízení, které se věnuje dopadům na životní prostředí podrobněji. Posledním krokem je řízení o vydání stavebního povolení.

Mnohaleté protesty

Asi osmdesátikilometrová stavba silničního okruhu kolem Prahy je rozdělena do 11 úseků, z nichž sedm je již v provozu. Chybí žalovaná část mezi Ruzyní, Suchdolem a Běchovicemi a další mezi Běchovicemi a dálnicí D1, v provozu je přibližně polovina. Celkové náklady na výstavbu mají přesáhnout 106 miliard.

Radnice proti trase okruhu protestují již řadu let, v minulosti uspěly u Nejvyššího správního soudu, který zrušil platnosti části pražských i středočeských zásad územního rozvoje. Praha zrušené aktualizovala v říjnu 2015, kraj loni v červenci.

Praze navíc podle náměstka Petra Dolínka (ČSSD) hrozí, že Evropská unie bude požadovat nové posouzení vlivu na životní prostředí u okruhu od D1 k Běchovicím a liberecké a hradecké dálnici. EU nechce uznat posudky podle předchozího zákona z roku 1992. Hrozí tak zdržení o několik let. Dolínek se obrátil na ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO), aby o situaci jednal v Bruselu.