Rakouský držitel Oscara Karl Markovics ztvárňující ďábelského Josepha Goebbelse, německá star Gedeon Burkhard jako Baarové milenec Gustav Frölich. Slovenská herečka Táňa Pauhofová, která asi nejvíc oslovuje desítkami kostýmů, jež v roli Baarové vystřídá. Lenka Vlasáková coby Goebbelsova žena a Simona Stašová hrající matku barrandovské divy Lídy B. Šanci dostal i filmový Štěpánek Šafránek z Básníků Pavel Kříž, a to v roli Adolfa Hitlera. Proč zrovna on, těžko říci, a scénu, kdy jako vůdce pouští Baarové Wagnerovu Jízdu valkýr, označuje řada kritiků za úsměvnou. A nejen ji.

Recenzent Kamil Fila se na Facebooku těsně po premiéře nechal slyšet: „Emoce postav a výkony herců se pohybují pod hranicí uvěřitelnosti. Celé to vypadá jak televizní Daniele Steelová na nekvalitním koksu. Scénu za scénou přichází jeden nezáměrný humor za druhým. Těžko vypíchnout, který je nejlepší, zda počítačová animace ohnivého orgasmu Lídy a Goebbelse, sebevražda Lídiny sestry Zorky, která v průsvitném župánku skáče ze střechy a vypadá přitom jako Ježíš z Ria de Janeira se ztvrdlými bradavkami, či další jiné. Připočtěte si legračně strašidelný dabing postav, nesmyslné tematizování německého přízvuku ve filmu, kde všichni mluví česky, a když se zpívá v němčině, tak amatérsky s českým přízvukem, a pořád nemáte úplně představu, jaké scheisse hell to je.“

Kamil Fila rozhodně není jediným kritikem, jenž film strhal. Renčova Baarová v podstatě propadla u drtivé většiny českých či slovenských recenzentů, již ji více či méně razantně označují za katastrofu, monstrózní ostudu jak mraky. Což je tristnější o fakt, že ji režisér připravoval řadu let.

„Renč v Baarové zkrátka neumí ani „big picture“, ani celkem jednoduché detaily a servíruje vizuálně odfláknutou podívanou (s nevhodně našponovanou hudbou), která nezvládá byť na minutu přesvědčit o tom, že se před vámi odehrává ona filmová událost roku. Podivné časové skoky a vůbec diletantskou práci s informacemi snad ani nemá cenu zmiňovat. Na to má Lída Baarová moc viditelnějších vad, které snad nebudou statisíce diváků pohodlně ignorovat,“ konstatuje další z mnoha recenzí.

Hradem zaštítěné buranství

Premiéra Renčova filmu v pražském Slovanském domě byla jedno velké panoptikum. Jeden velký matrix, jenž si nenechal ujít ani režisérův kamarád z Hradu Miloš Zeman se svou prezidentskou suitou. Neodolal ani místopředseda vlády Andrej Babiš v doprovodu pražské primátorky Krnáčové. Nechyběl žižkovský bavič za zenitem Krampol ani Jiřinka Bohdalová. Ministr kultury a v něm zavěšená bývalá první dáma Dagmar Havlová

Vysezené obleky politiků, rádoby frajerský finančník Janeček. Holky z impéria Hustler hodný model režisérky Mirjam Landa. Péřové bundy, džíny, pohorky a jiné nevhodně ležérní svršky válcovaly obleky. Snad jediný herec a tanečník Jan Révai zvolil na gala premiéru patřičný smoking. Večerní šaty, dlouhé toalety inspirované zlatými časy Hollywoodu, érou Lídy Baarové, až na výjimky scházely. A hrstka dam, jež ctila formálnost akce, si spletla premiéru s funusem. Režisér Renč si tentokrát nevzal své metalově blyštivé kvádro, v němž přijímal státní vyznamenání na Hradě, ale dal přednost světlým džínsům a blyštivé košili, jež by obstála v šapitó cirkusu Berousek.

Jeden z mála, kdo ctil s příležitostí svázanou etiketu, byl rentiér a slavný textař Michal Horáček, jenž to dal se svou paní Michaelou na jedničku a pln zážitků z premiéry ihned po ní na sociální síti označil Renčův snímek za plod idiocie. Mimochodem jediný, kdo film před uvedením do kin prezentoval jako mimořádný, byl bulvární server Extra.cz. Na Baarovou do kina povinně, napsal. Kdo jej vyslyší, to se ukáže po prvním týdnu promítání. Bez ohledu na výsledky tržby lze i tak konstatovat, že kinematografický příběh Lídy Baarové se mohl stát v jiné produkci, režii zvládající pulzující filmařinu bijákem roku. Skončil ostudou, bez ohledu na možnou, zřejmě velkou návštěvnost.

Bez ohledu na subjektivní názor recenzentů si troufám (samozřejmě subjektivně) konstatovat, že kontroverzní Lída Baarová nastavila současnosti kruté zrcadlo, v němž plevy nahrazují zrno, umaštěné buranství kráčí po pěšině, etiketa se vnímá jako fosilní ocas minulosti a noblesa tlí ve škarpě, pateticky řečeno.

Video
Video se připravuje ...

Finální trailer na Lídu Baarovou! archiv

Fotogalerie
31 fotografií