Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Černá listina veřejných peněz. V zakázkách selhala města i ministerstva

Kdo propadl v zadávání veřejných zakázek?
Kdo propadl v zadávání veřejných zakázek?  (Autor: Profimedia)
Autor: David Klempíř - 
2. září 2015
06:00

Výzkumníci z Univerzity Karlovy si posvítili na to, jak dobře státní správa a obce zadávají veřejné zakázky. Propadlo například ministerstvo dopravy, Národní technická knihovna či města Hodonín a Prachatice. Podle ministra dopravy Dana Ťoka je to vina předchozích ministrů, další „hříšníci“ svou chybu zcela odmítli.

Hodnocení zIndex, které srovnává a hodnotí přístup k veřejným zakázkám, je výsledkem nezávislého výzkumu na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy.  „Pomocí něj umíme zhruba měřit, jak dobře se zadávají v naší zemi veřejné zakázky,“ popisuje ve stručnosti princip jeden z autorů, Jiří Skuhrovec.

Kdo se umístil nejhůře?

Mezi propadlíky v hodnocení patří v kategorii státní správy například ministerstvo dopravy, Národní technická knihovna či Státní fond dopravní infrastruktury.

Mezi velkými městy se na posledních příčkách umístilo Blansko, Břeclav, Teplice a Praha. Vůbec nejhorší výsledek měl Hodonín.

Výrazné nedostatky ve veřejných zakázkách mají také některá menší města. Podle hodnocení zejména Říčany, Třešť, Žatec, Nepomuk a vůbec nejhorší Prachatice.

Všechno je vlastně v pořádku

Celková vypovídací hodnota grafů, tabulek i celkového hodnocení je značně zkreslena specifickým účelem i tomu odpovídající specifikou veřejných zakázek, které byly do tohoto hodnocení zahrnuty, ohradil se proti svému umístění Státní fond dopravní infrastruktury. Výsledek je podle instituce také zkreslen jednou konkrétní a významnou veřejnou zakázkou – distribuce a prodej kupónů pro emisi roku 2014.

Nedobré hodnocení v případě ministerstva dopravy padá na vrub chybám bývalých ministrů, sdělil Blesku ministr dopravy Dan Ťok (za ANO): „Nejsem s touto situací vůbec spokojený. Za posledních deset let se vystřídalo na ministerstvu dopravy deset ministrů. Ministerstvo nestíhalo vypisovat některé soutěže včas a zadávalo je kvůli tomu napřímo bez transparentních soutěží. Teď se snažíme napravit chyby za uplynulé roky. Celý svůj profesní život bojuji proti korupci, klientelismu a předraženým zakázkám, to samé prosazuji na ministerstvu i v celém resortu dopravy. Ředitelství silnic a dálnic proto začalo při přípravě zakázek se zIndexem spolupracovat,“ řekl.

„Zásadně nesouhlasím s výsledkem. Ve městě soutěžíme transparentně,“ ohrazuje se proti umístění mezi nejhoršími Robert Zeman, místostarosta Prachatic v letech 2010–2014, který byl odpovědný za investice. „Důvody, proč město takto dopadlo špatně, jsou v nedostatcích formálních, které mnohdy šly mimo nás. Například změna provozovatele Věstníku a s tím související ztráta dat a tak dále.“ dodal.

Na základě výsledků města Břeclavi byla právním oddělením radnice provedena kontrola jednotlivých údajů s tím, že byla zjištěna pouze některá formální pochybení, což následně uznali i tvůrci zIndexu. Výsledek negativně ovlivnila také milionová pokuta od ÚOHS, proti které ale podalo město Břeclav žalobu k soudu. V této věci dosud nepadlo definitivní rozhodnutí,“ okomentoval tiskový mluvčí města Jiří Holobrádek.

Hodnotíme „tvrdá data“, oponuje spoluautor výzkumu

Při hodnocení v žebříčku zIndex vychází prý autoři z tvrdých dat o veřejných zakázkách za poslední tři roky. „Z nich počítáme 11 ukazatelů pokrývajících různé fáze zakázky od vypsání po plnění,“ doplňuje Jiří Skuhrovec.

Mezi ukazatele patří mimo jiné to, kolik firem se o zakázky uchází, nebo jestli se zakázky moc často neruší.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi