Taxify navrhl před dvěma lety Markus Villig, když byl ještě na střední škole. Během té doby se mu v domovském městě Tallinnu, které je o třetinu menší než Praha, podařilo zprostředkovat až 150 tisíc jízd ročně. Villig hodlá tato čísla v Praze do dvou let překonat. Chce toho dosáhnout hlavně nízkou sazkou za kilometr.

„Chceme v Praze začít s cenou 13 korun na kilometr ve dne a 15 korun v noci,” řekl Villig pro iDNES.cz. To je zhruba polovina 28korunové sazby, kterou si v Praze taxikáři účtují za jeden kilometr nyní.

Celý nápad má jedno velké ale. Největší problém bude nalákat řidiče pro nový projekt ochotné tak levně jezdit. Villig jim sází například na různé bonusy.

Příliš mnoho aplikací

Na pražském trhu se to taxiaplikacemi jen hemží, funguje zde např. Liftago, Hopin a také Uber. Pokud si uživatel stáhne tyto aplikace, může vidět vozy, které jsou v jeho okolí. Místo klasického dispečinku se využívá právě aplikace. Na stejném principu funguje i Taxify.

Novinka to rozhodně nebude mít v Praze lehké. Aplikace mají i větší taxikářské firmy, které se shodují, že více jízd jim zprostředkuje živý dispečer. Navíc magistrát plánuje přezkoušet taxikáře z místopisu a řada z nich se bez navigace už neobejde.

Nízká sazba řidiče neuživí

O sazbě 13 korun za kilometr pochybuje majitel největší pražské taxislužby AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Ten uvedl: „Těžko se takto dá provozovat taxislužba se Škodou Octavia nebo podobným autem. To by museli opravdu vykládat a hned zase nakládat další zákazníky.”

Nová služba Taxify však vstupuje na pražský taxikářský trh s velmi slušným kapitálem, a dokonce počítá v začátcích i s proděláváním. „V Tallinnu pořád jsou klasické dispečinky, které také měly a mají své aplikace. Přesto Taxify dnes zprostředkuje přes 40 procent veškerých jízd,” řekl Villig.