U strojvůdce ze Studénky je přítelkyně. Kolegové vybrali již půl milionu a přispějí i Němci, prozradil šéf odborářů
Jana Černého, který při nehodě u Studénky přišel o nohu, zná šéf odborářů z Depa Praha Jiří Běhounek především jako zkušeného strojvedoucího. Ale také jako dobrého kamaráda a aktivního sportovce, který pohyb ke svému životu zkrátka potřebuje. Za Janem Č. nyní do nemocnice v Ostravě chodí především jeho přítelkyně, Běhounek však popsal Blesk.cz sbírku, kterou mu na pomoc založili kolegové. Vrátil se přitom i k nehodě pendolina.
„U Honzy je jeho přítelkyně, několikrát denně ho navštěvuje a zhruba třikrát za den nás informuje o aktuálním zdravotním stavu. Věříme, že to bude dobré,“ uvedl předseda odborové organizace v Depu Praha Jiří Běhounek na webu osz.org. Jan Černý má přitom vedle přítelkyně i dva syny a čtyři vnoučata.
Tento zkušený strojvedoucí již loni v dubnu dokázal zabránit srážce na přejezdu v Hranicích nad Moravou. Tentokrát se však ve Studénce ocitl ve zvlášť složité situaci. Zcela extrémní, jak upozorňuje Jiří Běhounek.
Při výjezdu ze zatáčky před sebou Černý spatřil na přejezdu zaklíněný kamion a měl jen několik málo vteřin na to, aby mohl cokoli udělat. Zatáhl brzdu, a povedlo se mu to rychle – snížil tak rychlost pendolina ze závratných 160 km/h, ovšem srážce již zabránit nemohl. Kamion, se kterým na přejezd i přes svítící signalizaci vjel Polák Slawomir S., navíc bohužel vezl náklad plechů, které se pod rozměr tragédie také podepsaly. Způsobily zkázu.
Strojvedoucí Jan Černý však svou reakcí patrně zabránil větším ztrátám na životech. Kolegové mu do ostravské nemocnice vzkazují, že mu všichni drží palce. Založili mu také sbírku, peníze z ní jsou určené výhradně pro Jana. (Nejen) o sbírce promluvil Blesk.cz se zřizovatelem konta Jiřím Běhounkem.
Chcete přispět do sbírky pro strojvedoucího-hrdinu i vy? Můžete! Číslo sbírky je 4026277399/0800.
Blesk.cz.: Kdo přišel s nápadem založit sbírku a kolik se aktuálně vybralo peněz?
Běhounek: „Hlavním iniciátorem byl náš vedoucí provozu inženýr Václav Sosna a společně jsme to dali dohromady. Vytvořil jsem účet, který se jmenuje ‚Strojvedoucí Honza Č.‘ Účet jsme založili v sobotu. Každý den dostávám v 9 hodin od naší poradkyně aktuální informaci o tom, kolik se vybralo. Dnes v 9 hodin tam bylo 460 161 korun a 93 haléřů. Aktuální vybranou částku můžete sledovat i na našich stránkách.“
Blesk.cz: Do redakce nám volají čtenáři, kteří chtějí také přispět. Jak velký ohlas na sbírku jste zaregistroval Vy?
„Velký. Dnes ráno se nám dokonce ozvali kolegové z Německa, kde na trase Praha-Drážďany-Lipsko jezdí část strojvedoucích z Česka a část Němců. I odtud přišla odezva, že by rádi přispěli. Dostává to i takto mezinárodní ráz, i tam jsou lidé, kteří chtějí Honzu podpořit.“
Blesk.cz: Mohl byste pro naše čtenáře charakterizovat strojvedoucího Jana Č.?
„Je to velice dobrý přítel, kamarád. V květnu organizujeme vždy jarní tenisový turnaj a i toho se zúčastnil. Bohužel mě porazil. Je to velký cyklista, lyžař, prostě sportovec, který potřebuje pohyb jako životní styl. Kromě toho je to elitní strojvedoucí, který jezdil na všech nových řadách lokomotiv, které do depa přišly. Zcela logicky byl proto před 10 lety v první skupině, která dostala záškol na pendolina, a začal jezdit na špičkové vozbě.“
Blesk.cz: Máte informace o jeho aktuálním zdravotním stavu?
„Mám poslední informaci ze včerejška, reaguje na jednoduché podněty. Myslím si však, že bych spíše o těchto věcech mluvit neměl.“
Blesk.cz: Jak reagovali na tragickou nehodu pendolina vaši kolegové - strojvedoucí? Nestala se Studénka po tragické nehodě v roce 2008 zakletým místem?
„Tady to nikdo dál nespojuje. Je to spíše shoda náhod, že po 7 letech se to potkalo takovým způsobem. Je tam čtyřkolejní přejezd, který potřebuje podstatně delší časy vyčkávací, aby byla jistota, že vozidla přejedou. Tento přejezd je však extrémně nebezpečný. V tom, že ve chvíli, kdy řidič, který tam jezdí často a stojí 40 vteřin u blikající červené a nic se neděje, svádí ho to k tomu, že nikdo nejede a mohu jet já, je to špatně nastavené, já tady čekat nebudu a projedu. To je špatně.“
Blesk.cz: Hrozí nebezpečí podobných srážek často?
„Minulé pondělí ráno za mnou do kanceláře po směně přišel kolega strojvedoucí z Berounské trati, který vjížděl do Radotína, viděl před sebou osobní auto na přejezdu, kde je zhruba vidět 1,5 kilometru, a jel 100kilometrovou rychlostí. Dokázal to zastavit, osobák se nějakým způsobem dostal mimo průjezdný profil. Dokud to nebouchne, tak se postupuje tak, že se strojvedoucí zachoval správně. Ale aby bylo nějaké další preventivní opatření, to nikoli. Neukázněnost chodců a řidičů na přejezdech přitom řešíme denně.“
Blesk.cz: Co si myslíte o tom, že řada řidičů nadále vjíždí na koleje i přes rozsvícenou signalizaci?
„K podobným situacím dochází dnes a denně. Střetů s osobními vozidly je mraky. V 99 procentech je to osobní auto a ten, kdo tam vjel, tak to také odnese. Pak hrozí, že se rozbije čelní sklo, popř. dojde k lehké destrukci mašiny. Nehoda ve Studénce však je naprosto extrémní záležitost, kdy tam byly přítomné plechy v kamionu. Celá paleta uřízla číst čelního stanoviště a v tom je ta největší tragédie. Kdyby vezl jiný náklad, nemuselo to být tak fatální.“
Blesk.cz: Pan Jan Č. zareagoval jako zkušený strojvedoucí, zatáhl brzdu, podařilo se mu snížit rychlost pendolina a dát se na útěk. Může dělat strojvůdce v daný moment něco dalšího, když je takto první na ráně?
„Ta 160kilometrová rychlost je někde jinde, zábrzdné vzdálenosti se brutálně prodlužují. Je to nějakých 600 tun, které letí po koleji. Také jsem strojvedoucí a základní návyky samozřejmě máme: Jestliže vidím před sebou překážku, např. chodce, tak v první řadě houkám. Dávám na vjezd pozor a očekávám, že přede mnou se trať uvolní. Jestliže on vyjel z oblouku a viděl tam stát kamion, tak první velice krátký pohyb je zatáhnout za rychlobrzdu a využít maximální brzdnou sílu toho hnacího vozidla. Jestli mám dobré informace, nebylo to pět vteřin od chvíle, kdy on překážku spatřil, do doby, kdy udělal tento úkon a začal opouštět stanoviště.“
Blesk.cz: Jak probíhá takto vynucený útěk strojvedoucího z řídícího vozu?
„Musí se otočit v křesle, které je uprostřed a má ovládací prvky kolem sebe, aby měl na každou ruku maximální přístup. Otočí se, musí udělat úkrok vlevo, dostat se do prvního meziprostoru, potom malinký krok vpravo a před sebou má asi metrovou chodbičku, kde je průhledové okýnko, že i cestující vidí dopředu pendolinem kulatým okýnkem na trať. Tam se nachází bezpečnostní rychlootvírací klika – závora po celé délce, která se otevře zmačknutím celého madla a odblokuje dveře. Poté utíká dál. Toto bylo místo, odkud se on patrně dál nedostal. Je to moje domněnka, vím však, jak je mašina konstruovaná a kam až je možné se za tuto dobu dostat.“
viz videa se strojvůdcem Šindelářem,kde vše vysvětluje : https://www.youtube.com/user/MyHrdina/videos