Letecké společnosti šetří

Do vyplácení kompenzací za zrušené nebo zpožděné lety se letecké společnosti
moc nehrnou. Nárok cestujících je přitom jasně stanoven nařízením EU. Dobrovolně cestující odškodní jen pětina dopravců.

Eura za zpoždění

Cestující nejčastěji žádají kompenzaci za zpoždění nebo zrušení letu. „Při zpoždění, zrušení či přesměrování letu a odepření nástupu na palubu je podle nařízení EU možné žádat paušálně stanovenou kompenzaci, která se pohybuje od 250 do 600 eur v závislosti na letové vzdálenosti,“ uvádí Petr Novák, právník ze společnosti
Vaše nároky.cz.

Na tohle máte nárok:

* Nárok na odškodnění se řídí délkou zpoždění letu a vzdáleností.
* Kompenzace je možné žádat až tři roky zpětně.
* V případě zpoždění, zrušení a přesměrování letu nebo odepření nástupu na palubu máte nárok:

- 250 eur za zpoždění o více než 3 hodiny při letu kratším než 1500 km

- 400 eur za zpoždění o více než 3 hodiny při letu o délce 1500 až 3500 km

- 600 eur za zpoždění o více než 3 hodiny při letu delším než 3500 km

* V případě, že dojde ke zpoždění letu přes noc, musí dopravce na své náklady zajistit stravu a ubytování.

* Kromě stanovených kompenzací je možné žádat i náhradu reálně vzniklé škody. „U dovolených jde obvykle o propadlé ubytování, propadlé navazující jízdenky či storno poplatky za nevyzvednutí auta z půjčovny,“ upřesňuje právník Petr Novák.

4 kroky k odškodnění:

1) Schovejte si palubní vstupenky, případně cestovní pokyny k zájezdu.

2) Zaznamenejte si přesné okolnosti události, zejména důvod a délku zpoždění letu, důvod zrušení a zároveň termín a způsob, jakým jste o tom byli informováni.

3) Se svou žádostí o odškodnění, ke kterému kromě odůvodnění svého nároku přiložíte i kopie výše uvedených dokladů, se obraťte přímo na leteckou společnost.

4) Pokud vám dopravce odmítne kompenzaci vyplatit, kontaktujte specializovanou společnost. Její zástupci prověří okolnosti letu a zajistí plnění vašeho nároku.