Pokud zaplatíte namístě nebo v určeném termínu na pokladně dopravního podniku, pokuta se vám sníží. Když ale nezaplatíte a nebudete reagovat ani na upomínky, počítejte s tím, že nakonec zaplatíte pořádnou »pálku«. A sama od sebe pokuta rozhodně nezmizí. Je ji totiž možné vymáhat v tříleté promlčecí lhůtě.

Promlčecí lhůta se ale může prodloužit například v případě, že »černý pasažér« podepíše při uložení pokuty i uznání dluhu. V takovém případě je promlčecí lhůta desetiletá. „Revizor by měl cestujícího na podpis na uznání dluhu upozornit. Zpravidla je tato informace napsána takzvaně pod čarou. Tyto údaje ale zpravidla většina lidí vůbec nečte,“ upozorňuje advokát Jiří Hartmann. Jenže když není přirážka k jízdnému uhrazena včas, může dopravce požadovat uhrazení zákonného úroku z prodlení z dlužné částky! „Pokud člověk pokuty dlouhodobě neplatí, může vše skončit nařízenou exekucí. Aktuální výši pokuty je možné zjistit u věřitele, tedy u dopravního podniku. Povinnost informovat o tom, že se dlužná částka navyšuje, dopravce nemá. Úroky z prodlení jsou dané zákonem,“ varuje Hartmann.

Jak se bránit nařčení

Přišla vám pokuta za jízdu načerno a vy jste si jistí, že jste určitě MHD v té době nevyužili? „Nejprve je nutné zjistit skutečnosti o údajné »jízdě načerno«, tedy datum, čas a místo, které se k pokutě vztahuje,“ radí Jiří Hartmann. Pak je potřeba shromáždit veškeré důkazy, které údajnou jízdu načerno vyvracejí. Těmi mohou být například lékařské potvrzení nebo fotografie z dovolené, razítko v cestovním dokladu – vše s uvedeným datem a časem. „Následně je nutné tyto dokumenty předložit dopravnímu podniku, případně v soudním řízení, pokud již probíhá,“ dodává Jiří Hartmann.

Nevíte? Neplaťte!

Myslíte si, že revizor není v právu? Tak pokutu namístě neplaťte. Zpětně se peníze vymáhají složitě. „Pokud cestující pokutu zaplatí v blokovém řízení, není již zpětně možné se proti tomuto jednání bránit. Lze se na dopravní podnik obrátit s návrhem na zahájení přezkumného řízení z důvodu neoprávněného uložení pokuty. To ale může trvat i několik let. Navíc šance na vrácení peněz je v tomto případě velmi nízká,“ vysvětlil advokát Jiří Hartmann.

Nejvíc černých pasažérů je v Praze a Ostravě

Praha, Brno a Ostrava jsou města s nejrozsáhlejším systémem městské hromadné dopravy, ale také s největším počtem »černých pasažérů«. Jen pražští revizoři v loňském roce pokutovali kolem 250 tisíc lidí, ostravští kolem sto tisíc, v Brně jich bylo zhruba 67 tisíc.

Současná maximální výše pokuty je v pražské, ostravské i brněnské MHD 1500 korun. „V případě platby namístě nebo do 15 dnů do pokladny Dopravního podniku hlavního města Prahy je snížena na 800 korun,“ říká advokát Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři. V ostatních městech je lhůta kratší. V Ostravě při zaplacení do sedmi dnů zaplatí cestující 700 korun. V Brně je nutné zaplatit dokonce do pěti dnů od kontroly revizorem, pak se pokuta snižuje na 800 korun.