Babišův kandidát na dopravu: Šéf firmy, která v Česku staví silnice! Twitter zaplavily kritické vtipy
Může se stát novým ministrem dopravy. Místo kritizovaného Antonína Prachaře. Dan Ťok přitom nyní vedl firmu, která v Česku staví silnice. A na Twitteru se kvůli tomu okamžitě rozjely kritické vtipy. Ťok se však těší pověsti profesionála. Zvládne novou výzvu?
Dan Ťok vystudoval fakultu strojního inženýrství VUT v Brně, ještě za komunistů začínal v První brněnské strojírně, kde vystřídal řadu funkcí. Od konstruktéra to dotáhl na generálního ředitele. Poté vedl mj. společnost ABB Energetické systémy, dva roky pracoval i ve firmě miliardáře Karla Komárka. Do čela Skansky nastoupil v únoru 2008.
Ťok je ženatý a má dvě dcery. Jeho nezvyklé příjmení údajně pochází z maďarštiny. "Myslím, že moje jméno pochází z maďarského příjmení Tóth," řekl v lednu 2008 Hospodářským novinám.
Novej ministr dopravy bude ze Skanska? No skvělý, ještě by mohl třeba finance vést miliardář...
— Michal Zlatkovský (@timichal) 12. Listopad 2014
I před jeho příchodem patřila Skanska k významným dodavatelům dopravních staveb. Právě s ministerstvem dopravy nebo jeho podřízenými organizacemi však vedla Skanska několik výrazných sporů. Třeba kolem práce na stavbě dálnice D47.
Ťokem vedená firma se do sporu dostala v roce 2011 i s tehdejším ministrem dopravy Vítem Bártou. Jeho úřad tehdy nechal u některých dálnic (např. D11) postavit tabule, jež upozorňovaly na údajnou nekvalitní práci Skansky. Firma se bránila u soudu, který přikázal značení odstranit.
Ještě mám někde placku od Bárty „Zde stavěla Skanska, musíme to opravit.“ Asi ji začnu nosit do Sněmovny #novyministr
— Karel Schwarzenberg (@schwarzenbergk) 12. listopad 2014
A česká doprava se teď bude vlnit v rytmu SKAnSKA.
— Martin Šinkovský (@masinko) 12. Listopad 2014
Ťok v minulosti vystoupil proti údajným machinacím kolem zadávání stavebních zakázek. „Skanska se rozhodla, že chce na tomto trhu změnit chování a jednat transparentně. A je za to připravena zaplatit nějakou cenu. Tou může být i fakt, že nám dočasně poklesnou zakázky, s těmito problémy se potýkáme,“ řekl v roce 2011 serveru aktualne.cz.
Tehdy Ťok uvedl, že „určitě neuvažuje“ o vstupu do politiky. Letos v únoru se však zhrozil nad stavem ministerstva dopravy. „Jsem tu šestým rokem, a kolik jsem zažil ředitelů ŘSD a ministrů dopravy, to je neuvěřitelné. Nehledě na to, že lidé, kteří odváděli dobrou práci, byli z ředitelství silnic vyhnáni,“ řekl.
Mám nového ministra dopravy chápat, že od jeho jmenování staví všechny dopravní stavby v republice Skanska? #proskanskubudelip
— Jindřich Čermák (@jincer) 12. listopad 2014
Pan Skanska ministrem dopravy? Prostě ušetříme za pořádání výběrových řízení.
— Jan Lipold (@jan_lipold) 12. Listopad 2014
Problémy však měla i Skanska. Loni musela řešit vážné pochybení manažerů, kvůli nimž utrpěla ztrátu v řádu stovek milionů korun. Kvůli mezerám v systému a nedostatečné kontrole se divizi betonových konstrukcí naoko zlepšovalo účetnictví tím, že se nadhodnocovaly zásoby.
Ťok nyní předal exekutivní vedení firmy finančnímu řediteli Patriku Cholevovi. Výběr nového statutárního ředitele probíhá. Musí ho schválit i vedení mateřské skupiny ve Švédsku.
Odborný mluvčí ČSSD pro dopravu, poslanec Jan Birke je z nominace ředitele Skansky Ťoka do čela ministerstva dopravy v rozpacích. Upozornil na možný střet zájmů, který bude zátěží pro vládu. „Jsem přesvědčen, že hnutí ANO mohlo najít celou řadu jiných kvalitních odborníků jak ve svém středu, tak mezi nezávislými osobnostmi, u kterých neexistuje tak jednoznačný střet zájmů,“ uvedl Birke.
Když útočím na ministra zdravotnictví, nemohu mít rozes#ané ministerstvo dopravy. Proto #Prachař out #taktikAndrej
— Patrik Vacek (@PatrikVacek86) 12. listopad 2014
Bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) kvituje především odchod Antonína Prachaře. Je to prý úlevou pro všechny, včetně Prachaře samotného. „My jsme dlouhodobě poukazovali na to, že ministr nezvládá svůj resort,“ uvedl Stanjura. Ťoka označil za „najatého manažera“, podle něj však silničnímu hospodářství rozumí. „Tam by mohl přinést zdravý selský rozum a zkušenost z praxe,“ myslí si Stanjura.
Podstatně kritičtější byl na Twitteru šéf ODS Petr Fiala: "Až šéfové velkých firem obsadí všechna ministerstva, bude konečně klid na práci. Politika nás přestane obtěžovat. A demokracie taky."
Až šéfové velkých firem obsadí všechna ministerstva, bude konečně klid na práci. Politika nás přestane obtěžovat. A demokracie taky.
— Petr Fiala (@P_Fiala) 12. Listopad 2014
xioma - kde seš? Snad tě ta sanitka neodvezla