ONLINE CHAT
Dobrý den, dcera přestoupila do primy na gymnázium a každý den doma brečí, že se jí tam nelíbí a stýská se jí po kamarádkách. Mám jí již nyní vrátit zpět, nebo čekat že se to srovná? Přestup bylo její rozhodnutí, nenutili jsme jí, ale byli jsme rádi. Teď je mi jí líto a nevím jak se zachovat.(Ludmila Capiali)
Foto
Vaše dcera se octla v nové situaci, která pro ni může být i značně zátěžová. Proces adaptace na nový kolektiv bude nějakou dobu trvat. Budování nových vztahů, případně přátelství se nestane ze dne na den.
Dobrý den. Syn začal v pondělí chodit do první třídy. Nenese to moc dobře a chodí tam s brečením. Paní učitelka mi říkala, že se po chvilce uklidní, ale je škoda, že se tak stresuje. Před začátkem školního roku jsme se o škole nemohli vůbec zmínit, jinak se naštval a utekl do jiné místnosti. Ráda bych věděla jak ho motivovat,aby chodil do školy v pohodě. Děkuji za odpověď(Petra)
Foto
Pro některé dítě může být vstup do první třídy do jisté míry stresující. Od rodičů to vyžaduje velkou trpělivost a součinnost s třídní učitelkou/učitelem. Pokud by tato nepohoda trvala déle než týden, je třeba ke konzultaci přizvat dalšího odborníka. Pochopitelně vždy v součinnosti s třídní učitelkou/učitelem.
Dobry den,dcera je ve 3.tride a kvuli stehovani zmenila skolu.Jak ji mam zvykani na novou skolu a kolektiv ulehcit?Dekuji(Pavla K.)
Foto
V období adaptace na nové prostředí - na novou školu je třeba být velice vnímavý a trpělivý. Je třeba s dítětem hovořit o tom, co ve škole zažívá a jak se mu tam daří. Je také velmi vhodné komunikovat s třídní učitelkou/učitelem a slyšet jeho názor.
Mily pane doktore, nas syn je nyni ve 3tride a i kdyz mel prvni dva roky skolu rad, ted se vubec netesi a rika, ze tam prestane chodit. Na otazku, co ho trapi, odpovida jen vztekem a nechce se o tom bavit, tak se pouze muzeme dohadovat, co je pricinou, ale on nam neni zadny konkretni duvod ochoten sdelit. Muzete mi, prosim, poradit, jak se ho lepe zeptat a zjistit duvod? Moc dekuji predem za odpoved. Jinak je take dost nesamostatny a nechce se hnout bud ode mne, nebo od manzela, dokonce s nami i spi v posteli.(lanevade)
Foto
V první řadě bych doporučoval, aby žák 3. třídy měl samostatnou postel a spal sám. Stran zjištění si důležitých skutečností okolo prožívání vašeho syna by bylo velmi vhodné obrátit se na třídní učitelku/učitele. Vy znáte svoje dítě, jak se chová doma, a pedagog zase, jak ve třídě. Proto je třeba neobracet se pouze na dítě, ale hovořit s pedagogem.
Pane doktore, jak poznám, že dcera (15 let) bere drogy? Doma se ztrácejí peníze, je často malátná někdy protivná, když se jí ptám, co je. Dají se koupit v lékárně nějaké testy na drogy? A kam bych s holkou měla zajít?(yyyyyyyyy)
Foto
Z toho, co uvádíte, je velmi pravděpodobné, že vaše dcera zneužívá návykové látky. Měla byste o tom hovořit se školou. Také by bylo velmi vhodné se obrátit na odbornou pomoc. Ve vašem případě bych doporučoval obrátit se na odborníka na příslušné škole, kterou vaše dcera navštěvuje. Jistě vám poradí vhodné pracoviště.
Dítě mi nastoupilo do první třídy. Hned druhý den si mi ztěžovalo, že ho dítě, které sedí s ním ve společné lavici pěstí atakuje do ramene za to, že se na něj podívalo a jinak bez důvodně. Nerada bych, aby mé dítě přestalo mít chuť jít do školy, když teprve začalo chodit do první třídy a šlo s nadšením. Je možné, aby dítě už v první třídě mělo v sobě agresi, která začíná těmito reakcemi a jak k tomu přistupovat? (Jarka)
Foto
První dny ve škole jsou pro dítě velice důležité. My rodiče bychom měli být velice vnímaví a pozorní v tom, s čím dítě ze školy přichází. Je-li něco, co vás zneklidňuje, hovořte o tom s třídní učitelkou/učitelem. On vidí děti v přímé interakci v kolektivu. Nemusí to být vždy tak, jak nám to dítě doma řekne.
Máme doma třeťáka a už vloni mě učitelka upozorňovala, že je "jiný". Má svůj svět, moc nekomunikuje s dětmi. Myslíte, že bych s ním měla jít k dětskému psychologovi? Je to hodné a tiché dítě, tak nevím...(Karolína N.)
Foto
V tomto případě bych akceptoval doporučení paní učitelky a vyhledal odbornou pomoc. Kam se obrátit bude dobré konzultovat právě s paní třídní učitelkou.
Máme tři děti a ne zrovna peněz na rozhazování. Starší děti chodí na druhý stupeň ZŠ a furt si stěžují, že nemají dost kapesného, staré modely mobilů a každý svůj počítač. Děláme s manželem, co můžeme, ale dopřát všem třem poslední elektronické novinky opravdu nemůžeme. Jak jim to vysvětlit? Už jsme zkoušeli vše. (Beranovi)
Foto
Se vší úctou chci vyjádřit toto: Lidské potřeby jsou nekonečné a zdroje vždy omezené. Každá rodina musí toto dilema řešit, ať jsou její příjmy jákékoliv. A musí se naučit žít s prostředky, které má k dispozici. Vnímám, že tlak reklamy, ale především vrstevníků, může být značný.
Pane doktore, můj jedenáctiletý syn nesnáší tělocvik. Je silnější postavy a né zrovna sportovní typ. Pořád mě prosí, ať mu zařídím, aby na tělocvik nemusel. Prý se mu děti smějí a nadávají, že je hroch. Jsem z toho zoufalá. Dneska ráno tvrdil, že mu je špatně, bolí v krku. No asi proto, že dneska mají tělocvik. jak mu můžu pomoct?(Jarmila Horká)
Foto
Dovedu si představit, že pro vašeho syna je tělocvik stresující. Na druhou stranu, pokud se bude pohybu úplně vyhýbat, může to mít v budoucnu negativní vliv na jeho zdravotní stav. Je třeba hovořit s třídním učitelem a soucasně i s učitelem tělocviku. Jistě se vám podaří najít nějaké vhodné řešení.
Přestěhovali jsme se za Prahu a dcera nastoupila do 7 třídy do nového kolektivu. Po prvních dnes je úplně skleslá, že se s ní nikdo nebaví. Večer pláče, že chce zpátky do staré školy. Co mi poradíte? (Radúza)
Foto
V první řadě je třeba navštívit školu a hovořit o této neblahé skutečnosti s třídní učitelkou/učitelem. Protože je to především pedagog, kdo může napomoci k dobré komunikaci v třídním kolektivu. Je také třeba uvážit, že změna je velkým zásahem do prožívání dítěte. Dítě si teprve postupně vytváří nové vztahy, které, jak uvádíte, na minulé škole byly zřejmě dobré. Chci tím naznačit, že změna školy je sama o sobě velkou zátěží a adaptace na nové spolužáky může nějakou chvíli trvat. Buďte ke své dceři citliví a o tom, co ve škole prožívá, hovořte.
Dobrý den, Syn je dobrý v matematice, jinak ale nemůže najít se spolužáky společné téma, filmy, hry, nic z toho ho moc nezajímá. Máme ho dát na jinou školu, když je výrazně chytřejší než spolužáci? Díky za odpověď(Jaroslava)
Foto
Z toho, co uvádíte, je možné vnímat, že váš syn je nadaný. Komunikovat bych začal s třídní učitelkou nebo učitelem a ujistil se, jestli to nadání je opravdu výrazné. Pokud ano, je možné obracet se na odborníky, kteří se nadanými dětmi zabývají. Mohu vám doporučit paní PhDr. Evu Vondrákovou.
Myslíte, že majetkové rozdíly hrají v dětských vztazích velkou roli. U nás ve škole děti nosí uniformy, ale nemám pocit, že by to něco měnilo.(Blanka, Praha)
Foto
Souhlasím, že skutečně v dětských kolektivech mohou hrát majetkové rozdíly značnou roli. Sama vidíte, že ani uniformy tuto skutečnost neřeší. Je to pochopitelné, protože kromě uniforem, které jsou všem společné, mají děti možnost vlastnit nebo nevlastnit ještě mnoho dalších věcí.
Dobrý den, vím, že tohle se netýká jen mého syna, který je v první třídě. Ve třídě je lichý počet žáků a bohužel syn sedí sám. Snažíme se mu to vysvětlit, ale i přes veškerou snahu je smutný. Děkuji za odpověď(Pavla)
Foto
Rozumím tomu správně, že vašeho syna trápí, že sedí sám? Protože se to děje ve škole, je naprosto nezbytné o tom hovořit s třídní učitelkou. My neznáme důvody, které paní učitelku vedly právě k tomuto rozhodnutí. Není třeba v tom hledat jenom zlý úmysl, ale tím důvodem mohlo být to, aby váš syn nebyl například rušen a mohl se lépe koncentrovat na práci ve třídě. Proto je dobře si všechny okolnosti vyjasnit s paní třídní učitelkou.
Dobrý den, pane doktore! Dotaz nemám, jen Vás srdečně zdravím z Dětského domova Ledce :-))))! Ať se Vám daří! A někdy zase na viděnou!(Roman Pejša)
Foto
Vážený pane řediteli, děkuji a též vás velmi srdečně zdravím! A zdravím i děti z vašeho dětského domova.
Dobrý den, syn má od 1. třídy drobné problémy se spolužáky (nyní 4.tř.). Ve třídě žádného kamaráda nemá. Od ničení věcí ale vše postupně přešlo až k ubližování - shodí ho na zem, bouchají do něj, nadávají mu, tašku vyhodí do koše, odstrkují ho, nebaví se s ním, vysypou na chodník, když rozdávali vysvědčení všem dětem tleskali, ale jemu ne, což ho rozesmutnilo. Je toho mnohem více, neustále řešíme s tř. učitelkou a vých poradkyní. Přes to chodí do školy rád. Je to takový kontaktní medvídek, který neumí odhadnout hranice, takže tím občas může děti štvát. Přesto to zde není důvod aby mu ubližovali. Učitelka s dětmi mluví, rozdává poznámky a následně důtky tř. učitele, ale dětem to je jedno. Polovina agresorů jsou dívky. Uvažovala jsem o přeřazení do jiné třídy, ale syn to nechce, zároveň by musel nejspíše změnit školu, protože ostatní třídy jsou plné. Dle ředitele v jeho škole šikana není. Ale mě to už jako šikana připadá. Poradil byste prosím co s tím?(Helena)
Foto
V první řadě bych vás chtěl pochválit, že jste se rozhodla jednat s třídní učitelkou. Ta je pro vaše dítě tím nejdůležitějším člověkem ve škole a současně by měla vědět o všech okolnostech, které se okolo vašeho syna dějí. Samozřejmě také platí, že pedagog si nemusí umět poradit úplně se vším. A má právo si pozvat odborníka. Pokud hovoříte o tom, že nedochází k nápravě, možná by skutečně bylo dobré přizvat k pomoci dalšího odborníka. Je však nezbytné to dělat v součinnosti se školou, resp. o pomoc musí zažádat škola.
Moje dvě vnučky trpí tím že nejsme bohatí a ve třídě jsou samě děti bohatých rodiču kterě se vytahují značkovým oblečením mobily a pod.Děti se uzavíraji do sebe nemají kamarády a protože nemohou konkurovat vyžaduji co nejotrhanější oblečení ¨ve stylu kdyz už tak už.(Ziková)
Foto
Toto vnímám jako konstatování. Něco podobného v současné době může a zažívá více dětí. V těchto případech je velmi vhodné, aby se do pomoci zapojili pedagogové a snažili se ve třídách vytvářet dobré klima. Důležité jsou především dobré vztahy mezi dětmi navzájem a ne to, kdo vlastní jakou drahou věc.
Dobrý den, naší dcerku trápí hodně přísná paní učitelka, která má daleko pro pochvalu. Dcerka se snaží, ale nevidí tu " odměnu " od paní učitelky. Je ve 3.třídě, má samé jednčky. Každé ráno pláče, že do školy nechce, že paní učitelka jenom křičí a mračí se.. Děkuji za odpověď (Lenka Teplice)
Foto
V tomto případě bude nejlépe, když vy rodiče budete hovořit přímo s paní učitelkou. Ve společném rozhovoru si vše vyjasníte.Velmi težko může někdo reagovat na situaci, jejíž pozadí nemá dokonalo vyjasněné. Proto se omlouvám, nepouštím se do této diskuse a směřuji vás přímo k paní třídní učitelce. A ještě doporučení: před jednáním si zkuste vše promyslet a snažte se z vaší strany o dobrou komunikaci. Ale zároveň buďte naprosto otevřeni, ve všem, co chcete řešit.
Dobrý den, jsem na Učilišti v Táboře.. Nyní ve 2. ročníku. Peč. Služeb a trápí mne hrozná nervozita a když už jsem i přesto doma, nedokáži se odpoutat a pořád musím myslet, na druhý den.. Jsem zkrátka v hrozném stresu a nevím co dělat, abych odcházela s lepším pocitem a nebrala to tak vážně. Už jsem z toho nešťastná, budu vám vděčná za každou radu. :-). Hezký den!(Jana)
Foto
Milá Jano, v první řadě bych potřeboval vědět, zda na vaší škole máte školního psychologa či jiného pověřeného pracovníka, kterému důvěřuješ a kterému se můžeš svěřit. Myslím si, že bude třeba zjistit, odkud tvoje nervozita pramení. Také je někdy dobré, pokud máš kamarádku nebo kamaráda, kterému též důvěřuješ hovořit s ním. Sdílená starost je poloviční starost.