Až na výjimky platí, že čím modernější motor, tím choulostivější je na kvalitu paliva. Prvním signálem je citelné snížení jeho výkonu, prostě »netáhne«. „Po natankování pančovaného paliva hrozí v extrémních případech až »utavení« benzinového motoru,“ varuje Pavel Štěrba z inspekční a certifikační firmy TÜVSÜD ČR.

A diesely? To je kapitola sama pro sebe. Největší problém je se snížením mazivosti a s nečistotami. „Mikroskopická špína se zachytává v miniaturních prostorách vstřikovačů, ty se pak zanesou a propálí motor. Mazivost nafty ovlivňuje i funkci čerpadel,“ vypočítává Štěrba s tím, že výjimečné natankování pančované nafty by motor v dobré kondici zničit nemělo.

„Problém je, když neznáte historii vozu. Může se totiž lehce stát, že natankování pančované nafty bude onou příslovečnou poslední kapkou,“ varuje. Jestli máte pocit, že palivo není v pořádku, neváhejte a rychle dotankujte některou z prémiových pohonných hmot. A motor při další jízdě šetřete. Předcházení problému není nijak složité – stačí netankovat jinde než u supermarketů nebo značkových stanic, nejlépe označených Pečetí kvality. Výsledek je zaručený.