Nejhorší, co můžete sobě i zaplavenému autu udělat, je ověřit si jeho funkčnost otočením klíčku a startováním. „Voda, například ze vzduchového nebo palivového filtru, by motor definitivně zničila,“ říká Jan Karnolt, technický školitel Ford Motor Company.

Výška hladiny i doba, po kterou auto ve vodě stálo, posléze určuje, co všechno musíte vysoušet. Obecně platí, že pokud se voda nedostala ani k prahům karoserie, nebude vysoušecí proces tak zdlouhavý, jako když se záplavová vlna přelila přes kapotu. V takovém případě totiž jen pouhé rozebírání auta zabere až tři dny.

Rozpojit, vysušit a promazat

Každý elektrický spoj je třeba rozpojit, vysušit a promazat. „Zhruba od roku 1990 jsou benzinová auta vybavena vstřikovacími systémy, a tedy počítači. U dieselových aut se toto objevilo zhruba o pět let později,“ říká Karnolt s tím, že s každým dalším rokem pak v autech elektrických systémů přibývá – a výsledky vysoušení jsou tím pádem ještě nejistější.

„U mladších aut se mohou posléze objevit problémy s airbagy, stabilizačním nebo protiblokovacím brzdovým systémem, a tady končí veškerá legrace,“ vysvětluje Jan Karnolt, proč osobně doporučuje zaplavené auto odvézt rovnou do šrotu.

Náklady v řádech tisíců

„Cena za vysoušení je vysoká, i když mluvíme jen o spotřebním materiálu,“ říká a počítá cenu za výměnu oleje v motoru a převodovce, novou chladicí i brzdovou kapalinu, vzduchový a palivový filtr. „Je to vždy v řádech tisíců, podle typu auta pět až deset tisíc, a to nepočítám práci! A hlavně, i když to uděláte precizně, nikdy už svému autu nemůžete stoprocentně věřit!“

Fotogalerie
7 fotografií

Pozor, nekupte vůz z vody!

Pokud plánujte nákup auta z druhé ruky, buďte nyní extrémně obezřetní. Odborníci varují, že v nejbližší době se na trhu nejspíš ve větší míře objeví auta ze zaplavených oblastí.

A zaplavené auto, to je »tikající bomba«. Neustále totiž hrozí dodatečné selhávání řídicí jednotky i kteréhokoliv z elektronických čidel. Na airbagy, ABS ani stabilizační systém se už nelze spolehnout. Jak takový vůz poznat? Prozradí ho pach bahna nebo písek za přístrojovou deskou. Určitě přizvěte odborníka!