Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Pád polského letadla: Piloti před smrtí křičeli "Ježíši!"

Autor: Fakt.pl, rvs - 
13. května 2010
13:06

Piloti tragického letu polského letadla až skoro do konce nevěděli, že se blíží k zemi ve špatném kurzu, příliš nízko a příliš brzy. Když si to uvědomili, podařilo se jim už jen zakřičet „Ježíši, Ježíši!“

Tuto informaci odhalil ruský prokurátor, který patří do týmu pro zkoumání příčin pádu polského prezidentského letadla poblíž Smolenska. Černá skříňka totiž zaznamenala posledních 30 minut rozhovorů v kokpitu letadla. To co vyslechli, potvrdilo vyšetřovatelům původní domněnku, že prezidentský Tupolev neměl technické problémy a piloti si neuvědomili že letí příliš nízko až do chvíle, kdy z kabiny viděli kousek pod sebou les a zemi. Obsah záznamu na černých skříňkách, je stále tajný. Proto ruský prokurátor poskytl informaci polskému deníku Fakt jen pod podmínkou, že nedojde ke zveřejnění jeho jména.

Nevěděli, že špatně letí

Úředník, který záznam vyslechl neumí polsky natolik dobře, aby byl schopen převyprávět ho slovo od slova. Přesto říká, že konec záznamu je tak děsivý, že si ho bude pamatovat po celý život. „Je to velmi zvláštní pocit. Během posledních třiceti minut rozhovoru v kabině není skoro ani náznak, že se s letadlem děje cokoliv neobvyklého,“ popisuje prokurátor. „Piloti se skoro celou dobu chovají velice klidně a mluví o soukromých věcech. Asi deset minut před havárií dokonce žertují a baví se o svých manželkách,“ pokračuje.

Ruský prokurátor popisuje, že rozhovor probíhal v uvolněné atmosféře a v hlase pilotů nebylo slyšet žádné napětí, ani nervozita. „Působí to jako úplně normální diskuse, piloti odpovídají někdy ve větách, jindy jen jednoslabičně. Na záznamu jsou také slyšet obvyklá letová hlášení v ruštině o parametrech letu, jako je nastavení letadla, jeho směr a výška,“ vypráví. Rozhovor s věží podle něj působil jako rutinní přípravy na přistání a za celou dobu nebyl slyšet žádný náznak toho, že by měla posádka jakýkoliv problém.

Křik v kabině

Náhle se ale situace zcela změnila. „Dej druhý, druhý,“ ozývá se zvýšeným hlasem v kabině. Prokurátor si není jistý, co přesně to znamenalo. Je možné, že se to týkalo nějakého manévru na základě předchozího příkazu. Není také vyloučeno, že se jednalo o příkaz pro přepnutí přepínače. Toto bude stanoveno až po stanovení přesného času, kdy se tato slova v kokpitu letadla ozvala.

„Jděte zpět,“ ozvalo se prý v kokpitu. Polští odborníci, kteří informace od prokurátora analyzovali, se domnívají, že v tomto případě něco špatně pochopil. Je totiž velice nepravděpodobné, že by se jednalo o výzvu k návratu letadla. „Výška?,“ ozve se otázka v kabině. Tentokrát už je to křik, do otázky se míchá odpověď , ozve se sled čísel, hluk, množství nepochopitelných slov.

Prokurátor popisuje, že v této chvíli dosáhl zmatek v kabině vrcholu. „Bylo těžké pochopit, co se v té chvíli vlastně dělo, ozývaly se jen nesrozumitelné výkřiky.“ Vzápětí se ale ozvaly další výkřiky, tentokrát až mrazivě jasné: „Ježíši, Ježíši!“ Tím nahrávka končí.

Analýza pokračuje

Snaha o vysvětlení tragédie je práce na plný úvazek pro mnoho ruských i polských expertů na vyšetřování leteckých nehod. Vyšetřovatelé zatím nechtějí detailní výsledky analýzy komentovat a vysvětlují to utajením vyšetřování a tím, že analýza záznamů z černých skříněk v těchto dnech stále ještě pokračuje.

Konec této práce je ale již údajně blízko. Nyní probíhá identifikace zvuků, včetně rozhovorů pilotů. „Vše potřebujeme rozpoznat mimo jakoukoliv pochybnost,“ říká Edmund Klich, polský expert, akreditovaný k vyšetřování společně s Rusy.

„Zjištění, získaná z anylýzy zvuků v kokpitu letadla jsou velice důležitá pro zjištění příčin katastrofy. V závislosti na tom, jaká zařízení posádky používala, budou vyšetřovatelé moci přesně zrekonstruovat poslední sekundy letu. Každý z mechanismů vydává při vypnutí nebo zapnutí jiný zvuk, jiný ‘klik‘ než všechny ostatní,“ dodává Klich.

Proč byli tam, kde být neměli?

Bývalý vojenský pilot, který létal i na TU-154, prošel popis ruského prokurátora a upozorňuje na zásadní věc. „Piloti jsou tvrdí a přímí muži, v kabině obvykle není čas na žádné klábosení. To, co řekl ruský prokurátor o záznamu, je potvrzení teorie, že posádka prezidentského Tupoleva si byla až skoro do konce jistá, že let má řádný průbeh a všechna zařízení pracují dobře,“ říká.

„Je obvyklé, že když je během letu klid, někdy mluvíme o soukromých záležitostech. Kdyby byl jakýkoliv problém s přístroji, muselo by to být na zvukové stopě zaznamenáno. Pilot by křičel a snažil se zjistit, co se děje. Nejspíš by i nějakým nepublikovatelným slovem označil část letadla, která se pokazila, nebo osoby, které jsou za závadu zodpovědné. Pokud se nic podobného neozývá, je všechno v pořádku,“ tvrdí pilot.

Všechno bylo v pořádku až do posledního strašlivého okamžiku, kdy piloti zjistili, že letadlo letí jinam, než by mělo. Jak se něco takového mohlo stát, snad již brzy zjistí vyšetřovatelé.

Shelby16 ( 14. května 2010 00:20 )

...spíš piloti křičeli: "uwaga! drzewo! ...... kurwa! robota!" (pozor strom! prásk - levé křídlo v prde** - kur va práce !)

Shelby16 ( 14. května 2010 00:06 )

a nedělají s tím tajnosti

c3rb3r0s ( 13. května 2010 23:28 )

Samá spekulace. Třeba piloti pověsili na knipl cihlu na provázku, aby ho nemuseli furt držet a šli se dozadu ožrat.

anasyi ( 13. května 2010 22:36 )

no ja nevim,ale nevolali spis misto jezisi,jezisi do pici,do pici?Ten co to mel prekladat neumel moc dobre Polsky,ja zase znam Polaky,kde za kazdym slovem je pica,ne jezis

anasyi ( 13. května 2010 22:33 )

takze ty veleclanky pred tim,byly tedy blaboly a ted budou dalsi blaboly a kde je pravda?Ja si osobne myslim,ze by se uz s tim meli dat pokoj

Zobrazit celou diskusi