1. Top 09 (40%)

Nová strana sází na mladé voliče, proto je sázka na piráty a pana Karla jako komiksového hrdinu jako přesná rána z děla. Získává první místo, i když šlo o zřejmě nejlevnější klip ze všech.

Skutečnost je taková, že volební spoty jsou v televizi ukazovány v bloku a všechny jsou variací na téma pravda, láska, rodina, klid a mír, takže divák dřív nebo později usne. Ne tak při klipu Top 09, protože ten si jako jediný zaručeně zapamatujete.

Plusy:

Trvá přesně jednu minutu v rychlých střizích. Je v něm dobrodružství, vtip a vítězství dobra nad zlem. Připomíná animace Monty Python a také Zemanovy filmy na romány Julese Verna. Kapitán Karel je skvělý, kdo by to byl tušil, když tak pospával v parlamentu, že je takový šibal. Klip je třeba si pustit několikrát, aby ocenil všechny drobné žerty (tunel Blanka, vymetání krys a vylévání kýblů různých barev).

Mínusy:

Úvod klipu je příliš rychlý, kapitán Karel se svým dalekohledem se měl kvůli orientaci diváka objevit hned v úvodu.

2. ČSSD (30%)

Jde o klip strany, jejíž volební preference velí nedělat žádné prudké pohyby. Dosadit do klipu jakoukoli jinou silnou stranu, fungoval by stejně a tento formát (politik jako táta, který objímá tuto krásnou zem, svou vlast) byl s úspěchem vyzkoušen i v jiných zemích od Řecka po Finsko.

Pan Paroubek nám zde povypráví o svém dětství, o rodičích, jejichž důvěru nezklamal. V druhé části pak burcuje (umírněně) za spravedlivější budoucnost. Své si zde odehrála i jeho nová nepravděpodobná manželka a malé role se úspěšně zhostily i širé lány obilí hlazené dlaní a také stařík, mávají ze sadu (Francouz?).

Plusy:

Konzervativní, poučený klip, který se nepouští do slepých uliček. Je to profesionální a určitě i dobře zaplacená práce, něco jako reklama bohaté banky na výhodný úrok.

Mínusy:

Je jasné, že Paroubek není žádný velký herec, ale rozhodně by mohl být méně tuhý. Je tak tuhý, že se divák až vyleká, když asi v pátém střihu konečně mrkne.

3. Zelení (10%)

Na třetím místě a bronzovou medaili získává černobílý klip strany, která ví, že její místo je na kraji politického spektra a chce zůstat alternativou. Oslovuje mladé lidi (kteří by zřejmě jinak volit nešli) a menšiny, tedy občany jiné barvy pleti, vozíčkáře, gaye, feministky.

 

Formálně jde o osvědčenou strukturu, kdy v rychlých klipech různí lidé říkají různé věci. Takhle alternativní (jako by nezávislá) forma stojí na tom, o jak zajímavé jsou tváře lidí. Žádné experimenty, prostě, jednoduše střídat detail a celek.

Plusy:

Jednoduchost, jasné vědomí toho, kam patří produkt, který klip propaguje.

Mínusy:

Nevěřím, že by se nenašly zajímavější tváře. Malá hravost s prvkem detailu a celku. V detailu je tvář muže a celek nám řekne, že je to vozíčkář. Ústa dívky a v celku černoška. Ne vždy musí být subjekt uprostřed.

4. Věci veřejné (6%)

Tento klip měl zřejmě větší ambice, ale nefunguje. Na začátku nás straší animovaným dinosaurem, pak k nám promlouvají neznámí lidé kuňkavými hlasy (politici v Věcí Veřejných) a pak je jakási ruka smete. Závěrem zahromuje podsvícený John v mafiánské kanceláři. Je to místy tak k nevíře, že bych to rád viděl Na vlastní oči.

5. KDU-ČSL (5%)

Pan Svoboda je pohledný a přiměřeně klidný, jen místy trochu huhňá. Ano, vyšichni máme rádi děti, rodinu a občas si hrajeme s listím. Z klipu není znát, že jde o křesťanskou stranu. Její ušlechtilé ideály si totiž postupně přivlastnily všechny strany, které chtějí uspět. Jde o podobný klip jako má ČSSD, i zde jen zaměníte tváře a můžete ho pustit třeba v Polsku.

6. ODS (3%)

Hodně zpackaný dvouminutový klip. V úvodu nás straší Paroubkem, což od strany, která by měla hrát na vítězství, hodně chabé. Negativní kampaň trvá celou minutu. Pak se ocitáme na hodině zeměpisu, kde nám hodný pán v saku (Nečas) vysvětluje, co je všechno špatně. Prý mu jde o „reálnou politiku“ a „nechce politikaření“. Tak slabý klip tak silná strana už dlouho neměla.

7. SPOZ (3%)

Už na billboardech vypadá Zeman jako podsvícená babička. Klip tenhle pocit ještě zesiluje. Ocitáme se na jakési konspirační schůzce (draní peří?), kde nějací lidé v šerosvitu ševelí cosi, co si nikdo nezapamatuje. Hudba jako když orchestr před koncertem ladí nástroje. Zeman má být pointou, ale není. Zcela zde chybí základní sdělení: Jmenuji se Miloš a jsem zpátky, vtipnější než dřív. Jediný smysl tohoto chabého volebního klání je příprava Miloše Zeman na případný post prezidenta.

8. KSČM (3%)

Pěkné retro. Strejda předseda jako by byl vedoucí samoobsluhy, kde pracuje žena za pultem. Ale zase co, pokud jde této straně jen o to, aby si udržela své voliče - pamětníky, pak je to v pořádku.