V Evropě už bylo zrušeno 30 tisíc letů a každý den ztráta roste o 3,7 miliardy Kč. Zoufalé aerolinky posílají testovací letadla, aby dokázaly, že létat se dá. Pilot ČSA ale Blesku řekl, že sopečný popílek je nebezpečný.

"Všechno bude záležet na síle větru. Dokud bude nad Atlantikem tlaková výše a vulkán bude dál soptit, bezpečnostní situace se moc nezmění,“ uvedl odborník z Eurocontrol Kennet Thomas.Podle islandských meteorologů bude nepříznivá situace trvat ještě nejméně pět dnů. To vše zní aerolinkám jako umíráček. Je to třetí morová rána – po teroristických útocích a ekonomické krizi. Všechny se zmítají v těžkých problémech, proto se snaží dokázat, že zákaz létání je možná přehnaný. KLM vyslaly o víkendu do vzduchu 7 letadel bez pasažérů, německá Lufthansa pak 10 strojů.

Test dopadl málem tragicky

„Všechny letouny byly prohlédnuty, ale na oknech kokpitu, trupu ani na motorech se nenašla žádná poškození,“ uvedl mluvčí Lufthansy. Podobně dopadly i testy KLM. „Doufáme, že dostaneme povolení k letům co nejdříve,“ řekl šéf KLM Peter Hartman. Jenže čtvrteční test finské stíhačky dopadl málem katastrofálně. Sopečný prach zablokoval stíhačce systém sání vzduchu.

Před podceňováním nebezpečí popílku varuje i pilot ČSA Petr Nerad (45), který létá už 20 let. „Jakmile popílek vnikne do motoru letadla, okamžitě dochází k velkému zvýšení teploty. Navíc obsahuje částice skla, takže existuje reálné nebezpečí, že se roztaví, tavenina ztuhne a poté začne chladnout. To motor letounu prakticky zlikviduje,“ vysvětlil Blesku Nerad. Do vzduchu by se podle něj letadla měla vrátit, až riziko pomine.