Reklamace: Poradíme vám jak postupovat
Nový mobilní telefon mi po půl roce přestal fungovat. Prodejce tvrdí, že si za to můžu sám, že je to kvůli vlhkosti. Jak mám postupovat dále?
Něco podobného jistě zažil každý z nás. Koupíte si novou věc, máte z ní radost, těšíte se, že vám bude dlouho a bez potíží sloužit, ale namísto toho ji musíte jít po pár dnech reklamovat. To by ještě nebylo tak strašné, pokud se nesetkáte s praktikami prodávajících, kterými se snaží zbavit zodpovědnosti za vadné zboží, nebo když zjistíte, že vám byla reklamce zamítnuta z důvodu vašeho údajného špatného zacházení s věcí. Co v takové situaci dělat? Jak se bránit? Pojišťovna D.A.S. vám poradí, jak se domoct svých práv!
Povinnosti prodávajících
Při prodeji zboží v obchodě vám prodávající ručí za to, že je vaše nová věc ve shodě s kupní smlouvou, zejména, že je bez vad. U potravin musí být vyznačeno datum minimální trvanlivosti, a jde-li o potraviny podléhající rychlé zkáze, datum použitelnosti. Připouští-li to povaha věci, má kupující právo, aby mu byla její činnost předvedena.
Pokud ale přesto koupíte něco vadného (jde o tzv. rozpor s kupní smlouvou), máte právo požadovat, aby prodávající bezplatně a bez zbytečného odkladu uvedl věc do stavu odpovídajícího kupní smlouvě, a to podle vašeho požadavku buď výměnou věci, nebo její opravou. Není-li takový postup možný (např. věc je neopravitelná nebo se již nevyrábí), můžete požadovat přiměřenou slevu z ceny nebo odstoupení od smlouvy. Neplatí to pouze v případě, že jste o vadě věděli už před samotným nákupem, nebo jste ji sami způsobili.
Záruční doba
Jestliže nejde o věci z druhé ruky, prodávající odpovídá za vady v záruční době. Pozor, záruka se nevztahuje na opotřebení způsobené obvyklým používáním. Záruční doba činí 24 měsíců (u potravinářského zboží 8 dnů, u krmiv 3 týdny a u zvířat 6 týdnů), pokud není na obalu v souladu s právními předpisy napsáno jinak. V této lhůtě můžete prodávajícímu vytknout vady, které musely existovat už při koupi. Tato skutečnost se ale mnohdy v praxi obtížně dokazuje.
Jde-li o vadu, kterou lze odstranit, máte právo, aby prodávající vadu bezplatně, včas a řádně odstranil. Není-li to vzhledem k povaze vady možné, můžete požadovat i výměnu. Není-li takový postup možný, můžete žádat přiměřenou slevu z ceny věci nebo úplné vrácení peněz. Na to máte právo i v případě, pokud jednu vadu reklamujete již potřetí, nebo se vyskytnou alespoň tři odstranitelné vady najednou.
Pojišťovna D.A.S vám pomůže
Jste-li naším klientem a nesouhlasíte s vyřízením vaší reklamace, můžete ihned z místa prodávajícího zavolat naší poradenskou linku, kde jsou naši právníci připraveni zodpovědět vám veškeré vaše dotazy i doporučit nejvhodnější další postup. K domožení se vašich oprávněných nároků je D.A.S. pojišťovna právní ochrany, a.s. připravena za vás uhradit též i případné náklady na vypracování znaleckého posudku, který často otázku existence vady „rozsekne“ (máte-li sjednáno příslušné připojištění), odměnu zastupujícím advokátům či veškeré náklady soudního řízení, je-li protistrana natolik urputná, že nás donutí soudní řízení vyvolat.
Více informací na www.das.cz nebo infolince 800 10 55 10
nejlepší je hádat se o ty 3 STEJNÝ vady.. Švagr při koupi novýho mobilu za nějakých 18.000 reklamoval pořád dokola tu stejnou potíž, ovšem pokaždý to byla "JINÁ" vada.. bylo blbě slyšet a škrčelo v tom, ale jednou to byl nějakej repráček, podruhý prej mikrofon , ale hlavně, že to blblo pořád stejně Jsou pěkně vyčůraní a zákon je v tom svým způsobem podporuje.