A jak se tedy nenapálit při výběru ojetého auta? Rozhodně byste si na to měli dopřát dost času a postupovat podle následujících rad:

* Při návštěvě autobazaru si prostudujte jeho nabídku na internetu, vyberte si pár aut a na ně se v reálu zaměřte. Důkladně si prohlédněte vnější i vnitřní části vozu.

* První by měla být kontrola původu vozidla. K tomu slouží tzv. VIN kód, tedy rodné číslo vozu. Nikdy by neměl být přeražen! Nejčastěji je v motorovém prostoru na krytu tlumiče, na přepážce mezi motorem a kabinou, na podlaze nebo v kufru. Ideální je porovnat ho s kódy, která najdete na sklech, pásech, nádobkách provozních kapalin – měly by se shodovat v roku výroby.

Zajímat by vás měl i typový štítek v motorovém prostoru – údaje z něj porovnejte s těmi v technickém průkazu. Pokud štítek chybí, čekají vás problémy – auto vým nemusí být přihlášeno. „Sedět“ by mělo i výrobní číslo na bloku motoru – ovšem v techničáku je uvedeno pouze v případě, že byl vydán do 1.7. 2001, od té doby se už vypisuje jen typ motoru.

 

Takhle vypadá falešný VIN kód. Jsou na něm vidět stopy po zásahu.
Autor: ESA

Věk prozradí čalounění a volant

* „Prohlédněte si volant, řadicí páku, pedály a čalouně-ní,“ říká Martin Seidl, technický ředitel Auto ESA. „Podle nich poznáte skutečné stáří vozu, ale i to, jak se k němu původní majitel choval,“ dodává. Jestliže vykazují nadměrné opotřebení, buďte pozornější při kontrole mechanických částí.

* Testovací jízda je samozřejmostí a prodejce, který se z ní vykrucuje zřejmě něco skrývá. Právě během jízdy překontrolujte chod klimatizace.
* Po nastartování pozorujte kontrolky - musí zhasínat po-stupně. Jestliže zhasnou dvě nebo více najednou, došlo k zásahu do elektroniky.

* „U havarovaných aut z dovozu se stává, že v nich air-bag není,“ varuje Martin Seidl. „Airbag je v pořádku pokud jeho kryt sedí přesně a střed je při zmáčknutí pevný,“ vysvětluje. Na víku má být logo výrobce a nápis Airbag. Signálem problémů je, pokud zhasne kontrolka airbagu současně s jinou.

Co prozradí spodek vozu

1)    Podezřelé sváry, nesouměrné spoje a porušený tmel jsou známky většího zásahu do podvozku. Varováním je i prosakující olej ve spojích a stopy po opravách na olejové vaně či převodovce.

2)    Aby brzdy správně plnily svůj účel, musí destička vždy dosedat na celou plochu brzdného kotouče. Ten mu-sí být dokonale hladký – každý vryp či nerovnost snižuje jejich účinnost.

3)    Zaměřte se na korozi, špatné sváry či mechanické poškození výfuku, svodů a katalyzátoru.

4)    V případě, že jsou vzorky pneumatik sjeté nerovnoměrně, není vůz v pořádku. Problém může být s tlumiči, nápravami či nesprávně nastavenou geometrií.

5)    Dávejte pozor na prosakování jakékoliv provozní tekutiny. Případná netěsnost převodovky, motoru, chladiče může být v budoucnu vážným problémem.

Co prozradí spodek vozu
Autor: ESA

Na co pozor z boku

1)    Na jasném denním světle zkontrolujte lak karosérie. Známkou přelakování po havárii mohou být rozdíly odstínu barvy a drobné nečistoty pod lakem. Drolící se drobné skvrny jsou zase první známkou koroze.

2)    Pozornost věnujte i sklům, zejména přednímu. I drobná prasklina se může snadno a rychle zvětšit. Vyzkoušejte elektrické stahování oken. Musí být naprosto plynulé a bez rušivých zvuků.

3)    Vyzkoušejte všechny dveře, včetně pátých. Panty by neměly vrzat a otvírání i zavírání by mělo být bezproblémové. Při otevřených dveřích odtáhněte gumové těsnění. I tam byste poznali případné servisní zásahy.

4)     Po otevření víka motoru, zkontroluje lak na šroubech spojující díly karosérie. Případné poškození je známkou výměny dílů.

5)    Jestliže zjistíte rozdílné šířky při spasování spár mezi díly karoserie, jeto známkou toho, že mohla proběhnout oprava po havárii.

Na co si dát pozor z boku auta
Autor: ESA

Co prozradí kouř?

Po zahřátí motoru se podívejte, jaký kouř vychází z výfuku:

Černý: u dieselu značí, že motor je zřejmě hodně opotřebovaný nebo má špatně seřízené čerpadlo.

Modrý: pístní kroužky propouštějí olej do válce nebo ne-těsní ventily – motor je silně opotřebený.

Bílý: do spalovacího motoru uniká voda z chladícího systému, může být špatné těsnění pod hlavou nebo prasklá hlava motoru.
O nedobrém stavu vozu hodně prozradí i zčernalé koncovky výfuku.