Soutěže o titul Miss, klání o korunku krásy vždy byly a jsou estrádou. Vděčnou lidovou podívanou a šancí pro bezejmenné krásky, jak se stát celebritu. S životem hvězdně zatočit. Proto jsou stále populární, i když se původní role Miss, její status v prax, stává čím dál více chimérou.

Zakladatelka a šéfka České Miss Michaela Maláčová tuto filosofii plně chápe a vždy veřejnosti poskytne patřičnou estrádní podívanou. Tady se přece nejedná o umění, ale o city a iluzi. Samozřejmě i o pozlátko jakéhosi vznešeného luxusu.

Minulý ročník dodaly potřebnou exkluzivnost róby Blanky Matragi, prestižní  návrhářky žen arabských šejků a emírů. Letos se o glamour pel má postarat projekt prezentace krajů na podporu řemeslné tvorby propagovaný ministrem pro místní rozvoj ČR Rostislavem Vondruškou.

Trapas za velké prachy

Róby, které krásky na ceremoniálu České Miss obléknou, jsou nejlepšími plody akce Čtrnáct klenotů v srdci Evropy, jehož autorkou je dvorní návrhářka Petry Paroubkové, Jana Berg. „Smyslem je vrátit naší zemi věhlas zlatých českých ručiček, které byly jednou z necennějších deviz prvorepublikových začátků české státnosti,“ píše se v oficiální tiskové zprávě k tomuto podniku.

„Tato akce je nejen příležitostí ukázat pestrost českých tradičních řemesel, ale zároveň může turistům atraktivní formou prezentovat jednotlivé kraje České republiky,“ uvedl ministr pro místní rozvoj České republiky Rostislav Vondruška.

Ministr Vondruška buď vůbec neví, o čem mluví, nebo postrádá elementární vkus. Nejspíš obojí. Turisté jistě snesou leccos, ale tohle je moc. O tom, kde všude jim chce pan ministr tento ostudný pokus o kreativitu ukazovat, nemluvě. Samozvanému národnímu obrozenci Janě Berg se vize každopádně těžce vymkla z rukou – pokud jí nešlo jen o reklamu a státem posvěcený kšeft.

Fotogalerie
12 fotografií

Neschopnost a beznaděj

V probíraném celonárodním projektu na podporu oděvní tvorby a řemesla byla z každého kraje vybrána jedna střední odborná škola, jež bude svůj region prezentovat modelem ve stylu haute couture. To znamená ve stylu tzv. vysoké módy, která se nese ve znamení zcela jedinečné kreativity a krejčovského řemesla.

Studenti pracovali pod vedením pedagogů a měli spolupracovat s jinými příbuznými řemesly. Za úkol měli vytvořit luxusní kreaci charakterizující daný kraj. Zásadní stylové, materiálové ani technologické omezení neměli. Supervizorem  byla zmíněná návrhářka Jana Berg. Selhali pedagogové, selhala Berg i ministr Vondruška.

Výsledkem není evropský klenot, ale trapas. Velká blamáž, kterou Michaela Maláčová ve finále České Miss pustí dál.Pokud by měly být kreace na téma kraje naší republiky (už toto zadání je šílené) obrazem nadějné české kreativity, tak je to důvod k depce. A zároveň – bez ohledu na hospodářskou krizi – zdůvodnění, proč tuzemský oděvní průmysl zkrachoval.

Jana Berg prohlašuje, že přichází chvíle, kdy ti, co něco umí, musí předat zkušenosti mladým. Jinak nápady přicházejících  kreativců zůstanou na papíře a my budeme muset přijmout unifikované produkty masové výroby. „Je třeba vrátit naší společnosti úctu vůči těm, co pracují rukama a řemeslníkům hrdost, že jimi jsou,“ filosofuje Berg.

Má dáti, dal?

Teorie Berg je skvělá, praxe projektu otřesná. Otázkou je, proč šéfka České Miss Maláčová připustí, aby její dívky kreace oblékly. Teoreticky je to logické: Česká Miss, česká kreativita, české řemeslo. Ale skutečnost je jiná a tato parťácká sounáležitost kreditu České Miss škodí. Rozhodnutí Maláčové provokuje i k domněnce, že v něm jistou roli sehrál i její manžel, miliardář Bakala, který sice spolu s ní a rodinou sice žije ve Švýcarsku, ale podniká v Česku a pozice byznysmena, jenž podporuje projekty ČR, je pro něj strategicky vítaná.

Turisti, jež kreace na téma daného kraje jako jednu z atrakcí možná někde uvidí, snesou leccos. Stejně jako diváci, kteří budou sledovat přenos z České Miss. Ale všechno má své meze. A víc než přehlídka nevkusu na České Miss mě děsí kreativní výstupy středních oděvních škol a s nimi spojená úroveň pedagogů!