Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Řidiče havarované rolby soud sprostil obvinění

Soud v Semilech nepotrestal řidiče (vpravo) přetížené rolby Vladimíra Kutnara. Nešlo prý o trestný čin, ale o přestupek.
Soud v Semilech nepotrestal řidiče (vpravo) přetížené rolby Vladimíra Kutnara. Nešlo prý o trestný čin, ale o přestupek.  (Autor: HZS Libereckého kraje, Jitka Žigová)
Autor: Jana Žigová - 
8. března 2010
19:16

Překvapivý závěr má rok starý případ převrácení přetížené rolby, při kterém se v Rokytnici na Jizerou zranilo 14 turistů. Semilský soud dospěl k závěru, že rolbař Vladimír Kutnar (26) nehodu nezavinil.

Přesvědčil jej o tom posudek dopravních expertů. Ti zjistili, že za ni mohla technická závada. Tím, že na rolbu nechal řidič nasednout víc lidí, se muž mohl dopustit maximálně přestupku.

Kutnar přecenil možnosti rolby

Kutnar nechal v osudný den nasednout do taxi rolby 17 lidí, místo povolených osmi. Ve stoupání se rolba zastavila, začala couvat, sjela ze svahu a po 140 metrech spadla do potoka. Zranilo se 14 lidí včetně dětí. Šlo o zlomeniny končetin, ale i poranění pánve a páteře. „Je mi to líto. Nic se ale nedalo dělat,“ řekl Kutnar. „Teď se rolbě vyhýbám. Jezdím s ní, jen když je to nezbytné. Bojím se, co se zase stane,“ přiznal rolbař.

14. února 2009:  Přetížená rolba sjela do potoka, 14 lidí bylo zraněných 14. února 2009: Přetížená rolba sjela do potoka, 14 lidí bylo zraněných | HZS Libereckého kraje, Jitka Žigová

Kutnar tedy vezl více lidí, než měl, a porušil zákaz přepravy dětí, ale hrozí mu jen pokuta. Případ poputuje do správního řízení.
„Rolba byla sice dvojnásobně přetížena, ale tím nebyly překročeny její technické možnosti. Kopec mohla vyjet. Udržela by se na něm, i kdyby vážila sedm tun,“ vyšel z posudku soudce.

Nehodu zavinilo zlomení hřídele hnacího kola a prasknutí brzdového pásu. „Šlo asi o konstrukční vady,“ řekl Kutnarův obhájce. Závady prý nemohl rolbař předvídat a ani o nich vědět, protože rolby nepodléhají povinnosti podrobovat se technickým kontrolám. „Není dobře, že stát k tomu takto přistupuje,“ okomentoval to na závěr soudce.

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:21.0cm 842.0pt; margin:70.9pt 172.65pt 70.9pt 127.6pt; mso-header-margin:35.45pt; mso-footer-margin:35.45pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Přetížená rolba, 14 zraněných?

Soud: Řidič za to nemůže!

SEMILY – Překvapivý závěr má rok starý případ převrácení přetížené rolby, při kterém se v Rokytnici na Jizerou zranilo 14 turistů. Semilský soud dospěl k závěru, že rolbař Vladimír Kutnar (26) nehodu nezavinil. Přesvědčil jej o tom posudek dopravních expertů. Ti zjistili, že za ni mohla technická závada. Tím, že na rolbu nechal řidič nasednout víc lidí, se muž mohl dopustit maximálně přestupku.

Jitka Žigová

Kutnar nechal v osudný den nasednout do taxi rolby 17 lidí, místo povolených osmi. Ve stoupání se rolba zastavila, začala couvat, sjela ze svahu a po 140 metrech spadla do potoka. Zranilo se 14 lidí včetně dětí. Šlo o zlomeniny končetin, ale i poranění pánve a páteře. „Je mi to líto. Nic se ale nedalo dělat,“ řekl Kutnar. „Teď se rolbě vyhýbám. Jezdím s ní, jen když je to nezbytné. Bojím se, co se zase stane,“ přiznal rolbař.

Kutnar tedy vezl více lidí, než měl, a porušil zákaz přepravy dětí, ale hrozí mu jen pokuta. Případ poputuje do správního řízení.

„Rolba byla sice dvojnásobně přetížena, ale tím nebyly překročeny její technické možnosti. Kopec mohla vyjet. Udržela by se na něm, i kdyby vážila sedm tun,“ vyšel z posudku soudce.

Nehodu zavinilo zlomení hřídele hnacího kola a prasknutí brzdového pásu. „Šlo asi o konstrukční vady,“ řekl Kutnarův obhájce. Závady prý nemohl rolbař předvídat a ani o nich vědět, protože rolby nepodléhají povinnosti podrobovat se technickým kontrolám. „Není dobře, že stát k tomu takto přistupuje,“ okomentoval to na závěr soudce.

Foto Blesk –autorka, HZS Libereckého kraje

14. února 2009

Přetížená rolba sjela do potoka, 14 lidí bylo zraněných

Soud v Semilech nepotrestal řidiče přetížené rolby Vladimíra Kutnara. Nešlo prý o trestný čin, ale o přestupek.

kudlankabezbozna ( 9. března 2010 14:17 )

to zase pustili v Plesku ke klávesám??? Od kdy se píše SPROSTIL!!!!??? To snad jen d.e.m.e.n.t sprostý ....

kukuku ( 9. března 2010 02:14 )

Vysvětlil jsi to dobře. Zlomeniny končetin, poranění pánve a páteře, příště třeba pár mrtvých, když se ta rolba bude ze svahu i kutálet. Stačí, když případ dostane vhodný soudce, obhájce mu nadhodí vysvětlení, že za všechno mohla konstrukční vada a je z toho pro soud nezajímavý přestupek. Rolba naložená 17 lidmi je vlastně takový menší autobus. Proč jsou vlastně ti autobusáci v případě smrtelných zranění cestujících zbytečně taháni po soudech ? I když i tam se vlastně blýská na lepší časy - třeba ten řidič autobusu (bez k tomu potřebného oprávnění) s dvacítkou mrtvých od Nažidel z toho vyvázl poměrně dobře. A i ta praxe, že "rolby nepodléhají povinnosti podrobovat se technickým kontrolám" vypadá zajímavě - to by se také mohlo přenést na autobusy. Ono se stejně pozná i bez STK při prudším klesání, jestli tomu autobusu brzdy brzdí nebo nebrzdí. Takový soudce vlastně ani nemusí myslet, technické věci podle Tebe posuzuje znalec. Otázkou jestli víc než dvojnásobné přetížení rolby není trestný čin obecného ohrožení jak vyšitý, se není třeba zabývat.

broucajz ( 8. března 2010 21:40 )

1. To nebylo zproštění, ale postoupení věci, protože podle soudu nešlo o trestný čin, ale o přestupek. 2. Technické věci zřejmě posuzuje znalec.

kukuku ( 8. března 2010 19:42 )

Rolba byla sice dvojnásobně přetížena, ale tím nebyly překročeny její technické možnosti... Z neznámých důvodů pak nehodu zavinilo zlomení hřídele hnacího kola a prasknutí brzdového pásu. „Šlo asi o konstrukční vady,“ řekl Kutnarův obhájce. Výroky našich soudů mi připadají jako z jiného světa. Při výpočtech ve strojnictví jsme do výpočtů zahrnovali "koeficient bezpečnosti" - běžně býval třeba 5x. Když někdo dá do provozu výtah a napíše maximální nosnost 200 kg, tak by se ten výtah měl utrhnout až při pětinásobném přetížení. Pořád ale platí nosnost 200 kg, nad ni by se nemělo jít. Tady jsou nějakému Lojzovi se vzděláním kdovíjakým technické podmínky rolby pro p***l , naloží 17 lidí místo osmi a další Lojza jako soudce se o tomto všem vyjádří, že je to normální. Pokud při dalším podobném případu budou mrtví, kéž by to byli tito Lojzové.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání