Proto začínají zavádět úsporná opatření. Zatím se solení omezuje. A až sůl dojde? Buď štěrk na dálnici, nebo se auta budou klouzat.

Ministerstvo dopravy je však přesvědčeno, že krizové scénáře nenastanou. „Ve skladech jsou zásoby soli na čtyři dny intenzivního sněžení. A to podle mých informací meteorologové nepředpovídají,“ řekl Blesku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka, podle kterého silničáři v Česku spotřebovali už přes 70 tisíc tun soli za více než 400 milionů korun.

Sklad Praha - V Praze silničářům zbývá jen necelých 1600 tun soli.
Autor: Blesk - Petr Merta, Slávka Červená, Pavel Čempěl

Sklad Praha - V Praze silničářům zbývá jen necelých 1600 tun soli.

A s technickou solí je na tom stejně snad celá Evropa. „Sůl prostě není. Není ji ani odkud dovážet,“ dodal. Na starém kontinentu technickou sůl produkují jen tři doly v Německu, Rakousku a Polsku, a ty nestíhají požadované množství tak rychle těžit. V některých evropských zemích už dokonce uzavřeli kvůli nedostatku soli některé rychlostní silnice.

Co bude bez soli?

Silničáři po celé republice už začali zavádět některá úsporná opatření. Například Technická správa komunikací (TSK) v Praze solí jen silnice první třídy, na Tachovsku zase silničáři třetinu silnic nesypou už vůbec.

„Až úplně dojde sůl, rozšíříme seznam cest, které budeme jenom pluhovat. Ty silnice, které by se měly solit, pak budeme sypat jen pískem, škvárou a drtí,“ prozradil Blesku ředitel Správy a údržby silnic ve Stříbře na Tachovsku Miroslav Sedláček. A podobný postup zvolili silničáři na většině území Česka i přesto, že sypat na rychlostní silnice štěrk je nebezpečné. „Odlétávající kamínky budou řidičům rozbíjet čelní skla,“ varoval Sedláček.