Česká výprava měla problémy jak s automobily, tak i s lidmi a zvířaty. Jaké byly nejtěžší momenty a kde se posádce trabantů naopak nejvíc líbilo? To Blesku prozradil vedoucí expedice Dan Přibáň.

Česká »trabantí« výprava startovala v africkém Tunisu a skončila v Jihoafrické republice. Celkem projela jedenáct afrických zemí. Jejím cílem přitom bylo nejjižnější místo Afriky, Střelkový mys. Výprava se nakonec do tohoto místa po téměř tříměsíčním boji s africkými nástrahami dostala a poté si konečně oddychla v jihoafrickém Kapském Městě.

Černý kontinent si přitom pro Čechy připravil první problémy hned na začátku jejich cesty. A i když v egyptské Káhiře začaly oba dva trabanty zlobit, porouchaná auta nebyly ty hlavní trable. „Nejhorší bylo, když jsme museli dva týdny stát v Káhiře, kde jsme čekali na vydání víz do Súdánu. To, že se nám zadřel motor a museli jsme ho na kuchyňském stole znovu postavit, byla s nicneděláním pohoda,“ říká vedoucí expedice Dan Přibáň. „Přímo z cest byla nejhorším zážitkem jízda severní Keňou, kde nám čatem omámení domorodci vnutili, že cesta je příliš špatná a neprojedeme. Auta jsme pak naložili na náklaďák, kde se ničila mnohem více než na cestě samotné. Když jsme je po 230 kilometrech konečně vyložili, projeli jsme dalších 250 kilometrů na mnohem horší cestě s mnohem menšími problémy.“

Fotogalerie
5 fotografií

Bandité v Keni střílí a ani neví na koho

V Keni měla česká posádka také strach z banditů. Byla totiž varována, že v oblastech kolem její cesty operují banditi, kteří nejprve střílejí a až potom zjišťují na koho. „Nikde nás ale nikdo neohrožoval. Možná to bylo tím, že jsme řídili dvě žluté kačenky do vany,“ řekl Přibáň.

České výpravě se naopak nejvíc líbilo v Namibii, Súdánu a Etiopii. „Pokud bychom měli vybrat jednu zemi, kam bychom poslali normálního člověka, je to Namibie. Je tam všechno, co od Afriky očekáváte, k tomu naprostá pohoda a zázemí. Pro kapku dobrodružnější povahu se hodí Súdán a Etiopie, dva kontrasty. Žhavá pustina a zelený ráj. Země extrémního islámu a rastafariánské království,“ radí Přibáň.

Oprava v království marihuany

Právě v »rastafariánském království« Etiopii se českým cestovatelům přihodila nejkurióznější událost. Ve městě Shashemene tam jeden trabant sjel nešťástnou náhodou z kopce a zastavil se o náklaďák. Výsledkem bylo rozbité zadní sklo. Opravy trabanta se pak ujal rastafariánský král David Lumumba. „Oprava probíhala mezi trsy marihuany, kde byly jakékoliv naše snahy o urychlení uzemněny slovy »v klidu relaxujte, všechno zařídím«. A »poddaní« Davida Lumumby běhali a opravovali. Sklo bylo vyměněno za plexi, aniž bychom hnuli prstem. Jen jsme popíjeli kávu a kouřili,“ líčí kapitán české posádky trabantů.

Sloni neměli o trabanty zájem

Největší zájem vzbuzovaly dva žluté trabanty v zemích, kam turisté moc nejezdí. Podle posádky trabantů byli nejmilejší lidé právě v Etiopii. Nejodtažitější byli prozměnu v Jihoafrické republice. „Na druhou stranu bylo přijemné, když nás domorodci nechali v klidu opravovat zadřený motor, místo aby se pořád na něco ptali a vodili své známé,“ hodnotí česká výprava. Totální nezájem o trabanty, možná naštěstí, projevila zvířata. Češi potkávali hlavně hodně slonů a jejich zájem o trabanty by mohl znamenat klidně i konec cesty.

„Jé zase slon. To se stalo naším heslem při průjezdu Tanzánií a Botswanou. Jsou tam všude. V noci se tam běžně stává, že řidiči přehlédnou při proplétání dírami v silnici slona pasoucího se u krajnice. Ovšem když stála velká sloní samice uprostřed silnice, tu jsme nepřehlédli. Odešla, až když na cestu vběhlo slůně,“ vypráví Přibáň.

Projet Afriku bylo těžší než Asií

Dan Přibáň s kolegy cestovateli už podnikl jednu podobnou dobrodružnou cestu trabantem před dvěma lety. Tehdy česká výprava projela velkou částí Asie. „Pokud bych měl srovnat Asii s Afrikou tak co se týče nesjízdnosti cest, vede Kazachstán. Co se týče všeho ostatního, vede Afrika. Porouchaly se nám tam na asfaltu věci, které v Asii držely celou cestu. Afrika je prostě Afrika. Můžete ji milovat, nebo nenávidět. Já ji miluju. Je to krásná černá mrcha,“ dodává Přibáň.

Česká výprava se z Afriky vrátila v pátek odpoledne. A už nyní přemýšlí nad dalším dobrodružstvím za volantem trabantu, tentokrát v jižní Americe.

Cesta Afrikou v číslech:
Počet kilometrů: 19640
Počet dní: 84
Počet projetých zemí: 11
Počet trabantů: 2

Posádka trabantů:
Dan Přibáň
Jan Martin Kozel
Pavel Šimek
Klára Handrejchová
Aleš Jungbauer