Avšak i tehdy konstruktéři pracovali na projektech, které by ve své době měly velkou šanci uspět i na trzích v kapitalistické cizině. Které projekty se nikdy nedostaly na trh?

Škoda 720

Místo Škody 100 a řady 105 a 120 mohly po našich silnicích jezdit statisíce škodovek typu 720, které by snesly srovnání s auty německé produkce. Vše mělo ovšem jeden háček. Normalizaci po událostech roku 68.

Tahle škodovka by snesla srovnání i s bavoráky a audinami
Autor: archiv automobilek

Škoda 720
Autor: archiv automobilek

Motor: Vůz měl být vybavován motory o objemu 1250 a 1500 cm3 a lidé by se v něm určitě netísnili. Délka karoserie byla totiž téměř 4,5 metru. Vývoj Škody 720 začal v roce 1967 a byl ukončen v roce 1971.

Kde je dnes: V muzeích a u soukromých sběratelů se dochovalo jen pár pojízdných prototypů.

Škoda 783 – Favorit Coupé

Favorit měl mít původně víc verzí karoserie než má. Kromě kombíku a pick-upu, které po problémech nakonec spatřily světlo světa, měly být ještě karosářské verze sedan, dodávka, sanitní verze a také kupé.

Favorit se měl vyrábět i v karosářské verzi kupé
Autor: archiv automobilek

Motor: Stejný jako v klasickém favoritu: objem 1289 cm3, výkon 58 koní, max. rychlost cca 150 km/hod.

Kde je dnes: O karosářskou verzi určitě zájem byl, ale zůstalo jen u prototypů.

Škoda ÚVMV 1100 GT

Při pohledu na tvary karoserie tohoto vozu, připomínající tehdejší linie lamborghini či jiných sportovních vozů světoznámých značek, by člověk neřekl, že něco takového mohlo vzniknout na počátku normalizace v Čechách. Konstruktéři z Ústavu pro výzkum motorových vozidel postavili funkční prototypy na podvozku Škody 110.

Škoda ÚVMV 1100 GT připomínala vozidla Lamborghini
Autor: archiv automobilek

Motor: Byl uložen vzadu za zadní nápravou a jeho výkon byl 75 koní. Zájem o výrobu v roce 1971 projevilo údajně Autodružstvo Praha, k výrobě však nikdy nedošlo.

Kde je dnes: Několik prototypů si pak nadšenci přestavěli na závodní speciály a jezdili s nimi závody do vrchu.

Tatra MTX

Upravený osmiválcový motor z »papalášské« Tatry 613 poháněl vůz s karoserií uznávaného designéra Václava Krále. Vypadala jako opravdový supersport, například na výšku měřila pouze 117 centimetrů. Dveře se vyklápěly směrem vzhůru. Práce na ní začaly již na konci osmdesátých let minulého století, výstavní premiéru však měla až v roce 1991. Až do nedávné doby byla držitelkou oficiálního českého rychlostního rekordu.

Tatra MtX dokázala uhánět rychlostí 265 km/h
Autor: archiv automobilek

Rychlost: Při oficiálním měření byla dosažena rychlost 265 km/hod. I když se původně předpokládala výroba stokusové série, nakonec bylo vyrobeno jen čtyři či pět kusů.

Kde je dnes: Jeden exemplář je možno spatřit v lánském muzeu sportovních vozů.

Zastavené novodobé projekty

 

Škoda Tudor

Na Autosalonu v Ženevě v roku 2002 vzbudila velkou pozornost Škoda Tudor. Šlo o třídvéřové kupé odvozené od předešlé generace superbu. Auto v sobě mělo kloubit luxusní limuzínu a sporťák. Sportovní vlastnosti vozu podporoval snížený podvozek a výkonný motor. Ani interiér nezůstal pozadu. Nechyběl například tříramenný volant nebo hliníkový obklad přístrojové desky.

Škoda Tudor v sobě spojovala sporťák a limuzínu
Autor: archiv automobilek

Motor: Škoda Tudor měla mít pod kapotou šestiválec o objemu 2,8 litrů o výkonu 142 kW.

Kde je dnes: Tento vůz se sériové výroby nikdy nedočká a normální smrtelník ho jen tak neuvidí. Prototyp má totiž kdesi schovaný firma Škoda.

Škoda Joyster

Poprvé se tento vůz objevil před třemi lety na Autosalonu v Paříži. Od té doby se toho o něm hodně namluvilo, ale u mluvení zůstalo. Sériová výroba této škodovky se stále oddaluje a není jasné, jestli se vůbec někdy uskuteční. Určitě je škoda, že Škoda Joyster na našich silnicích už dávno nejezdí. Od klasických škodovek se liší netradičním vzhledem, který má za cíl oslovit hlavně mladé lidi. Vůz slibuje i zajímavé vychytávky, například z otevřeného zadního kufru lze vytvořit lavičku.

Vzhled Škody Joyster měl přilákat mladé
Autor: archiv automobilek

Motor: Škoda Joyster má být vybavena v základní verzi motorem o objemu 1.4 litrů a výkonem 86 koní.

Kde je dnes: Vůz nikde vystavený není. Prototyp má možnost vidět leda pár šťastlivců ve firmě Škoda.