Zimní pneu mají na sněhu o 54 procent kratší brzdnou dráhu než letní. A těch pár metrů může být osudnou hranicí mezi životem a smrtí…

Zimní pneu jsou někde povinná

- V období od 1. listopadu do 30. dubna platí v Česku na vybraných úsecích silnic povinnost používat zimní obutí (značka: Zimní výbava).

- Pokud bude na těchto místech zastaven vůz s nevhodným obutím (tzn. letní pneu nebo zimní pneu s hloubkou dezénu menší než 4 mm), hrozí řidiči trestný bod a pokuta 2000 Kč, ve správním řízení pak 1500 až 2500 Kč.

- Vozidla s celkovou hmotností do 3,5 tuny musejí mít zimní obutí na všech kolech, u automobilů nad 3,5 tuny alespoň na kolech hnaných (minimální hloubka dezénu však musí být alespoň 6 mm). Přívěs zimní gumy mít nemusí.


Jednoduché pravidlo zimního obutí
4 x 4 x 4 = 4 stejné pneumatiky, nejméně 4 mm hluboký vzorek, maximálně 4 roky staré


Důležité dotazy k zimnímu obutí

Jak se liší letní a zimní pneumatiky?

Tvarem i uspořádáním dezénu a jednotlivých drážek, tvrdostí povrchové úpravy (při nižších teplotách letní pneu tvrdnou a zhoršuje se jejich přilnavost k silnici). Zimní pneumatiky dosahují za nízkých teplot lepších výsledků při brzdění, ovládání vozidla v zatáčkách, při náhlé změně směru a mají i lepší záběrové a samočisticí vlastnosti. Zimní pneumatiky také lépe odolávají chemickým vlivům zejména soli.

Jaká je správná velikost pneumatik?

Původní obutí bylo navrženo v automobilce tak, aby odpovídalo váze i případnému zatížení vozidla. Proto nikdy nevybírejte menší velikost! Správná velikost pro vaše auto je zapsána ve velkém technickém průkazu. Pokud byste chtěli obout větší kola, než je zapsán v technickém průkazu, informujte se nejprve u některého z prodejců automobilů vaší značky, zda je příslušný rozměr pro vaše auto vhodný. Pokud se vyjádří kladně, požádejte je o písemné doporučení pro použití příslušného rozměru pneumatiky na vašem voze. Tento dokument od vás budou požadovat na registru motorových vozidel, kde vám nový rozměr pneu po konzultaci s techniky zapíší do velkého technického průkazu (50 Kč za jednu položku). Adresy a kontakty na registry v celé ČR najdete na www.registr-vozidel.cz .

Jaké pneumatiky si vybrat?

Koupit levné zimní pneumatiky neznamená vždy ušetřit. Některé totiž mohou trpět mnohem rychlejším opotřebením než ty dražší, takže je budete muset dřív vyměnit. Ještě horší ale je, když mají pneumatiky v zimních podmínkách nevyhovující vlastnosti. Vodítkem pro nákup zimních pneumatik pro vás může být každoroční hodnocení německých a rakouských autoklubů. Ve výběru z jejich tabulek uvádíme pneu, které si vedly nejlépe, včetně cen, za které je u nás můžete pořídit (cena je vždy za l kus). U každého ze tří rozměrů pneu také uvádíme výrobky, které autokluby motoristům nedoporučují.

Kdy pneu přezouvat?

Je nejvyšší čas! Odborníci doporučují používat zimní obutí od doby, kdy se vnější teploty začínají pohybovat pod +7 stupňů Celsia. Podle předpovědi se příští týden budou denní teploty pohybovat od 5 °C do 11 °C, noční od 4 °C do -2 °C.

Jakou nejnižší hloubku vzorku musí mít zimní pneu?

Alespoň 4 mm. Někteří výrobci do pneumatik instalují i tzv. detekční proužky. Když se objeví, je jasné, že je pneu sjetá.

Pokud nejezdím v horách ani v úsecích, kde je značka Zimní výbava, vyplatí se i přesto investovat přezutí?

Na bezpečnosti by se šetřit nemělo. Riziko havárie na letních pneu je v chladných měsících 6x vyšší než na zimních. Navíc se přezutím prodlužuje životnost letního obutí.

Není výhodnější mít celoroční pneumatiky?

Univerzální pneu se rychleji sjíždějí a měly by být měněny každou sezonu, maximálně po dvou. Tyto pneumatiky jsou sice značeny M+S jako zimní, avšak některé typy jsou pro zimní jízdu ještě méně vhodné než letní.

Musím kupovat celou sadu zimních pneumatik?

Zimní pláště jako celek u nás povinné nejsou, ale vždycky je lepší nakupovat celou sadu, tj. čtyři pláště, v ideálním případě i rezervu. Na jedné nápravě vždy musí být pneu shodné kategorie, rozměru, konstrukce i značky.

Je možné kombinovat zimní a letní obutí?

U osobních aut ne. U vozidel nad 3,5 tuny je možné osadit pouze dvě zimní pneu na poháněnou nápravu. Někteří odborníci ovšem tvrdí, že jízda s letními pneu na jedné nápravě a se zimními na druhé může být nebezpečná. Otázka rezervy je však v případě nejednotného obutí neřešitelná.