Už počátek dráhy Němcové v Paříži, kam ji poslala šéfka Czechoslovak Models, Milada Karasová, nebyl typický. Do Francie přijela v šestnácti, spolu se stejně starou Evou Herzigovou. A za dva roky, kdy konečně měla našlápnuto na světová mola, dala před kariérou přednost dítěti. A navíc jezdila do Prahy skládat individuální gymnasiální zkoušky - vdávala se ve stejném týdnu, v němž maturovala.

Do modelingu se vrátila ve dvaceti, když měl syn Alan dva roky. Na New York, který dělá z profesionálních modelek hvězdy, zapomněla. Vzít tam malé dítě nešlo, navíc manžel nesouhlasil... "Ale nelituji toho. V životě jsou přece jiné priority," řekla mi v rozhovoru Němcová, jejíž odpovědi zní neosobně jako tiskové prohlášení, což se týká i většiny ostatních topmodelek.

Fotogalerie
1 fotografie

Za dvacet let v branži se Němcová, která u nás není tolik známá jako její jmenovkyně Petra, rozvedla, vystudovala práva, deset let se o své dítě tahala s otcem před soudem. A i když nebyla v tzv. newyorské topce, dokázala získat mimořádné kšefty: "Pracovala jsem na vysoké úrovni, dělala dost prestižních kampaní. Např. pro Christian Dior, Palmers, Cartier... Měla jsem štěstí," konstatuje Němcová. Šestatřicetiletá žena s oválnou, klasicky sochanou tváří, jež v posledních letech veřejně prohlašuje, že práce modelky ji nikdy zcela nenaplňovala.

"Modeling pro mne vždy symbolizoval jistou povrchnost. Něco velmi pomíjivého, šálivého. Modeling je v podstatě sen, z nějž velmi brzy procitnete," řekla mi Pavlína. Jistě proto touží dělat film, stát před kamerou, protože herečka má pro ni větší společenský kredit než modelka. A nejen pro ni - herečkou touží být kdejaká kráska z branže - Naomi Campbell počínaje, Simonou Krainovou konče. Ale jen málokterá dokáže jít za svou touhou tak umíněně jako Němcová.

Pavlína před časem neváhala utratit modelingem vydělané prachy za živobytí v L.A., kam odjela se svým dospívajícím synem. Chodila zde do hereckých kurzů, zadarmo se zúčastnila několika nezávislých projektů, jen proto, aby získala nějaké portfolio, s nímž se na castingu představí. V L.A. ale nezůstala, i když je Hollywood za rohem. A důvod? "Já jsem L.A. poznala jako město hrůzy a falše. Jako místo plné zoufalých umělců, kteří živoří a čekají na svůj Den. A jen málokdo je schopen si dát limit a pak se vidiny slávy vzdát. Zažila jsem herce, režiséry, scénáristy, kteří tam spoustu let žijí, paběrkují a pořád věří, že zazáří. Je to jako droga. Nikde na světě jsem nepoznala tolik pověrčivých osob jako v L.A."

Od doby mého rozhovoru s Pavlínou uplynula řada měsíců. Tenkrát byla přesvědčená, že ji mini rolička novinářky v biografickém snímku Edith Piaf otevře dveře filmového průmyslu dokořán. Od Piaf se sice objevila v několika dalších filmech, ale přiznejme si, že to byly epizody. Nic, co by ji katapultovalo do hvězdných sfér. Ale i tak, (byť L.A. poučená) Pavlína touhu stát se plnohodnotnou herečkou nevzdává. A ve svém rozhodnutí došla tak daleko, že si našla historický námět na film z díla Victora Huga, dva úspěšné (tudíž velmi drahé scénáristy) a také oslovila dva režiséry - Američana a Francouze. Také je jí jasné, že v titulcích filmu musí být tři hvězdná jména jednou z nich by mohl být slavný herec John Malkovich. Jí samozřejmě bude patřit hlavní ženská role, v níž konečně ukáže, že umí hrát!

Plán je to nadmíru smělý, značně riskantní. Zatím jí jistý, ve filmovém průmyslu zaangažovaný bankéř, půjčil peníze na scénář. A teď musí Pavlína sehnat další peníze. Stejně jako zlomit herecké hvězdy, aby do projektu šly, neboť jejich jména by měla investory obměkčit. Jméno Pavlíny Němcové zatím takový zvuk nemá. Ona o tuto pozici teprve bojuje i s potencionálním rizikem, že místo slávy přijde krach.