Ve čtvrtečním prohlášení to uvedla Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu (ETSC).

První automobil vybavený standardním tříbodovým bezpečnostním pásem byl součástí automobilu Volvo PV544, který byl dodán na trh 13. srpna 1959 ve švédském městě Kristianstad, připomnělo ETSC. Následně se rychle rozšířil po celém světě. Dnes pak takřka každé auto je pásy vybaveno.

Přestože je v EU připoutání pásy při jízdě povinné, tak je v průměru stále používá necelých 90 procent lidí na předních sedadlech a jen asi 70 procent lidí, kteří jsou vzadu. V severských zemích či státech západní Evropy je používání pásů podle expertů rady mnohem vyšší, než je tomu v zemích jižní či východní Evropy.

V Česku jezdilo podle dat z roku 2007, které citoval Vojtěch Eksler z ETSC, připoutáno 88 procent řidičů a 86 procent lidí na předních sedadlech a pouhých 50 procent osob cestujících vzadu.

"To když srovnáte s těmi evropskými čísly, tak je to samozřejmě o dost méně než evropský průměr," řekl Eksler ČTK.

Bok osobního vozu museli hasiči rozstříhat
Autor: Foto Blesk – Jaroslav Krčál

Podle studií například riziko smrti neupoutaných lidí na zadních sedadlech je v případě nehody, kdy jsou nárazem vymrštěni dopředu, pětinásobně vyšší, než pokud by byli správně upoutáni.

Jen v Evropské unii loni bezpečnostní pásy zachránily podle údajů ETSC 13.000 životů. Navíc dalších 4300 mrtvých mohlo být zachráněno, pokud by si pásy v autě před jízdou zapnuli. V ČR se tento počet odhaduje na 300 zachráněných a 90, kteří mohli přežít, pokud by byli připoutáni.

V ČR loni při dopravních nehodách zahynulo podle údajů citovaných ETSC 992 osob, z nichž 541 jelo v osobních automobilech