Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Našli 28 těl pasažérů, Air France mění sondy rychloměrů

Autor: ČTK, šim, brum - 
9. června 2009
21:10

VIDEO: Brazilské a francouzské námořnictvo zatím vytáhly z moře 28 těl pasažérů a množství trosek zříceného letadla společnosti Air France. Některá těla cestujících již helikoptéry transportovaly na pevninu.

Air France zatím na svých strojích mění sondy rychloměrů, které podle některých informací u Airbusu A330 nefungovaly správně. Uvedla to v úterý agentura AP.


Čtyři v úterý nalezená těla zvýšila celkový počet zatím objevených ostatků na 28, zbývá jich najít ještě 200. Vojáci a lékaři těla přepravili na ostrov Fernando de Noronha, odkud budou dopravena do přístavního města Recife, kde bude provedena identifikace na základě fotografií a testů DNA.

Identifikace těl by spolu s údaji o tom, v jaké části letadla cestující seděli, mohla přinést důležité informace o příčině pádu.



Černé skříňky se doposud najít nepodařilo, a proto se vyšetřovatelé soustředí především na možnost, že venkovní měřiče rychlosti zamrzly a do řídící kabiny vysílaly nepřesné údaje o rychlosti letadla.

Sondy rychloměrů, nazývané Pitot, mají tvar písmene L a bývají připevněné na křídle nebo trupu letadla. Rychlost a úhel letu měří senzory v přístroji pomocí tlaku vzduchu, který do Pitotu vstupuje. Sondy jsou vyhřívané, aby se předešlo jejich zamrznutí.

Air France zahájila výměnu starší verze sond na Airbusech A330 a A340 na konci dubna a do příštího týdne by každý ze strojů měl mít alespoň dvě nové sondy ze tří. Žádný Airbus, který ještě výměnou neprošel, prý nevzletí. Letadlo, které se zřítilo cestou z Ria de Janeiro do Paříže, nové sondy ještě nemělo. Pitoty se mění podle brazilského letectva i na Airbusu A319, který používá brazilský prezident Luiz Inácio Lula da Silva.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) v úterý vydala bezpečnostní věstník, ve kterém připomíná stávající postupy pro případ, že by rychloměry přestaly fungovat. Podle agentury se i s porouchanými rychloměry dá - při dodržení správných postupů - bezpečně letět.

K nejdůležitějším nalezeným troskám zatím patří směrové kormidlo havarovaného stroje. Na videozáběrech zveřejněných na stránkách brazilského letectva je vidět pomalované kormidlo s modrými, bílými a červenými pruhy v barvách Air France. Barvy nebyly nijak viditelně ožehnuty.

Snímky vedly odborníka letecké univerzity v arizonském Prescottu Williama Waldocka k názoru, že poškození kormidla vypadá jako boční zlomenina. "To podporuje názor, že se letadlo rozpadlo ještě ve vzduchu," řekl agentuře AP. "Pokud letadlo dopadne na hladinu celé, všechno se roztříští na malé kousíčky," dodal.

Žádné známky ožehnutí na kormidle podle něj zcela nevylučují požár nebo explozi na palubě, ale pouze to, že nebyl v horní části letadla. Případný výbuch či oheň v podvozkové části by kormidlo pravděpodobně nezasáhl, takže by se na něm neprojevil. Mikroskopické prozkoumání lomu kovu tvořícího kormidlo poskytne bližší informace, především z jakého směru přišla síla, která díl utrhla.

Kromě kormidla se z moře podařilo vylovit i mnoho předmětů, jako jsou sedadla a jejich části, kyslíkové masky, osobní zavazadla cestujících z kabiny jako batohy, laptopy, videokamery a fotoaparáty, příruční kufříky, papíry a dokonce i LCD obrazovky z vybavení letadla, na nichž mohou cestující sledovat za dlouhého letu filmy.

Airbus A330 na lince 447 z Ria de Janeiro do Paříže se zřítil v noci z 31. května na 1. června. Všech 228 lidí na palubě zřejmě zahynulo.

siroky11 ( 9. června 2009 21:33 )

je to hrůza, katastrofa a neštěstí pro ty, kteří přišli o své milé , známé , příbuzné , rodinné příslušníky .

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání