Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Letadlo smrti z Ria: Mrtvý držel v ruce palubní lístek

Helokoptéry prohledávají Atlantik
Helokoptéry prohledávají Atlantik  (Autor: EPA)
Autor: ČTK, šim - 
7. června 2009
17:05

Po šesti dnech pátrání byla zhruba 650 kilometrů severovýchodně od brazilského ostrova Fernando de Noronha objevena v sobotu dvě mužská těla. Později záchranáři vytáhli z moře další čtyři těla. Jeden z nich byl ještě připoután v sedačce a v ruce držel letenku.

Těla byla nalezena zhruba 70 km od místa, kde letoun naposledy vyslal signály.

Pátrací týmy objevily také první trosky – části křídel, kufřík s letenkou, batůžek s laptopem a očkovacím průkazem. Letecká společnost potvrdila, že letenka skutečně pochází z pohřešovaného stroje. Místa nálezů jsou označována červenými světlicemi, aby je mohly lodě a vrtulníky vyzvednout.

Helokoptéry prohledávají Atlantik Helokoptéry prohledávají Atlantik | EPA

První dvě mužská těla a jeden kufr s palubním lístkem se podařilo objevit v sobotu ráno. Stalo se tak v 8:14 minut místního času (13:14 SELČ) asi 640 kilometrů severovýchodně od brazilského pobřeží. Těla a trosky budou nyní převezeny na brazilský ostrov Fernando de Noronha, kde se uskuteční jejich identifikace. Národnost obou obětí zatím není známa, identifikace těl může být podle agentury DPA velmi pracná.

Mezi objevenými pozůstatky letadla byla například sedačka s identifikačním číslem 237011038331-0, kyslíkové masky, batoh nebo kufr s palubním lístkem. Společnost Air France již potvrdila, že sériové číslo sedačky i číslo palubního lístku odpovídají letu číslo 447.

Brazilští záchranáři již ve čtvrtek z moře vytáhli trosky, o kterých se domnívali, že jsou z Airbusu francouzské společnosti. Později se však ukázalo, že z letadla nepocházely.

EXPERTI: Autopilot byl vypnutý

Potvrzeno! Trosky nalazené v Atlantiku patří airbusu Potvrzeno! Trosky nalazené v Atlantiku patří airbusu | Fotomontáž Blesk

Experti, kteří zkoumají možné příčiny zmizení airbusu, odhalili, že autopilot v letadle francouzské společnosti Air France, které se v noci na pondělí zřítilo do Atlantiku, nebyl těsně před havárií v provozu. Zatím není zřejmé, zda autopilota vypnuli piloti, nebo zda přestal pracovat, protože byl zmaten z protichůdných údajů měřičů rychlosti. Oznámili to v sobotu francouzští vyšetřovatelé nehody, podle nichž přístroje letounu před zřícením automaticky poslaly 24 hlášení o anomáliích.

V době zmizení bylo na stejné trase 12 dalších letů. Nikdo potíže nehlásil

Podle televize CNN bylo v době zmizení letu 447 na stejné či podobné trase dalších 12 letů. Ani jeden nehlásil potíže s počasím.

Na trase do Paříže byly v té době dokonce další 4 lety Air France - dvě letadla startovala ze Sao Paula, jedno z Ria de Janeira a jedno z Buenos Aires. Podle mluvčího společnosti Air France žádný z těchto letů nehlásil jakoukoli anomálii či odchylku a všechna tato letadla přistála v Paříži bez zpoždění.

Počasí tedy na pádu letu 447 podle expertů nemohlo mít příliš velkou vinu. Vše nyní ukazuje na technickou závadu. Ve hře byla také možnost případného teroristického útoku. Francouzská strana to nepopřela, uvedla však, že doposud se nepřihlásila žádná teroristická skupina či organizace.

Letadlo letící bouřkou - ilustrační grafika Letadlo letící bouřkou - ilustrační grafika | Grafika - Blesk.cz

ČTĚTE TAKÉ:
Děti manželů z letadla Air France: Jsou z nás sirotci

Trosky vytažené z Atlantiku nejsou ze zmizelého airbusu

Letadlo s průzkumníky: Kdy najdou první těla?

Osudy pasažéru letu 447: Letenka smrti za odměnu

Prezident Barack Obama v Caenu slíbil plnou pomoc při vyšetření případu.

"Spojené státy jsou připraveny poskytnout všechny technické zdroje podléhající vládě pro vyšetření záhadného zmizení letadla Air France před pobřežím Brazílie," řekl Obama ve Francii, kde se účastní oslav vylodění spojenců v roce 1944. "Zatím není jasné, co se vlastně stalo, ale USA a Francie společně přijdou na to, co způsobilo ztrátu letadla," dodal s tím, že Američané jsou v myšlenkách s pozůstalými a modlí se za oběti. Z 228 obětí letu byli dva Američané.

V časovém rozpětí čtyř minut před havárií, tedy od 4:10 do 4:14 SELČ, vyslaly přístroje letadla automaticky 24 hlášení typu ACARS (týkají se nesrovnalostí, závad nebo vysazení některého ze systémů). Poslední hlášení o pozici letadla bylo odesláno ve 4:10 SELČ.

"Z těchto zpráv zaslaných v posledních chvílích letadla jsme vyčetli, že zařízení pro automatickou pilotáž (autopilot) nebylo v provozu," řekl podle agentury AP Paul-Louis Arslanian, šéf francouzského vyšetřovacího úřadu BEA. Přístroje zaznamenávají nefunkčnost autopilota i tehdy, je-li ručně vypnut kapitánem stroje.

Také výrobce letadel Airbus došel k závěru, že přístroje inkriminovaného letounu podávaly nesouvislé údaje z různých měřičů a zápasily s mohutnou bouří. Již předtím doporučil provozovatelům typu A330, aby vyměnili některé měřicí přístroje, u havarovaného stroje k tomu ale Air France nepřikročil. Arslanian ale dnes varoval před předčasnými závěry z tohoto faktu. "Letadla mohou bezpečně letět i při poruše těchto systémů," řekl. "Letadlo je jako živý organismus: stále se v něm něco opravuje, nahrazuje, zdokonaluje, přesto je stále životaschopný," dodal.

Vyšetřovatelé se snaží najít letové záznamníky, nejsou si ale jisti, zda budou nalezeny. "Tohle je to, co hledáme uprostřed Atlantiku," řekl Arslanian novinářům a zdvihl nad hlavu malý válec spojený se záznamníky, určený k vysílání lokalizačních signálů 30 až 90 dní. "Nemáme ale jistotu, že černé skřínky jsou stále s válcem spřažené. Mohly odpadnout," uvedl.

Pátrání po vraku letadla a jeho černých skřínkách stále pokračuje. Spojené státy zapůjčily pátračům přístroje na zachycení akustických signálů záznamníků. Přístroje jsou nyní přepravovány na místo neštěstí a budou umístěny na dvou lodích, které začnou v oblasti pátrat.

Francie kromě toho vyslala do oblasti neštěstí svou atomovou ponorku Emeraude, jejíž sonary jsou rovněž schopny zachytit signály daného typu. Ponorka má činnost zahájit začátkem příštího týdne. Navíc v oblasti začne působit francouzské výzkumné plavidlo se dvěma miniponorkami schopnými dosáhnout hloubky až 6000 metrů. Dno Atlantiku je v předpokládaném místě neštěstí asi 3000 metrů hluboko, ale má charakter "členitého podmořského pohoří".

Francouzští meteorologové po vyhodnocení všech údajů zpochybnili názor, že pohřešované letadlo vletělo do "gigantické tropické bouře". "Nic nenasvědčuje tomu, že by bouřkové mraky v trase letu 447 měly nějakou výjimečnou intenzitu" vzhledem k roční době a rovníkové oblasti, řekl podle AFP Alain Ratier, náměstek ředitele služby Météo France.

kmfdm ( 8. června 2009 00:30 )

Rekl bych, ze uz se to zacina celkem rysovat. Dostali silnou namrazu na dynamicke tlakove cidla, tzv. (PITOT), zatimco staticke byly pravdepodobne v poradku. Rozdil techto hodnot jim zacal ukazovat, ze klesa rychlost letounu. Pilot udelal tu nejhorsi vec a to, ze pridal a zacal klesat, aby zvysil rychlost. Jenze zamrzle cidla ukazovaly porad mensi a mensi rychlost a pritom uz pravdepodobne zacal mit na letadle v(max), coz vede k rozkmitani celeho stroje v kombinaci se silnymi vertikalnim proudy vzduchu, ktere v techto kumulonimbech dosahuji rychlost kolem 40ms-1 vedoucich k postupnemu rozlamani celeho stroje. U nas se neco podobneho stalo pri zkusebnim letu L410, kdy jim podobna situace urvala smerovku.

hani ( 7. června 2009 10:35 )

Ano, jsem martan z Bohunic! VASI doktori moooc dobre vi pro genetycku zbran a vyrobi jeji pro vsechno Cesko a Evropu. To je penizy langeruv, a bandy. Vy kazdy mate v jidle geneticku otravu. Kazdodenne. Za svoje penize. Mate genetycku valku proti romuv - genocyd. To jmenuje se tak. Proc zritil normalni letun? Co stalo? Zeptajte Tomasa Julinka a Pavla Bema - specialisty po genetycke zbrane. Nebo doktori z 7 patra Bohunic! Nebo Paroubaka - dobre vi co to je psychotropne latky od sve pani P. Ne ne P -petry. Pani moc zvedava na pouziti. Zitra to byde i pro tebe. Kdo ani za jaku cenu ne chce vedet pravdu bude v jame jako nemci v 1945 a rusy hned. One taky ne priznat ze Stalin jenom zlocinec a ne odsoudi jeji zlociny. A maji chudobu i velky kriminal. Treti valku - od kriminalu a nikdy jeji ne zastavi. Protoze od zacatku musi zastavit obchod genami. Vy to budete mit inteligentni, po evropsky. Ne hned uz mate.

agent ( 6. června 2009 23:25 )

Ať tam jde stejně

smrk ( 6. června 2009 21:20 )

On by tam šel, ale on ji nemá, on je " marťan"

agent ( 6. června 2009 20:31 )

Běž už do p-r-d-e-l-e- ty m-a-g-o-r-e- bláznivej.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání