Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Nehody na kolejích: Když vás strojvůdce vidí, už je pozdě!

Autor: Veronika Pukačová - 
26. května 2009
05:00

Jakou šanci máte přežít na kolejích, když projíždí vlak? Prakticky nulovou! Strojvůdce nemůže kolos zastavit včas. Blesk byl u testu ve zkušebním centru ve Velimi. Figuríny na kolejích vlak rozmetal na kousky.

Loni zemřelo po srážce s vlakem 230 lidí, letos už nepřežilo 76 lidí. Redaktoři Blesku mohli vidět, za jak dlouho strojvůdce zastaví poté, co uvidí v cestě člověka.

Zkouška probíhala v rychlosti 80, 120 a 160 km/h. Brzdí stovky metrů, ale klidně i víc než kilometr! Rozmetané figuríny z polystyrenu končily v igelitovém pytli...

Většina srážek z vlakem končí tragicky. „Dodnes si pamatuji smrt třináctiletého chlapce, který si lehl na koleje,“ smutně vzpomínal Milan Mašek z Drážní inspekce.


TEST Č. 1: Rychlost 80 km/h

Pětikilovou polystyrenovou fi gurínu v refl exní vestě postavili do kolejiště před tím, než sem vjel vlak rychlostí 80 km/h. Strojvůdce začal za zatáčkou brzdit ve chvíli, kdy »člověka« uviděl. Nebylo to vůbec platné. Vlak začal brzdit zhruba 200 metrů před překážkou, ale ubrzdil to až po 300 metrech.

TEST Č. 2: Rychlost 120 km/h

Tentokrát zastavil téměř kolos až 450 metrů za místem, kde strojvůdce zatáhl rychlobrzdu. Kousky polystyrenu Blesk nacházel všude kolem místa srážky. „Na místech střetu bohužel hasiči často musí sbírat lidské ostatky třeba na dvě stě metrech,“ řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Strojvůdce začal brzdit vždy pár stovek metrů před fi gurínou, tedy jakmile ji uviděl Strojvůdce začal brzdit vždy pár stovek metrů před fi gurínou, tedy jakmile ji uviděl | blesk

TEST Č. 3: Rychlost 160 km/h

Vlak zabrzdil až skoro kilometr od místa, kde strojvůdce uviděl figurínu v reflexní vestě, kterou pak táhl pod sebou a úplně ji zničil. Blesk měl možnost v této rychlosti zažít brzdění i uvnitř. Překvapením bylo klidné a bezpečné zastavení. Cestující ve vlaku by pravděpodobně při nárazu nic nepocítili.

Kolik metrů potřebuje vlak k zastavení? Kolik metrů potřebuje vlak k zastavení? | Blesk

surovec ( 26. května 2009 07:30 )

Tohle je opravdu jen ilustrační fotografie (polystyren se chová jinak než tělo). Protože jsem jednak nasbíral už pár "pytlů" a osobně znám i "cerhenický okruh" tak pár poznámek. 1) ta vyhybka, kde se fotilo to co je v článku je na Velimském zhlaví a při prověděných testech a zkouškách se jezdí obráceně než jak je pozice lokomotivy a figuriny. Dlůvodem je aby se mohlo jet vyšší rychlostí - tedy výměna se jezdí zásadně tzv. "po noži" 2) tělo při střetu nad 60 km/hod se začíná chovat jako gelovitá hmota i když je vyspáno kostmi. Proto je na torzech vždy kůže paprskovitě roztrhaná i tam kam přímo nesměřoval náraz. Proto jsou bývalí lidé obvykle vyzutí i ze šněrovacích bot a pod. 3) Źádná umělá hmota nenahradí skutečné lidské tělo (mám 30-ti leté zkušenosti), protože destrukce takového modelu neodpovídá destrukci biologické tkáni. Musíte si totiž představit působící tlaky v okamžiku střetu a také proudění vzduchu kolem čela lokomotivy 4) na okruhu se dělaly jiné důležitější zkoušky - například pevnost čelního skla lokomotiv při srážce s letícím ptákem ( kuře zavěšené z mosu za pařáty) z různých úhlů. Kuřata byla pochopitelně těsně před pokusem zabita, nebo to byly z čerstvých úhynů - tedy ještě neztuhlá těla. 5) Zkušebnímu okruhu se sice říká "Velimský" - odtud vede vlečka, ale lépe by bylo "Cerhenický - což je misto přístupu k hlavní budově a dílnám. 6) Sbírat pytle ještě jde. Ale co je opravdu fuj je čistit spodky lokomotiv po "střetu". Přeji dobrou chuť a hezký den Surovec

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání