V 60. letech sice přišlo zjevení ve formě felicie, ale normalizace zase schovala hlavy motoristů pod plechové střechy.

Domácí velkovýrobci sice nadále v sortimentu kabriolet nemají, ze zahraničí se však dováží vozů se snímací nebo skládací střechou dost a dost. Připomeňme si, jaké jsou vlastně typy vozů, ve kterých je možné jezdit s větrem ve vlasech.

KABRIOLET S PLÁTĚNOU STŘECHOU

Nejstarší a stále ještě nejrozšířenější typ. Zpočátku se střecha skládala a natahovala ručně. Ke karoserii se připínala různými háčky a patenty. Dnes už drtivá většina v Evropě vyráběných automobilů využívá k natažení a sejmutí střechy elektromotory.

Leckdy lze tuto činnost provádět dokonce i za jízdy – v případě nejnovějšího kabrioletu automobilky Audi (A5) až do rychlosti 50 km/hod. Jen je někdy třeba střechu zajistit otočením příslušné páky na rámu čelního skla. Jednou z mála výjimek je pohledný sporťák Opel GT (ten se ovšem vyrábí v Americe). K natažení a sejmutí střechy je nutné vystoupit ven z vozu.

Parametry Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI 155 kW: Max. rychlost: 241 km/h Spotřeba: 6,8 l/100 km Cena: 1 209 300 Kč

329020:gallery:true:true

KABRIOLET SE STŘECHOU HARD TOP

Obvykle se jedná o příslušenství ke kabrioletům s plátěnou střechou – zákazník si navíc může přikoupit i snímatelnou pevnou střechu. Takovou z laminátu měla například Škoda Felicia. Musela se skladovat v garáži, nebo vozit nasazená na autě, do kufru se nevešla. Dosud se vyrábí třeba na Mazdu MX5.

Parametry MX5 2,0i: Max. rychlost: 213 km/h Spotřeba: 7,6 l/100 km Cena: 808 590 Kč

329019:gallery:true:true

AUTOMOBIL S KAROSERIÍ TYPU KUPÉ KABRIOLET

Jedna z nejčastějších voleb automobilových výrobců i kupců tohoto typu vozů. Obvykle jsou v cenících označeny písmeny CC – tedy Coupé-cabriolet. Takovými vozy prosluli například francouzští výrobci Renault s modelem Mégane CC či Peugeot. Na výběr je ale třeba ještě Ford Focus, Opel Astra nebo Volkswagen EOS. To je sice samostatný model, ale v podstatě velikostí odpovídá golfu.

Parametry Renault Mégane 2,0 T: Max. rychlost: 220 km/h Spotřeba: 8,0 l/100 km Cena: 649 900 Kč

329325:gallery:true:true

AUTOMOBIL TYPU TARGA

Slovo targa má v názvu například jedna z verzí slavného Porsche 911. Vozy takto označované umožňují sice jízdu s nebem nad hlavou, ale obvykle zůstane zachován boční rám střechy. Z toho se vyjímá buď plechový, nebo prosklený díl. V případě posledního Porsche Targa se skleněná střecha elektromotory zasunuje dozadu.

Parametry Porsche 911 Targa 4: Max. rychlost: 284 km/h Spotřeba: 10,6 l/100 km Cena: 2 874 000 Kč

329021:gallery:true:true

BUGATTI VEYRON GRAND SPORT: Nejrychlejší kabriolet

Velmi rychlé kabriolety odvozují od svých supersportů prakticky všichni známí výrobci – Porsche, Lamborghini i Ferrari. Primát nejrychlejšího ovšem drží Buggati Veyron Grand Sport. Majitel může odejmout část pevné střechy, projížďku si ale musí dobře rozmyslet. Střechu totiž s sebou vzít nemůže. V případě nenadálého deště si musí vystačit s jakousi pláštěnkou ukrytou původně v kufru. Tu musí nasadit ručně a pak rychle dojet do nejbližších garáží maximálně stotřicítkou.

Max. rychlost: 360 km/h se sejmutou střechou (407 s nasazenou) Spotřeba: 24,1 l/100 km Cena: necelých 38 milionů korun.

329022:gallery:true:true