Dosud si lze vybírat hned ze čtyř karosářských verzí – hatchback může mít troje i patery dveře, dále je k mání verze kombi a také sedan.

Focus může posloužit jako spolehlivý rodinný vůz, ale dá se s ním, díky skvělému podvozku, užít i dost zábavy na zakroucených silničkách. Skvělé jízdní vlastnosti sice nabízí i běžný, velkosériově vyráběný focus. Skuteční fajnšmekři ale mohou sáhnout hned po dvou verzích ´hothatchů´. První z nich je Focus ST, který se prodává již několik let. Ten druhý přichází na trh právě teď: Ford Focus RS. Nejnadupanější focus v historii, nepočítámeli závodní verze. Jaké jsou výhody jednotlivých focusů a pro koho jsou určeny?

Fotogalerie
1 fotografie


Focus RS
Ford Focus RS má až děsivé parametry. Přestože se původně čekalo, že bude mít pohon všech kol, nakonec je veškerá kinetická energie z motoru posílána pouze na přední kola. Díky unikátní přední nápravě to však pro řidiče neznamená prakticky žádný problém. Focus RS se začne prodávat v květnu. Ve výbavě je klimatizace, 4 airbagy, veškeré spojlery a bixenonové světlomety. Kupovat si ho budou hlavně úspěšní muži s neodolatelnou touhou po agresivní jízdě na hranici možností auta. Nezřídka vůz pojedou protáhnout i na závodní okruh, kde se dají snáze prozkoumat limity auta. Nejspíše v něm nebudou jezdit denně, protože vlastní i manažerskou limuzínu.


Pro koho je jaká verze?

Hatchback
Nejobvyklejší je pětidveřový hatchback s benzinovým motorem. Je vhodný pro manželské dvojice s maximálně jedním malým či dvěma dětmi. Řídit bude spíše žena nebo klidněji založený muž.

Cena (nejlevnější model s motorem 1.4):
299 990 Kč
Spotřeba: 6,6 litru
Maximální rychlost: 164 km/h
Zrychlení 0–100: za 14,1 s
Zavazadlový prostor: Obsah 385 litrů
Hlavní výhoda: Nízká cena
Hlavní nevýhoda: Předjíždění si je třeba rozmyslet


Sedan
S touto karoserií vypadá focus skoro jako manažerský sedan. Je tedy jasné, že si ho nejspíš nekoupí mladý příznivec sportovního stylu jízdy, ale spíše vyježděný řidič středního až staršího věku.

Cena (motor 1.6): 488 490 Kč
Spotřeba: 6,6 l/100 km
Maximální rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0–100: Za necelých 11 s
Výkon: 115 koní
Hlavní výhoda: Elegantní vzhled
Hlavní nevýhoda:
Okolí vás bude pokládat za usedlého


Kombi
Výhody kombíku jsou jasné. Prostě dovnitř naložíte spoustu věcí, ať už jsou to kočárky, jízdní kola nebo výbava pro řemeslníka. Pokud se jezdí na dlouhé vzdálenosti, je vhodné sáhnout po dieselovém motoru. Pro naložený vůz se spíše než 1.6 TDCi hodí varianta 1.8 Duratorq TDCi.

Cena: 514 990 Kč
Výkon: 115 koní
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0–100: Za 10,8 sekundy
Hlavní výhoda: Velký prostor
Hlavní nevýhoda: Málo ´sexy´ vzhled


Mezistupeň k ST
Ti, kteří chtějí využít skvělý podvozek focusu a nechtějí čekat příliš dlouho, než se auto pořádně rozjede, mohou zvolit dvoulitrový benzinový motor.

Cena: 499 990 Kč
Výkon: 145 koní
Maximální rychlost: 206 km/h,
Zrychlení 0–100: za 9,2 sekundy
Spotřeba: 7,1 l/100 km
Hlavní výhoda: Dobrý poměr cena/výkon a kvalita
Hlavní nevýhoda: Dražší pojistky


Ford Focus ST
Tak tady už končí legrace. Výkony »estéčka« budí respekt u všech ostatních řidičů s výjimkou těch, kteří sedí za volanty supersportů Porsche, Ferrari či Lamborghini. Mezi majiteli budou převažovat mladí muži, kteří dosud nemají rodinu. Ti ho obvykle používají jako své jediné auto, ať už jezdí každý den či jen občas.

Cena (třídveřová verze): 629 990 Kč
Výkon: 225 koní
Maximální rychlost: 224 km/h
Zrychlení 0–100: Za 6,8 s
Spotřeba: 9,3 l/100 km
Hlavní výhoda: Úžasně příjemné ovládání
Hlavní nevýhoda: Vyšší spotřeba při plném využívání potenciálu vozu