Petr Hroch: Ani po roce do tramvaje nasednout nedokáže
Zapálit svíčky obětem jedné z nejhorší nehody v historii naší tramvajové dopravy přišel obviněný řidič Petr Hroch (25). Přesně po roce se vrátil na místo, kde zavinil smrt tří lidí. Loni 11. dubna se zde srazil na jednokolejce s protijedoucí tramvají linky číslo 5.
Do tramvaje už Petr Hroch nasednout nedokáže. „Jednou jsem to zkusil, ale musel jsem ven. Padla na mě strašná tíseň a chtělo se mi zvracet,“ vzpomíná.
Podle lékařů trpí posttraumatickou poruchou. Jízdu v tramvaji si spojuje s nehodou a očekává, že se stane znovu. „Polévá mě hrůza. Raději jdu z práce anebo z centra Ostravy pěšky. I když je to skoro dvacet kilometrů a cesta mi trvá tři a půl hodiny,“ přiznal Blesku Petr Hroch.
Odsedět si má tři roky ve vězení. „Trest přijímám. Srážku jsem zavinil a zodpovědnost ponesu se vším všudy. Po dohodě s právníkem jsem se ale odvolal. Důvodem jsou mé úvěry a další závazky,“ vysvětlil své rozhodnutí. „Neměl bych je z čeho splácet. Proto na ně musím vyhlásit bankrot,“ řekl Hroch.
Dodnes si nedovede vysvětlit, proč na jednokolejku vjel. „Je to má chyba, ale nestala by se, kdyby tam bylo signalizační zařízení,“ je přesvědčen Hroch. Dopravní podnik jej na nebezpečnou trať, kde tramvaje proti sobě vyjely už vícekrát, namontoval až toto pondělí.
Technické zabezpečení tratí tu u nás existuje a ne krátkou dobu.Vymlouvat se na chybějící technické zabezpečení trati je holý nesmysl.Jak potom vysvětlit množství nehod na českých drahách,které jsou po této stránce velice dobře zabezpečeny.Nevede to náhodou k tomu,že lidský činitel je vyjmut ze systému odpovědnosti a vše se hodí na selhání techniky zabezpečení?Vše to jsou jen stroje a jako takové mohou selhat.Proto si myslím,že poslední článek,tedy člověk může rozhodnout,jaké následky a zda budou v případě kolize.Zavedením jakéhokoliv zabezpečení může a podle mne dochází k potlačené obezřetnosti a v dopravě to není zrovna to nejlepší.Čistě teoreticky.Kdyby k loňské tragické nehodě došlo na trati,která by byla zabezpečena a toto zabezpečení selhalo z technických příčin.Kde by se potom hledal viník?DP by tvrdil,že bylo vše v pořádku a funkční.To už tu přece bylo na ČD.Ztrácely se vlaky na obsazených kolejích a výpravčí na ně zapomněli.Technická závada nebo selhání člověka?Obojí,ale vina je zase jen na konkrétním člověku,který má vědět a neví.Na dráze se jezdí po jednokolejné trati i systémem žezla u DP je tímto žezlem vozový jízdní řád.Nic řidiči nebrání podívat se 3x,5x nebo 10x,jestli nemá vyčkat.A o tom to je.