Pane režisére, proč jste odmítl TýTý? Vždyť přijdete o slušný honorář. Pokud vím, o 100 tisíc korun...

„Protože mě nutili, abych tuhle zábavnou show režíroval v přímém přenosu s živou hudbou. A já se nehodlám podílet na blbostech. Peníze nemusí být vždycky na prvním místě.“

ČTĚTE TAKÉ:
Jana Adamcová: Vyhodí ji ze zpráv?

Fotogalerie
3 fotografie

Co se tedy vlastně stalo, že jste odmítl režírování? Vždyť jste ten pořad na NOVĚ režíroval vždy.
Ten problém je hodně technický a profesionální. To by vaše čtenáře nezajímalo. A možná by tomu ani nerozuměli.

Zkuste mi to vysvětlit.
Odmítl jsem režírovat přímý přenos zábavné televizní show s živou hudbou. To je vše. A protože to byla nová podmínka pro ten přenos, tak jsem poděkoval a odporoučel jsem se.

To je tak důležité, aby se v televizi zpívalo na playback, že jste vyhodil oknem takové peníze?
Pro mě to je důležité. Nechci se podílet na blbostech.

Zpívat v televizi živě je blbost?
Tak ten problém nestojí. V televizi, v případě koncertu konkrétního zpěváka to je na místě, v případě hudební soutěže zcela jistě také, ale v zábavné show, a tou předávání Cen TýTý nepochybně je, to kravina je. A protože si odpov2ědní pracovníci na NOVĚ myslí něco jiného, tak jsme se rozešli.

A proč je to podle Vás, jak říkáte, kravina?
Ze spousty důvodů. Ale řeknu Vám jeden jediný. Zvuk, který dorazí k televizním divákům, je strašný. Ale paradoxně nejde jen o zvuk.

Chcete říct, že zpěváci neumějí zpívat. Že třeba Karel Gott zpívá falešně?
Ne, v tom to není vůbec. Karel Gott, když už jste ho vzpomenula, ale týká se to prakticky kteréhokoliv jiného zpěváka nebo zpěvačky, zpívat umí, to nemusí v televizi v zábavném pořadu nikomu dokazovat. Ten snímek, který používáme a kterému se téměř hanlivě říká playback on nazpíval, on je prokazatelným interpretem té písně. A našim úkolem není zkoušet zpěváky ze zpěvu, ale v televizním zábavném pořadu s tímto prokazatelným interpretem vytvořit pro diváka co nejlepší obrazovou podobu té konkrétní písničky. Protože televize je audio-vizuální médium, nikoliv jako rádio pouze zvukové. A divák si zaslouží, aby obě složky té prezentace byly stejně kvalitní. Občas jsem si kladl otázku, proč nikdo nenutí rádia, aby do nich chodili zpěváci a kapely a zpívali tam do vysílání živě… Ale v případě televize je počet křiklounů, volajících po živém hraní a zpívání, víc než nadbytečný.

A proč se ten zvuk dostane podle Vás k divákům nekvalitní?
Nemůže to být ani jinak. Aby jste tomu rozuměla. Představte si, že nahrávání písničky, kterou si koupíte na CD nebo slyšíte v rádiu trvá, plus minus půlden. Nejprve se několik hodin nahrávají hudební základy s kapelou a dohrávají se jednotlivé nástroje, potom zpěvák tak 2 hodiny píseň zpívá…a zvukaři ji potom stříhají a míchají…je to tedy dlouhý a náročný proces. Dělají to skuteční fachmani, ve studiu, kde je drahé a kvalitní zařízení a trvá to dlouho. V televizi přijde zpěvák, vezme mikrofon, kapela zahraje, zpěvák zpívá a zvukaři míchají a rovnou se to vysílá. Co tak asi může vzniknout???

A proč se to tak dělá, když divák nemůže slyšet kvalitní výsledek?
Nevím…asi je to levnější, ale to nejspíš ne. Nebo si někdo myslí, že tomu rozumí a chce to takhle. A nebo si myslí, že je to tak správně, protože to je „autentické“! Ale to by pak například u filmu nemuseli existovat postsynchrony, to je dodatečné nahrávání zvuku. A to by to vypadalo. Všude jezdí auta, létají letadla, éter je plný parazitních zvuků, které třeba do historického filmu naprosto nepatří. Ale bylo by to „autentické“…tak se postsynchrony dělají a je to správné. A nikdo se tomu nediví. Jen playback je pro některé zaklínadlo pro televizní FUJ.

A to zpěvákům nevadí, že se jejich výkon dostane k divákům ve zkreslené podobě?
Nevím. Pro většinu je důležité, že jsou v televizi. A ani se, většinou, neobtěžují s tím, aby si druhý den doma ze záznamu vysílání poslechli, co museli jejich televizní diváci /posluchači/ konzumovat.

A proč Vás to osobně tak trápí, když je to důležitým lidem, ale jak říkáte i zpěvákům, jedno a Vy se připravujete o hodně peněz?
Protože mně to jedno není. Protože to nakonec není jen problém devastace zvuku, ale i obrazu. Celého výsledku. Stačí se dívat na televizi a chtít to vidět. Mohl bych teď vyjmenovat deset nepřekonatelných problémů, které se na nekvalitním obrazovém výsledku, a tedy i celého programu, podepisují. Ale pravda je, že to je pro realizaci pohodlnější. Zpěvák stojí na jednom místě za mikrofonem, kapela sedí v orchestřišti, a to je na scéně potom opravdu práce spíš pro střihače než pro invenci tvůrce.

A co? Hlavně, že divák dostane v televizi své oblíbené písničky, ne?
Ani to není tak, jak myslíte. V televizi v show se mají střídat hudební žánry a styly, aby program nebyl nudný a aby hudební číslo nebyla příležitostí pro odchod na WC. Ale když vysíláte v takovém programu hudbu živě, můžete vysílat jen jeden hudební žánr, protože ta jedna doprovodná kapela, která doprovází všechny, může jen těžko doprovázet také třeba skupinu Kabát nebo Chinaski, prostě v tom programu je zásadně limitovaná možná volba písní. Co uděláte, když má píseň složité hudební aranžmá, které vyžaduje velký hudební doprovod, třeba smyčcový orchestr? Nic! Nemůžete taky používat moderní písně, kde hudba je realizována za pomocí nejrůznějších zvuků, které se vyrábějí pouze ve studiu a na počítačích…a nebo se známé písně zmrzačí, zjednoduší, omezí a divák slyší jen jejich smutnou podobu. Mnohdy je ani nepozná.

A neznamená to všechno jen útěk režiséra Adamce z televize Nova , o kterém si vyprávějí vrabci na střeše?
Ne, rozhodně to tak není. Já dál točím Pojišťovnu štěstí a těším se na každý natáčecí den. A moje spolupráce s Českou televizí nebo jakoukoliv jinou televizní stanicí, znamená pouze to, že TV Nova na televizní zábavu rezignovala a nebo tu, co ještě dělá, chce dělat, a taky i dělá, jinak, než jak jsem ji dělal já. A tím pádem já pracuji pro toho, kdo má o moji práci zájem. V Nově jsem nikdy nebyl, a ani dnes nejsem, zaměstnán.

Vy máte zřejmě pocit, že se na Nově zbláznili...
„Jsou to hovada.“

Trošku silné slovo...
„Chtělo by to tam všechno vyměnit. Neustále se na vás usmívají a potom vám vrazí kudlu do zad.“

Narážíte třeba na vyhazov moderátora Pavla Poulíčka?
„Také. Že v televizi končí, mu oznámili dost drsně. Oblékal se na zprávy a oni mu sdělili, že už se ani převlékat nemusí, protože od zítřka končí. A to není jediný případ.“

Pane režisére, říkal jste, že Pavel Poulíček není jediný, koho se Nova nevybíravě zbavila...
„Dobře si pamatuju, jak oznámili Ivanu Mládkovi, že jeho pořad končí. Napsali mu to v SMS, to je otřesné.“