Míst s bezplatným mýtem bude nakonec méně. Kraje se obávají návalu kamionů
Mýtných úseků s nulovou sazbou bude méně, kraje aktualizovaly seznam silnic, na kterých si přejí mýto bez poplatku. Ze zhruba 870 kilometrů silnic první třídy, o které se mýto v příštím roce rozšíří, by tak mělo být zdarma přibližně 600 kilometrů. V úterý to sdělila předsedkyně Asociace krajů ČR Jana Mračková Vildumetzová (ANO). Nulovou sazbu bude muset ještě schválit vláda, kraje však loni dostaly slib, že stát bude jejich výběr respektovat.
Původní seznam krajů, který asociace představila v polovině dubna, počítal s více než 750 kilometry bez poplatku. Na pěti úsecích naopak kraje chtěly placené mýto. Nyní seznam zpoplatněných úseků kraje rozšířily o další čtyři.
Mýto by tak nákladní vozy měly platit na úsecích Mirošovice ‒ Mezno na silnici I/3, Praha ‒ Jíloviště na silnici I/4, na středočeské části silnice I/16 z Mladé Boleslavi, dále na úsecích Turnov ‒ Jičín a Opatovice ‒ Mohelnice na silnici I/35, Hradec Králové ‒ Pardubice na I/37, na středočeské části silnice I/38 mezi Poděbrady a Čáslaví, části silnice I/43 ze Svitav v Pardubickém kraji a na úseku Slavkov ‒ Kožušice na I/50.
Celkově by tak mělo být zpoplatněno zhruba 270 kilometrů silnic, které do mýtného systému příští rok přibudou. Na zbylých úsecích kraje žádají nulovou sazbu.
Kraje ve spolupráci s obcemi vybraly seznam silnic bez poplatku podle intenzity provozu. Podle Mračkové Vildumetzové se zástupci samospráv obávali, že zpoplatnění všech úseků by vedlo k přesunutí velké části kamionové dopravy na silnice druhé a třetí třídy. „Tím by se na nich mohla zhoršit bezpečnost provozu, nadměrná doprava těžkých nákladních aut by je navíc mohla i poškodit,“ podotkla. Část silnic nižších tříd vede i přes centra měst.
Stanovit seznam úseků s nulovou sazbou krajům umožňuje memorandum, které loni uzavřely s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO). Ministr v memorandu slíbil, že stát bude výběr krajů respektovat. Týká se to ovšem pouze silnic, o které se mýtný systém nově rozšíří, dalších 240 kilometrů silnic první třídy, na nichž se mýto vybírá už delší dobu, zůstane zpoplatněných.
Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na silnicích první třídy od ledna 2020. Na dálnicích by měl fungovat o měsíc dřív. Provozovatelem bude konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Po rozšíření bude mýtný systém fungovat na celkem 2300 kilometrech dálnic a silnic první třídy.
Seznam silnic 1. třídy v mýtném systému od roku 2020 (včetně úseků, které jsou zpoplatněny i v současnosti):
Silnice 1. třídy | Úsek | Délka (v km) |
I/3 | Mirošovice ‒ Mezno | 43,5 |
I/4 | Praha ‒ Jíloviště | 5,2 |
I/6 | Bošov ‒ Karlovy Vary | 29,7 |
I/7 | Panenský Týnec ‒ Smolnice | 4 |
I/7 | Spořice ‒ Chomutov | 3,4 |
I/11 | Hradec Králové ‒ Kukleny | 2,7 |
I/11 | Repice ‒ Mosty u Jablunkova | 28,6 |
I/11 | Krásné Pole ‒ Ostrava | 8,7 |
I/12 | Praha ‒ Kolín | 32,5 |
I/16 | Mladá Boleslav ‒ Úlibice | 37 |
I/19 | Oltyně ‒ Čekanice | 10 |
I/19 | Tábor ‒ Pelhřimov | 34 |
I/20 | Plzeň ‒ České Budějovice | 112,5 |
I/26 | Plzeň ‒ Folmava | 51,7 |
I/30 | Lovosice ‒ Ústí nad Labem | 14,4 |
I/33 | Ploštice nad Labem ‒ Náchod | 29 |
I/34 | České Budějovice ‒ Jindřichův Hradec | 40,7 |
I/34 | Jarošov nad Nežárkou ‒ Havlíčkův Brod | 55,6 |
I/35 | Bílý Kostel nad Nisou ‒ Ohrazenice | 35 |
I/35 | Turnov ‒ Jičín | 13,8 |
I/35 | Úlibice ‒ Hradec Králové | 30,2 |
I/35 | Hradec Králové ‒ Mohelnice | 89,3 |
I/35 | Křelov ‒ Olomouc | 2,9 |
I/37 | Hradec Králové ‒ Pardubice | 17,3 |
I/38 | Jestřebí ‒ Mladá Boleslav | 31,1 |
I/38 | Kluk ‒ Jihlava | 86,9 |
I/43 | Brno ‒ Svitavy | 44,8 |
I/46 | Olomouc‒Slavonín ‒ Olomouc‒Centrum | 0,9 |
I/47 | Kroměříž ‒ Hulín | 3,4 |
I/47 | Přerov ‒ Bělotín | 22,7 |
I/48 | Bělotín ‒ Rychaltice | 37,3 |
I/50 | Holubice ‒ Rovné | 86,1 |
I/52 | Brno ‒ Rajhrad | 5,9 |
I/52 | Pohořelice ‒ Mikulov | 22,3 |
I/55 | Přerov ‒ Hulín | 11,4 |
I/58 | Skotnice ‒ Krmelín | 10,3 |
I/63 | Bystřany ‒ Řehlovice | 7,5 |