Středa 17. dubna 2024
Svátek slaví Rudolf, zítra Valérie
Oblačno, déšť 10°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Nový manuál pro boeingy. Mají další letadla závadu, která „poslala k zemi“ Lion Air?

Autor: Darina Jíchová - 
11. listopadu 2018
10:59

Americká firma Boeing vydala nový manuál pro letecké společnosti, které užívají jejich letadla. Příručka uvádí, jak se mají aerolinky zachovat v případě, že se u strojů vyskytnou problémy s datovými ukazateli. Firma chce zabránit tomu, aby se opakovalo neštěstí z minulého týdne, kdy se boeing, který provozuje indonéská společnost Lion Air, zřítil do Jávského moře. Při tragédii zahynulo 189 lidí. Podle analýzy dat z černé skřínky mělo letadlo při svých posledních čtyřech letech problémy s ukazatelem rychlosti, uvedla zpravodajská stanice CNN.

Vyšetřování letecké nehody pokračuje. Boeing 737 Max 8, který se 29. října krátce po odletu z Jakarty zřítil do moře, měl podle dosavadních závěrů potíže s kolísáním nadmořské výšky a rychlosti. Tyto problémy zaznamenal před jeho pádem radar, potvrdili je také cestující z předchozího letu v neděli 28. října. Zapisovač letových údajů odhalil, že byl poškozený ukazatel rychlosti.

Závady na boeinzích

Firma Boeing proto přišla s manuálem, který stanovuje, jak mají letecké společnosti postupovat, narazí-li na tento problém. Mluvčí firmy však neupřesnil, zda se příručka a závady na ukazatelech týkají pouze strojů typu Boeing 737 nebo všech jejich letadel. Nezmínil ani to, zda mají o informace o poruchách na jiných boeinzích.

Expert: Snímač AOA je pro bezpečný let podstatný

V oficiálním prohlášení k vydání příručky stojí pouze: „Firma Boeing se rozhodla vydat směrnice, ve kterých upozorňuje provozovatele jejich strojů, jak má postupovat letová posádka, která během letu narazí na problémy se snímačem úhlu náběhu, nebo jinými ukazateli.“

Snímač úhlu náběhu (AOA) se nachází na plášti letadla a informuje pilota o  úhlu křídel, který musí po dobu letu klopením nahoru nebo dolu udržovat v určité míře, čímž reguluje odpovídající vztlak, nejdůležitější je to během startu a přistání.

Záchranáři vzali příbuzné obětí na místo leteckého neštěstí, aby se mohli pomodlit za své blízké. Záchranáři vzali příbuzné obětí na místo leteckého neštěstí, aby se mohli pomodlit za své blízké. | Reuters

Podle leteckých expertů jsou data z AOA pro každého pilota nesmírně důležitá. „Pokud vám například snímač oznámí, že máte příliš vysoký úhel náběhu, musíte ho srovnat, jinak hrozí ztráta výšky a pád,“ vysvětlil letecký analytik Geoffrey Thomas.

Firma Boeing spolupracuje na vyšetřování

Firma Boeing uvedla, že indonéská národní komise pro dopravní bezpečnost oznámila, že zřícené letadlo mělo problémy s ukazatelem rychlosti, což znamená, že snímač AOA musel být poškozen. Firma se na vyšetřování nehody podílí, její mluvčí ujistil, že jsou „připraveni plně spolupracovat a poskytnout technickou expertizu“.

FAA prověří letuschopnost boeingů

Federální letecká správa (FAA) v souvislosti s manuálem od Boeingu oznámila, že prověří letuschopnost všech letadel typu Boeing 737. FAA chce zjistit, zda se u strojů vyskytují stejné problémy, které s největší pravděpodobností zapříčinily nehodu indonéského letadla.

Lion Air: To v příručce nebylo

O problémech s ukazatelem rychlosti na letadle Lion Air se vyjádřil také výkonný ředitel společnosti kapitán Daniel Putut Kuncoro Adi. „Postupujeme podle technického manuálu, který nám poskytla firma Boeing. Jakýkoliv problém, ke kterému došlo během letu, zaznamená pilot do palubního deníku. Naši technici ho opraví a záznam o opravě rovněž doplní do deníku,“ uvedl Adi.

Odborníky zajímá, proč letadlo nebylo odstavené, když po každém letu hlásilo ten samý problém, který se již pokoušeli opravit. Adi vysvětlil, že dosavadní manuál k boeingu tento krok neobsahoval. „Pokud naši technici závadu opraví a připraví ho k letu, znamená to, že stroj je bezpečný a může vzlétnout,“ doplnil Adi.

Dalo se tragédii předejít?

Experti se ale domnívají, že letadlo v takovém stavu by létat nemělo. Záchranáři z Jávského moře vytáhli několik trosek letadla, které dokazují, že letadlo neexplodovalo. „Vylovené motory jsou více méně v pořádku, trosky nejsou ohořelé, letadlo se rozbilo o hladinu. K zemi ho musela poslat technická závada, o které se pravděpodobně vědělo,“ uzavřel Thomas svou analýzu.

Při neštěstí celkem zemřelo 190 lidí, 189 osob z paluby Boeingu 737 a jeden potápěč, který utonul během pátrací akce. Záchranáři v moři nadále hledají těla obětí, identifikováno jich bylo zatím jen 51.

semir88 ( 11. listopadu 2018 14:17 )

ptomas - ty musíš mít nějakou poruchu osobnosti, když zde spamuješ ty tvoje sračky u tragédií.

Zobrazit celou diskusi