Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Nový chodník, méně času v práci a všechno zdarma. Kdo je volební slibotechna?

Autor: Tomáš Belica - 
17. září 2018
17:33

Zabodovat tím, že mám číslo na svého šéfa, Andreje Babiše (64)? Podle oslovených expertů to o kandidátech ANO nic dobrého nevypovídá. Jiní se zase před senátními a komunálními volbami, které se odehrají 5. a 6. října, předhánění v přehlídce nesplnitelných slibů.

Cestování v MHD zdarma, ale jen pro obyvatele Prahy, slibuje kandidát ČSSD na primátora Jakub Landovský (42). Jeho zdůvodnění je, že současné jízdné stejně nepokrývá skutečné náklady dopravního podniku, tak je lepší ho zrušit vůbec. Jenže Landovský by se svým plánem nejspíš narazil.

Už v minulosti totiž Nejvyšší správní soud vydal k podobným nápadům jiných měst rozsudky, které zakazují účtovat rozdílné ceny za stejnou službu. Místo bydliště nesmí hrát žádnou roli. „Jednalo by se dle mého právního názoru zcela jistě o protiprávní diskriminační praktiku, kterou by Česká obchodní inspekce mohla sankcionovat pokutou až do výše tří milionů korun,“ sdělil Blesku Tomáš Palla ze Sdružení obrany spotřebitelů - Asociace s tím, že doufá, že Landovský coby právník si je možných problémů vědom…

Nejstarší a nejmladší

Pětici nejstarších kandidátů do zastupitelstev obcí je 93 let. Nejmladších – osmnáctiletých – jsou desítky. Nejnižší možná hranice pro vstup do Senátu je 40 let, té nejmladší z kandidátů devětatřicetiletý Lukáš Wagenknecht (Piráti) dosáhne ještě před volbami. Nejstaršímu ze zájemců o horní komoru parlamentu, Rudolfu Karlu Mazáčovi (Dost je dost!) je 78 let.

Blesk se ptal odborníků:

1. Jaký slib/billboard vám přijde nejbizarnější?
2. Která strana se naopak krotí?
3. Jak obecně hodnotíte letošní kampaň?

Politolog Lukáš Jelínek

1. „Je sice hezké, že (kandidáti ANO, pozn. red.) mají mobil na Babiše, ale o čem to vypovídá? Že nejsou schopni nic udělat sami a potřebují všechno konzultovat se šéfem. Co si z toho má volič vzít? Nebo z jejich hesla ‚Nakopneme Prahu‘, ‚Nakopneme Pardubice…‘? To zase není slib, který by byl po volbách nějak měřitelný.“
2. „Jak jsem sledoval billboardovou kampaň ODS, tak mi přišla docela přiměřená. Ale slogany typu „splníme vaše očekávání“ vybízejí k různým vtípkům, protože očekávání může mít člověk od politických stran různá, v případě ODS může být očekávání v podobě nějakých kmotříků či klientelistických vazeb.“
3. „Mám pocit, že strany a kandidáti mnohem méně slibují konkrétní věci, které by chtěli zařídit, spíš se snaží vyvolat nějaké pocity dynamiky nebo důvěry ve svoji osobnost, a tomu podřizují i volební hesla a slogany. Kandidáti do Senátu slibují věci, které jsou spíše v kompetenci místních zastupitelů, a je vidět, že senátoři chtějí voličům slíbit něco hmatatelného, nejenom říkat, že budou jakousi ústavní pojistkou.“

Politolog Jan Kubáček

1. „U mě vede mobil na Andreje Babiše. To je fenomén této kampaně. Pak mě neuvěřitelně nadzdvihává TOP 09 na Praze 6, to jejich „S klidem“. Nejhorší, co můžete udělat, je voličům sdělovat, že ty volby nejsou důležité a nemusí se jimi moc zabývat. Největší slibotechna je ale ČSSD. To už opravdu zavání pohrdáním voliči. Kdyby se soustředili na kvalitu života, tak to nebude vypadat tak absurdně, jako že všechno má být zdarma.“
2. „Pokud jde čistě o provedení, asi nejvíc bodů bych dal ODS na Praze 4, jejíž provedení cílí na konkrétní téma a teprve od něj odvozují konkrétního kandidáta. To mi přijde zajímavé. Co se racionality slibů týče, tak ty haprují snad všude. Častokrát mám pocit, že se mnozí zhlédli v tom, že opravdu slíbí cokoliv.“
3. „Kombinují témata, kterými ta obec žije, a do toho ještě přisypávají sliby – opravíme naši ulici a ochráníme hranice. Takže v tomto si nemají kandidáti co vyčítat, protože do toho vlétli úplně všichni. A jde jen o to, jak moc provokují. Ještě čekám, zda se ukáže někdo s vesmírným projektem pro Českou republiku, a máme úplně všechno.“

Šéf reklamní agentury Ogilvy Ondřej Obluk

1. „Zatím u mne vede slib pana Stuchlíka dostavět pražský městský okruh do roku 2030. Jestli tomu sám věří, ANO našlo důstojného nástupce dosavadní paní primátorky. Navíc je-li benefit kandidáta na primátora, že má telefonní číslo na svého stranického šéfa, a pokládá za nutné si to napsat na billboard, říká to něco o jeho samostatnosti a sebevědomí.“
2. „Racionální jsou z podstaty konzervativnější strany, mají to v tomto jednodušší, jejich voliči jsou schopni více rozlišit, jaký slib je ještě v rámci reality, a jaký už je spíše zbožné přání.“
3. „Bohužel nijak nevybočuje. Kampaně jsou, až na dvě či tři obvyklé výjimky, esencí amatérismu, ať už jde o jejich obsah, kreativní provedení či mediální naplánování. Politici pořád milují vidět svoje špatně nafocené obličeje na billboardech, a nedostatek invence nahrazují právě neomezeným množstvím slibů.“

Video: Boleslav anketa Nwelati


Podívejte se, kdo kandiduje na primátora Ostravy

Doporučujeme
Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa