Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Našla se hvězda milionkrát jasnější než Slunce. Je stokrát dál než zatím známé hvězdy

Autor: base, ČTK -
3. dubna 2018

Američtí vědci ohlásili objev dosud nejvzdálenější hvězdy, kterou je modrý veleobr vzdálený 9,3 miliardy světelných let od Země. Hvězda, která dostala od svých objevitelů jméno Icarus, se nachází přinejmenším stokrát dál než jiné dosud známé nejvzdálenější hvězdy, napsala v noci na úterý agentura Reuters.

Icarus se nachází ve vzdálené spirálové galaxii. Astronomové sice objevili vícero galaxií, které jsou vzdálenější, ale jejich hvězdy nebyly rozpoznány. Do rekordu, který nyní Icarus drží, nejsou podle Reuters rovněž započítány výbuchy supernov, které značí zánik hvězd.

Modří veleobři patří k nejžhavějším a nejjasnějším hvězdám ve vesmíru, jsou také poměrně vzácné. Nový objev je asi milionkrát jasnější než naše Slunce a má zhruba dvakrát takovou teplotu.

Hvězdu, jejíž oficiální jméno je MACS J1149+2223 Lensed Star-1, vědci našli díky Hubbleovu vesmírnému teleskopu. Vzhledem ke vzdálenosti modrého veleobra od Země a tím pádem době, než její světlo dorazí k nám, přirovnávají jeho studium objevitelé k oknu do minulosti. Hvězda je totiž nyní ze Země pozorovatelná ve stavu, kdy byl vesmír asi o dvě třetiny mladší. Stáří kosmu se odhaduje na 13,8 miliardy let.

djaba ( 3. dubna 2018 19:19 )

Právě téměř 14 miliard světelných let je pro nás jedinná možná viditelnost okolního vesmíru .Dál nikdy neuvidíme ,protože k nám jednoduše světlo nestačilo přijít .A to co teď vidíme ,například zmíněnou hvězdu ,je dávná minulost - už je tam něco jiného .Ale to se už nedozvíme .