Lev
Autor: CNC

Lidé narození 25. července jsou Lvi 


Svátek slaví Jakub

  • Ženský protějšek: Jakubka
  • Nejpoužívanější domácí podoby: Jakoubek, Kuba, Kubík, Kubíček
  • Původ: Jméno Jakub je hebrejského původu. Pochází z hebrejského, biblického jména Jahagóbh (Jákob). To se vykládá jako „ten, kdo se drží za patu“, přeneseně „druhorozený“. Výklad jména se váže k biblickému příběhu, kdy Jákob držel při narození za patu své starší dvojče, bratra Ezaua.
  • Povaha: Jakubové jsou inteligentní. Mají sklony k sobectví. Zvládají věnovat se mnoha činnostem najednou v práci i soukromí. 
  • Koho takto pojmenovat: Jméno se hodí pro muže narozené ve znamení: Raka, Berana, Kozoroha, Vodnáře,  Panny, Býka a Střelce.

Vyberte si podle data vhodné jméno pro své miminko >  


Havárie letadla Concorde v Paříži

25. července 2000 došlo krátce po vzletu letadla Concorde k havárii, která znamenala konec nadzvukového dopravního létání.

Nehoda se stala během vzletu stroje Air France, na lince Paříž – New York, přibližně minutu a půl od startu, na letišti Charlese de Gaulla v Paříži. Vyžádala si celkem 113 obětí, z toho 4 na zemi.

Krátce po překonání rychlosti V1, to je tzv. rychlost rozhodnutí, do kdy je možné letadlo bezpečně zastavit do konce dráhy, začaly první problémy, které byly patrné i ze země, a které letecký provoz hlásil pilotům letadla.

Nejprve vysadil motor na levé straně, poté druhý levý motor vypnul pilot z důvodu požáru. Funkční byly pouze motory na pravé straně a letadlo se začalo stáčet doleva. V tu chvíli již nebylo možné bezpečně zastavit a piloti se rozhodli nouzově přistát na letišti Le Bourget. Na původní letiště by se kvůli malé rychlosti a nefungujícím motorům nedokázali otočit.

Ke zřícení letadlo došlo přibližně 1,5 km před letištěm Le Bourget, po minutě a dvaceti vteřinách od prvních potíží. Letadlo dopadlo na hotel Les Relais Bleus, kde zahynuli 4 lidé.

Podle závěrů vyšetřovatelů najel concord při vzletu na titanovou lamelu, která mu rozřízla pneumatiku. Ta následně explodovala, a tím poškodila podvozek a motory. Přitom byl kus pneumatiky vymrštěn vzhůru a nárazem poškodil palivovou nádrž, kde došlo při tlakové vlně k proražení. Unikající palivo se vznítilo od elektroinstalace z poškozeného podvozku.

V roce 2012 nakonec rozhodl soud pouze o podílu viny firmy Continental Airlines, která vlastnila letadlo, jehož lamela nehodu zapříčinila. Podle závěrů nebyla upadlá lamela bezprostředním viníkem nehody.

Titanová lamela, o síle pouhých 1,4 mm a délce 40 cm upadla z letadla, které startovalo pár minut před concordem. Vyšetřovatelům se podařilo dopátrat i dané letadlo, kterému lamela chyběla.

Letouny Concorde společně provozovali British Airways a Air France, symbolizoval usmíření rivality mezi Velkou Británií a Francií. Jeho rychlost přesahovala 2x násobek rychlosti zvuku – mach 2,04 – 1335 km/h. 

Poprvé letěl v roce 1969, ale komerčně byl využíván mezi roky 1976 – 2003. Poté byl jeho provoz ukončen, z důvodů velkých nákladů. Letenku si mohli dovolit pouze bohatí cestující.